Hvorfor SPRENGE øra på publikum?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Tråden jeg starta hadde ikke noe med full tekniker....

Legg inn av Trond »

Ståle Andersen skrev:Jeg var på ørnes hotell og når du sier at på akustiske konserter har de ikke lydmann så må jeg bare beklage......for det var nettopp en akustisk konsert det var.. :oops: derfor 2 sett...
Da burde kanskje musikerne prøvd å stått blant publikum selv , for det var kun et eneste stooor ohwæhhh..
Så beklager til deg som ikke var der... (skulle imidlertid ønsket at de hadde med seg lydmann)
No kan det no vere slik at du vart dritings i andre settet og høyrte ikkje anna enn eit stort ohwehhh.. :lol:

Det kan jo og tyde på at du var ganske dritings når du ikkje fekk med deg at det ikkje var eit DIGERT MIKSEBORD i salen 8)

Spesielt når lyden var så dårleg, naturlig å snu seg for å sjå kva lydmannen/dama drive med :roll:

Håper du ser ironien/humoren :wink:
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Ståle Andersen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 15 jan 2007, 12:24
Sted: Meløy/REIPÅ
Kontakt:

hehe...

Legg inn av Ståle Andersen »

nei jeg trodde faktisk det var DDE som spillte (ohwæhhh)hehe 8)
ja æ va ganske skjenkt men lyden va BAD...samma det! its history...
Men det æ ville få fram med hele tråden hær e at for høyt lydnivå kan ødelegge mye... og æ lika å spæll høgt sjøl men ikke støgg høgt!! :P
Ble jo bra respons ihvertfall :o
Ståle Andersen
http://www.faks-fest.com
Kaj G Dahl
Active Member
Innlegg: 51
Registrert: 02 nov 2005, 21:12
Sted: Hammerfest

Legg inn av Kaj G Dahl »

det er ikke fritt for at mulige tinnitus-problemer ligger i bakhodet på meg når jeg går på konserter med band som stage dolls, turboneger, cumshots, og andre band som operere i de høyere db-sjikt. ørepropper er da obligatorisk for min del, og burde nok vært det for flere. det er nok av de teknikere som liker å tyne xxx db målt fra mikseposisjon (har nok gjort det selv alt for ofte også :oops: ) , men det er vel bare et tidsspørsmål før det dukker opp lovhjemler som vil begrende nettopp slike forhold. det finnes en eldre tråd her et sted på forum som debatterer akkurat det...skal vi ta den opp igjen?

greia er så enkel at man som (rocke-)tekniker vil tyne ut bukseflagring, en svak pirring i både menn og kvinners anus og g-punkt, og ikke minst et trykk som sier YES rett i fleisen. derfra (som er ok... ) til å tryne i sinnsykt volum, grums og ulyd er meget kort; og det var vel kanskje det som skjedde med dukkene fra barteby. fort gjort... nå er det vel ofte slik at bartebybandene oftere enn andre vil ha "litt" mer ut av PA'en enn det den som er det "normale", og det er vel det trådstarter har opplevd. det hjelper jo heller ikke at mange artister har gitt gass i mange år, og nærmer seg alder for muliggjør tjenesteavgang med avtalefestet pensjon - også kalt afp, med dertilhørende hørselsevner...har mange gufne konsertopplevelser med bartebyband, og da som oftest at det hinsidige passeres før publikums alkoholinntak og dertilhørende mangel på hørselsterskler er klar for det. lydonen leverte prod til dolls på midnattsrocken i 2004, og seriøst; det var langt over mine limits (og mine finnører er jaggu godt vant til høyt volum). nivået var en ting, men 3 sec klangen på skarpen (ala bob rocks bon jovi produksjoner anno 1987) var dog veldig nostalgisk og fin :lol: . må vel tilbake til heavyrockens stormaktstider i erværdige drammenshallen for å finne tilsvarene BLÆSSSSSSJJJJJJJJJ langt ut i neste takt. color-line, here we come :D Retro skal det være!
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

problemet i trondheim er ikke at bandet spiller høyt på scena, men at lydmannen må skru musikken opp så høyt at den høres over snakkinga til publikum.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Legg inn av Aleksander Stensen »

Har også hørt litt klaging på høy lyd på Stage Dolls før, men på sentrum scene før jul en gang, hadde de den beste lyden jeg noen sinne har hørt på et "80 talls" rockeband! Der jeg sto, ikke så alt for langt fra foh var det en klar, og definert miks, akkurat så høyt det må være for at det ikke skal bli "kjedelig", samtidlig som det aldri var slitsomt.

Effekter på skarpen ,som nevnt over, er da noe som hører til musikkstilen?
Kaj G Dahl
Active Member
Innlegg: 51
Registrert: 02 nov 2005, 21:12
Sted: Hammerfest

Legg inn av Kaj G Dahl »

ja, skarpen er som den skal være, ihvertfall hvis man skal fremstå som et rockeband anno midten av 80-tallet. noe annet ville vært rart, ihvertfall i soundet til stage dolls.

men aslak... greit at bartefolka er høymælte, men konverserer de i 110db +++?
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Mykje fokus på at det er lydmannen som spelar høgt, kunne godt tenkt meg å spela lavt eg, men før eg iheiletatt har slått på miksaren er det formykje lyd fra scene.

Kor ofta har ikkje trommisen cymbaler tjukke som kummelokk og trommestikker lika store som vedkubber. Ingen ting værre enn ein diger raid cymbal som skjærer gjennom marg og bein.

For å ikkje nevne ampeg 810, på ei scene på 8x4 meter innendørs så er det ikkje lett å få ein fin definerbar bass i paen, når alt ein høyrer er ampegen bromler på scena ofte med bassknappen på full peis.

Og for å ikkje nevne gitaristen, "nei eg må ha forsterkaren på gulvet, heller så blir det så skarp lyd", åja, seie du det.

Kjekt å vera lydmann, viss ikkje det hadde vore for desse musikarane :twisted:

Ser føre meg framtiden med eit diger plexiglass som dekker heile scena. :wink:
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

Kaj G Dahl skrev: men aslak... greit at bartefolka er høymælte, men konverserer de i 110db +++?
hehe, desverre, er en del av bråkebeltet. dem snakker sakte, men høyt. de skiller ikke mellom nivå når de snakker med en eller hundre personer heller ;)
aslak skarderud
kultursenteret isak
Haugen
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 30 okt 2003, 19:10
Sted: Trondheim

Legg inn av Haugen »

Egentlig litt "artig" at denne diskusjonen startet pga av en bruker på LYDforum klager på en lydman, som faktisk ikke er der, men mikser på scene.

Ikke nok med at vi får nok klager for det musikkerne gjør, men når musikkerne selv skal fikse, så får vi f... meg skylda læll

Det er ikke rart vi drikker.

Skååål
Anders Haugen

Jaja... sånn går no dagan.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Denne diskusjonen er stengt!
Lydforum Administrator/Pensjonist
Låst