Topper, deling, bi-amping og diverse

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

JT
Newbie
Innlegg: 35
Registrert: 30 okt 2006, 21:24
Sted: Bergen

Topper, deling, bi-amping og diverse

Legg inn av JT »

Hei,

Har fått et tilbud på et anlegg bestående av noen rimelig svære topper som inneholder 2 x 15", 1 x 10" og 2" driver, og subber med 2 x 18" i hver.

Kan få toppene med vanlig passivt delefilter, eller bi-amping, hva er å anbefale? Og evt hvorfor?

Er det en fordel med topper som har et eget element til å ta seg av mid, fremfor at 15" skal ta seg av det også?

Tenker på en sammensetning av anlegget på f.eks. 8 topper og 8 subber, eller bør vi heller gå for f.eks. 8 topper og 4 subber? Blir vel kanskje litt vel mye bunn med 8 x dobble 18" når toppene også har 2 x 15" i hver?

Ønsker foreløpig å ikke gå ut med info ang hvilken produsent og modeller ennå 8)


Håper på noen lærerike svar:)
Mvh
Jan-Tore Holen

Building business, building dreams.
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Uspesifiserte spørsmål får uspesifiserte svar..Uten å vite podusent eller mer tekniske spec's på kabinetter blir dette vanskelig å svare på. Hvertfall hvis man skal være et snev av seriøs..
JT
Newbie
Innlegg: 35
Registrert: 30 okt 2006, 21:24
Sted: Bergen

Legg inn av JT »

Vel, nå trenger jeg ikke noen forskningsdokumenterte svar akkurat.

Jeg lurer bare "generelt sett" på de forskjellige tingene.

Det kan da vel umulig være så vanskelig å svare på dette uten å få alt av spesifikasjoner?

1. Hva er fordeler og bakdeler med bi-amping og passiv deling?

2. Er det normalt sett en fordel med topper som har et eget element til å ta seg av mid, fremfor at 15" skal ta seg av det også?

3. Tenker på en sammensetning av anlegget på f.eks. 8 topper og 8 subber, eller bør vi heller gå for f.eks. 8 topper og 4 subber? Blir vel kanskje litt vel mye bunn med 8 x dobble 18" når toppene også har 2 x 15" i hver?

Kan ikke se at det skal være så forferdelig vanskelig å komme med litt generelle svar rundt disse problemstillingene..
Mvh
Jan-Tore Holen

Building business, building dreams.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

kanskje fordi ikke alle høyttalere låter likt?
aslak skarderud
kultursenteret isak
JT
Newbie
Innlegg: 35
Registrert: 30 okt 2006, 21:24
Sted: Bergen

Legg inn av JT »

Var da fælt så vanskelig dette skulle være..

Har full forståelse for at høyttalere låter forskjellig osv, og jeg spør ikke etter noe konkret info, men det finnes jo likevel generelle svar som bør være dekkende nok?

Hadde jeg villet hatt info om hvordan f.eks. Geo-T systemet fungerer med aktiv eller passiv deling, så hadde jeg spurt om det.

Hva er fordeler og bakdeler med bi-amping og passiv deling, er jo ikke så veldig forskjellig fra å spørre om info om en 1,0 liter motor vs en 2,8 liter bilmotor.

Det er umulig å si hvilken som har mest hk osv, men, man kan likevel si at en motor på 2,8 liter normalt sett har flere hk, og normalt sett har et større dreiemoment osv.

