Mic til fløyte

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ludde
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 14 jan 2007, 12:05

Mic til fløyte

Legg inn av Ludde »

Hvordan mic ville dere anbefale til tverrfløyte?
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Shure SM86, beta87, AKG C535. Dynamisk mikk á la SM58 kan også funke men de blir ofte vel "skvikete" når det spilles høyt oppe i registeret.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Noen som har prøvd noensinne å feste en 98 eller noe lignende på en fløyte? *bare en tanke som fløy inn gjennom vinduet......
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Jeg vil faktisk anbefale DPA 4066.... :-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Har veldig god erfaring med B58 på tverrfløyte! :D
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Legg inn av thomas hocking »

Noen som har prøvd noensinne å feste en 98 eller noe lignende på en fløyte? *bare en tanke som fløy inn gjennom vinduet......
Fungerer greit det, men litt klønete med festet.
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Karl-André Tvedt skrev:Noen som har prøvd noensinne å feste en 98 eller noe lignende på en fløyte? *bare en tanke som fløy inn gjennom vinduet......
Nå må du huske at lyden fra ei tverrfløyte på enormt mange måter er eit resultat av vibrasjonene i selve fløyta. Om du byrjer å feste ting til den så vil du nødvendigvis dempe noe av vibrasjonen og dermed drepe noe av klangen og harmonien i instumentet. På UKM-nivå vil du nok neppe oppleve det som det største problemet for kvelden, men om du jobber med erfarne musikere, eller i studio, så ha det i minnet slik at man kan kompansere for dette. Dette samme gjelder forsåvidt alle andre akkustiske instrumenter også.

Når det er sagt så kan det jo gjerne være at man må velge mellom fleire onder for å få lyd i fløyta, og kankje er tapet av harmoni og klang en fin pris å betale for å få fløyta fram i eit lydbilde. Det kan godt hende det låter bedre enn ein beta58 også, men det er vel strengt talt ikkje poenget mitt i denne dabatten :)
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Cyberjens skrev:
Karl-André Tvedt skrev:Noen som har prøvd noensinne å feste en 98 eller noe lignende på en fløyte? *bare en tanke som fløy inn gjennom vinduet......
Nå må du huske at lyden fra ei tverrfløyte på enormt mange måter er eit resultat av vibrasjonene i selve fløyta. Om du byrjer å feste ting til den så vil du nødvendigvis dempe noe av vibrasjonen og dermed drepe noe av klangen og harmonien i instumentet. På UKM-nivå vil du nok neppe oppleve det som det største problemet for kvelden, men om du jobber med erfarne musikere, eller i studio, så ha det i minnet slik at man kan kompansere for dette. Dette samme gjelder forsåvidt alle andre akkustiske instrumenter også.

Når det er sagt så kan det jo gjerne være at man må velge mellom fleire onder for å få lyd i fløyta, og kankje er tapet av harmoni og klang en fin pris å betale for å få fløyta fram i eit lydbilde. Det kan godt hende det låter bedre enn ein beta58 også, men det er vel strengt talt ikkje poenget mitt i denne dabatten :)
Først og fremst tenkte jeg på en live setting. Stativbaserte løsninger har jeg litt vondt av i livesammenheng, folk bråker og beveger seg (nå beveger jeg meg i litt rockete miljøer. (tverrfløyte og fele opplever jeg ofte at artisten ikke tenker så mye mikrofonplassering som det jeg gjør) :P Og blander du inn bråkete elementer som trommer og gitarforsterkere, har du som regel et bra problem. Jeg er dypt enig at har man litt erfarne folk i studio, begynner ikke man å feste stæsj med gaffatape (hydre hydre) på instrumentet deres. Jeg hadde nok gjort en litt franskere løsning med en tverrfløyte. :wink:
Ole Hansen

Legg inn av Ole Hansen »

Noen som har prøvd hodebøylemic på fløyte? På tverrfløyte burde det jo funke fint. Ingen festing/taping på instrumentet, ingen stativ, ingen variasjoner på avstand til mic(kan jo også ha bakdeler). De fleste hodebøyler er vel så fleksible at en kan få plassert mic greit i forhold til fløyte. Har ikke prøvd det selv men det burde vel funke fint?
Haugen
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 30 okt 2003, 19:10
Sted: Trondheim

Legg inn av Haugen »

Ole Hansen skrev:Noen som har prøvd hodebøylemic på fløyte? På tverrfløyte burde det jo funke fint. Ingen festing/taping på instrumentet, ingen stativ, ingen variasjoner på avstand til mic(kan jo også ha bakdeler). De fleste hodebøyler er vel så fleksible at en kan få plassert mic greit i forhold til fløyte. Har ikke prøvd det selv men det burde vel funke fint?
Dette funker helt fint. Dpa bøyle som man kan trekke litt tilbake. Nermere øre enn munn, og gjerne litt ut fra kinnet.
Tut å kjør.
Dette ar jeg også prøvd på fele med positivt resultat.

Å gaffe eller skru fast noe på denne typen instrument er vel nesten regnet som fyfy...

Har jeg ikke bøyle, eller musiker ikke vil ha det, er b87 førstevalget mitt i live sammeneng.
Anders Haugen

Jaja... sånn går no dagan.
Geir Ole Kløvrud
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 02 okt 2003, 16:43
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Geir Ole Kløvrud »

Audix har jo en fin fløyte mic, den heter Audix ADX10-FL. Bør sjekkes :!:
Svar