Turbosound

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Ja, jeg har jo bare en ting å si; Jeg liker sp, men det er ingen tvil om at ampene i meyerkassene har en tendens til å gi seg hvis de blir fuktige! Så lenge du er forsiktig og ikke lar kassene stå i direkte rein går det greit!
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Hallgeir skrev:Ja, jeg har jo bare en ting å si; Jeg liker sp, men det er ingen tvil om at ampene i meyerkassene har en tendens til å gi seg hvis de blir fuktige! Så lenge du er forsiktig og ikke lar kassene stå i direkte rein går det greit!
Trur jeg har sagt mitt her, du lar da vel for pokker ikke ampracket stå ute i pissregnet eller?
Mvh
Joachim Venberget
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Turbosound

Legg inn av Atle Aamodt »

Learning to live skrev:Hva er egentlig så bra med turbosound????
Kjørte lyd for et osloband for ikke så lenge siden, og da brukte jeg turbosound Legacy serien. og synes det låter veldig dårlig sammenlignet med det meste av Peavey sine kasser.

Hvorfor??????

Mvh :?:
Turbosound kan neppe karakteriseres som dårlig. Det er ikke komplett idioter som jobber på fabrikken. Men det kan være grunn til å stille spørsmål ved noen av de valg som ingeniørene der har gjort. For 20 år siden jobbet jeg litt hos Sound Service. Vi brukte TMS3 (kraftig kompakt kasse med 2x18" + 2x10" + HF-horn). TMS4 var en mindre boks med 18/10 og HF. Det som liksom var det geniale med Turbosound da, var basshornene og waveguiden med faseplugg til 10 tommerene. Dersom man tar for seg en boks som Floodlight, ser man at samme tenkning er brukt. Og faktum er at når man måler på de ulike elementene så ser man helt klart at de ulike veiene ikke lar seg koble godt sammen. Uansett hva du gjør vil du oppleve å ikke komme helt i mål. Det betyr at der er fysiske egenskaper ved waveguidene, som er gjort slik med vilje eller i mangel på kunnskap. Floodlight har heller ikke god polarkontroll, som igjen gjør den mindre enn godt egnet for arrays. Dersom et produkt har en markant karakter eller "egenlyd", som sikkert kan låte flott i enkelte sammenhenger, betyr jo dette i grunnen at produktet kan mer sammenlignes med et musikkinstrument enn en teknisk innretning. En høyttaler som ikke klarer å gjenngi det den får servert er etter mitt syn en teknisk dårlig høyttaler. Men det behøver ikke å bety at den ikke låter tøft til sitt bruk.

Gründeren(e) av Turbosound røk ut av firmaet for mange år siden, etter det ble det ikke helt samme greia. Men man skal ikke se bort fra at de kan komme med tøffe løsninger i nær fremtid. Kunnskap om hva som skal til er vidt spredt for tiden.

Turbosound er definitivt ikke dårlig. Men det er nok på tide at de kommer med noe bedre og mer moderne enn Flash og Flood.
Atle Aamodt
bose
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 10 feb 2004, 23:51
Sted: Tønsberg

Legg inn av bose »

Turbo er veldig rock`n roll. Låter veldig firkanta. Men du verden så tøft når de blir mata med 80talls rock :D . snakker av erfaring med TMS-4 kasser ;). men jeg lurer på hvorfor alle syns Peavey er dårlig. Noen gang prøvd de "riktige" kassene fra Peavey? som f.eks gode gamle 115 INT 3?har 2 stk selv og de overasker stadig.Sinnsykt slitesterke er dem også
Tom Erik Stokness
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

bose skrev:Turbo er veldig rock`n roll. Låter veldig firkanta. Men du verden så tøft når de blir mata med 80talls rock :D . snakker av erfaring med TMS-4 kasser ;). men jeg lurer på hvorfor alle syns Peavey er dårlig. Noen gang prøvd de "riktige" kassene fra Peavey? som f.eks gode gamle 115 INT 3?har 2 stk selv og de overasker stadig.Sinnsykt slitesterke er dem også
Faktisk har jeg opplevd bedre resultat ved en annledning hvor det var en gammel sliten og bedriten TMS4 rigg (2 pr. side), men hvor jeg hadde tilgang til alle parameter, enn samme band 2 dager senere på en tilnærmet 100% feilkonfigurert 5 soners Meyersound rigg hvor ingenting kunne rettes opp (det låt stygt det !!).