Og ja, jeg jobber med lys, så jeg bør være unnskylt for at jeg ikke har en doktorgrad innen lyd :lol:
Mvh
Jan-Tore Holen

Building business, building dreams.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

1. Hva er fordeler og bakdeler med bi-amping og passiv deling?
Fordel med passive, mindre amper. Nokre kasser så kan du velge andre ikkje, døme ps 15 og alpha e er passive, mens alpha er 4 veis aktiv. Men som regel er aktiv best, spm er om du synes lyden er god nok passiv, eller at du må køyre aktiv. Kunne gitt deg eit svar, men da må vi vite kva slag bokser det er.
2. Er det normalt sett en fordel med topper som har et eget element til å ta seg av mid, fremfor at 15" skal ta seg av det også?
Nei ikkje nødvendig vis.
3. Tenker på en sammensetning av anlegget på f.eks. 8 topper og 8 subber, eller bør vi heller gå for f.eks. 8 topper og 4 subber? Blir vel kanskje litt vel mye bunn med 8 x dobble 18" når toppene også har 2 x 15" i hver?
Håpløst å svare på, kor mykje suppe skal eg lage, 10 liter eller 20l, antal gjester er hemmelig. Men ofte så er forholdet 1:1.

Veit ikkje om dette var mykje til hjelp.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

1. bi-amping forteller ingenting om høyttalerene er passiv eller aktiv-delt. Men rekner med spørsmålet ditt handler om det? Fordelen med aktiv deling er at delingen til de ulike høyttalerene skjer på signalnivå. Dvs lite tap av signal kontra om dette skjer etter høyttalerutgangen. Som oftest vil det være store lydmessige forbedringer også, da få pa-produsenter leverer gode passive filtre.

2. I teorien ja, men deling, utfasing, matching til de andre elementene mm kommer inn i bildet og kan gjøre det verre enn kun f.eks en 15"...

3. For de fleste pa-kasser passer 1:1
JT
Newbie
Innlegg: 35
Registrert: 30 okt 2006, 21:24
Sted: Bergen

Legg inn av JT »

Takk, da har jeg egentlig svar på det jeg ønsker å vite:)
Mvh
Jan-Tore Holen

Building business, building dreams.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Hvem vil ha svære topper med 2x15", 10" og 2" når det finnes VRX og Q...
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

lydonen skrev:Hvem vil ha svære topper med 2x15", 10" og 2" når det finnes VRX og Q...
WORD!!!

Er nemlig på tur med 4 stack med Jbl 4771 og P749......
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Hvilken skole har folket som skriver her gått?
Unnskyld jeg spør...
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

meg du spør, eller?
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Joachim skrev:Hvilken skole har folket som skriver her gått?
Unnskyld jeg spør...
Isteden for å unnskylde deg så kan du vel komme med fasiten.

Trur ikkje petter solberg kan akkurat alt om kva som skjer i motoren, men han er no ein helvet til å køyre bil allikavel.

Ikkje alle som er professorer, men vi prøver no berre å hjelpe ein stakkars kar som spør.

Viss ikkje du har noko bedre å komme med så kan no du til H...... berre la vere. :evil:
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

Joachim skrev:Hvilken skole har folket som skriver her gått?
Unnskyld jeg spør...
livets...

(doh)
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Sorry gutter, men her hiver jeg meg på Joachim.

Hvis dere ikke ønsker å svare på spørsmålet hans er det en god ide å bare holde kjeft!

Og hva bryr vel han seg om VRX og Q? Han lurer på noe og ønsker da vel ikke å en gang til høre hvilke høytalere enkelte foretrekker. Hva som er BESTINGEPROTESTALLEANDRESUGER hører ikke hjemme her nå. For å være helt ærlig, det er nok av det på dette forumet allerede! Hold de kipe kommentarene for dere selv!

Når det gjelder aktiv vs. passiv vil vel alltid aktiv være å foretrekke. Når signalet allerede er delt opp før det kommer til forsterkeren kan hver forsterkerkanal konsentrere seg om akkurat de frekvensene den får beskjed om og bare glemme de andre som en annen kanal tar seg av.

Spørsmålet om subber og topper er vanskelig. Når jeg har brukt meyer msl3/4 har jeg ofte hatt 2 topper pr subb. Da snakker vi jo om 650-subber og de er vel noe kvassere enn mange andre, så andre oppsett vil bruke 1 sub per top.
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Svar