Peavey har lagd og solgt mye rart gjennom tidene, derom ingen tvil. Det betyr ikke at de som jobber der nødvendigvis er idioter. Jeg har snakket og mailet med ulike folk hos ulike fabrikanter. En av de virkelig lyse hodene jeg har vært borti er Charles Hughes som jobber hos Peavey. Han er meget oppegående på horn/waveguide design og lagde for flere år siden f.eks en MatLab applikasjon som til sitt bruk er vel så tøff som MAPPonline eller EASE. Har vel ikke hatt gleden av å få de store positive overraskelsene av Peavey produkter. Det er lenge siden CS800 forsterkeren var populær. ( Det var vel egentlig ikke mulig å se store forskjellen på Peavey CS800 og BGW750 ??) Det kunne virke som om noen hadde kikket i tegningene til den andre. Mulig jeg husker feil..

Til og med en fabrikant som Italienske FBT har meget oppegående senior ingeniører. Som sikkert kunne lage svært gode produkter om de ble bedt om det.
Atle Aamodt
Brukeravatar
soundman
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 09 aug 2004, 14:29
Kontakt:

Legg inn av soundman »

vel.. flash og flood er relativt gamle systemer.. jeg synes de har en tendens til å låte upresist. men da de kom var de rå. så jeg gleder meg som en unge til aspect!!
--
If it sounds good, it is good. If it sounds bad, change something. If that make it sound worse, change it back.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Frodelyd skrev: + Gjort en hel del andre lyd jobber utenom dette , har fast avtale med Garnisonen i Sørvaranger ( Kirkenes der jeg drar opp en gang i året. For å kjøre lyd på et stort årlig arrangement der oppe.
Jeg holder jo til i nabolaget til GSV, hvilken leverandør er det du bruker til dette storarrangementet ditt frodelyd?
Hadde vært moro og fått en fot innafor der :wink:

Denne tråden er ellers den beste på hele forumet, og måtte hentes fram igjen!! Finn fram kaffen, bla tilbake til side 1 og HOLD DEG FAST mens du leser!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydkailln
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 10 apr 2005, 01:55
Sted: steinkjer
Kontakt:

Legg inn av lydkailln »

Æ syns itj det e nå fin farge på det derre turbogreian æ !!
hælsing i frå Odd Eystein Noem ifrå Steinkjer
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

lydkailln skrev:Æ syns itj det e nå fin farge på det derre turbogreian æ !!
Nååhh, dæm e nu bærre lækker :lol: :lol: :lol:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydkailln
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 10 apr 2005, 01:55
Sted: steinkjer
Kontakt:

Legg inn av lydkailln »

Tullball, Åsså blå da !
hælsing i frå Odd Eystein Noem ifrå Steinkjer
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

lydkailln skrev:Tullball, Åsså blå da !
Næh det va jo før!! Aspækt e svart med godlåt attåt, nåkka førr oss på bøggda ja!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Du kan vel få Turbo i alle regnbuens farger dersom du betaler en polakk for å male den... Ja til lilla PA!!!

Bjørn
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

lydonen skrev: Denne tråden er ellers den beste på hele forumet, og måtte hentes fram igjen!! Finn fram kaffen, bla tilbake til side 1 og HOLD DEG FAST mens du leser!!
Synes å huske at dette var ganske heftige saker ja. Utrolig hva som kan bli sagt i en opphetet diskusjon( been there, done that!) Det er ikke alltid utsagnene gir like mye mening i ettertid. Men kan være effektiv til mosjon av lattermusklene. Hehe!
Kjartan Meinseth
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

bjornal skrev:Du kan vel få Turbo i alle regnbuens farger dersom du betaler en polakk for å male den... Ja til lilla PA!!!

Bjørn
Vil ha den i 1070-G10Y! Det er en fet grønnfarge, rimelig nært det som kalles snørrgrønt. Bygde noen kasser i den fargen, de var svært lite diskre. 2 subber på 1/2 kubikk hver i svart og snørrgrønt ble lagt merke til når du la de på hver sin side av scena :)
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

lydonen skrev:
Frodelyd skrev: + Gjort en hel del andre lyd jobber utenom dette , har fast avtale med Garnisonen i Sørvaranger ( Kirkenes der jeg drar opp en gang i året. For å kjøre lyd på et stort årlig arrangement der oppe.
Jeg holder jo til i nabolaget til GSV, hvilken leverandør er det du bruker til dette storarrangementet ditt frodelyd?
Hadde vært moro og fått en fot innafor der :wink:

Denne tråden er ellers den beste på hele forumet, og måtte hentes fram igjen!! Finn fram kaffen, bla tilbake til side 1 og HOLD DEG FAST mens du leser!!
Det var siste gang de arrangerte greia i høst. Men jeg har brukt Musikkgarasjen i Kirkenes de gangene jeg har gjort jobber der. Masse TQ.
Svar