Sliter med god vokallyd? Noen anbefalinger?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Best mulig lyd med det anlegget og de mikrofonene man har tilgjengelig. Finnes jo ikke akkurat noen fasit på hvordan man får ting til å låte bra. Kombinasjon av dyktighet på dem som står på scenen, fysikk/rom, tilgjengelig utstyr og personen som prøver å holde kontroll på alt dette.

Jeg er tilhenger av å høre hva vokalisten synger, så jeg legger ofte på litt på EQ på rundt 4kHz

Mange gode vokalmikrofoner, men du kommer utrolig langt med SM58 som ikke koster stort. De tåler en del juling også.
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Bøylemikrofoner kan jo ikke nåle seg med dynamiske mikrofoner uansett hvor fin signalkjede man ellers har.

SM58 er en mic alle har vært borti før og gir utmerkede resultater!
Alle vokalister låter forskjellig og har sin egen karakter på lyden. I tillegg til alle tips som ellers har dukket opp så vil jeg nevne at det er viktig å bruke High Pass filter på vokal. Dette grunnet proximity-effekt. Med SM 58 på vokal ender jeg ofte opp med HPf på rundt 120 hZ.

Ellers er det vel bare å prøve og feile. Helst med en kompis og ikke en artist under konsert...
PM, tlf +47 951 00 515
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

har ikke sm58 en liten boost på rundt 100hz i forhold til sm57 nettopp for å låte bedre på vokal rett ut av esken?
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Spesiell grunn til at du bruker bøylemikk til vokal?

Hadde vel heller brukt ein sm 58, ivertfall når du synes at det er knall lyd av den.

Treng du ny pa da, ikkje så lurt å blande alle boksene, men det gjer vel dere heller ikkje, kjøp heller fleire behringer bokser/amper.

Dere spelar vel ikkje til konsert heller, såg vel meir ut som eit partyband.

Og skulle dere få ein spelejobb til å dekke 1000 mann så leig inn eit lydfirma, da treng dere og ein lydmann.

Kjøpt utstyr som dekker 80-90 % av jobbene, alt over det leiges inn.

Svarte vel kanskje på fleire tråder samtidig, men men.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Kenneth Jensen skrev: NEI overhodet ikke.. og beklager at jeg ikke så inlegget til Lydonen litt før.. da hadde jeg slettet det! MEN han tok til fornuften og slettet det selv! BRA
Så der går grensen for når et innlegg slettes? Man kan æresskjelle folk og true med samekniv og det får stå, men sier man til noen at utstyret deres kanskje ikke er så bra, er det slettegrunn? For å spørre på en annen måte, Behringer er bare dritt så lenge noen enda ikke har kjøpt det? Man kan si at en Eurolive mikser er dårlig, men ikke si til eiere av slike at de har dårlige miksere, har jeg forstått det rett?

Jeg er ikke en gang den største motstanderen av Behringer men kan godt bruke produktene deres med bra resultat. Motivet mitt var å ironisere over den samlingen av hummer og kanari dette bandet brukte, men da hylekoret startet var det jo ingen som tok ironien og siden det ikke var morsomt lenger slettet jeg innlegget.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Ståle Andersen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 15 jan 2007, 12:24
Sted: Meløy/REIPÅ
Kontakt:

Hvorfor bøylemik..?

Legg inn av Ståle Andersen »

Jeg er ganske aktiv på scena og ser ikke for meg å stå planta i en sm58 lenger... har trådløst til gitaren og.. skal kjøpe crown bøyla tror jeg, da tror jeg vokaln blir knall..

Og lydonen: Jeg var helt ny på forumet da du skrev innlegget ditt og kjente ikke til din type humor.. :P har lest igjennom flere innlegg fra deg og nå skjønner jeg at du er jo rett å slett en "kødd" i mange sammenhenger( positivt meint) hehe!
Neste gang du ironiserer så skal jeg ta deg for den du er. HAr du forrestn hørt om ho fra Vadsø? 25 år og 1,43? hehe
Ståle Andersen
http://www.faks-fest.com
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Hvorfor bøylemik..?

Legg inn av lydonen »

Ståle Andersen skrev: Neste gang du ironiserer så skal jeg ta deg for den du er. HAr du forrestn hørt om ho fra Vadsø? 25 år og 1,43? hehe
Jeg må vurdere å begrense den ironiseringen, disse andres utstyr og sånn...får også vurdere å begrense oppfordringene om bruk av fullt navn, ser at det provoserer enkelte..

Og ho fra Vadsø har jeg dessverre hørt alt for mye om, etter en overdose Banana Airlines på 90-tallet. :wink:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Ikke slutt med å påpeke fult navn her inne!! det SKAL alle ha til syvende og sist.. vi jobber med å luke ut alle som ikke følger vårt reglement! Men det er tidkrevende :)
Lydforum Administrator/Pensjonist
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Kenneth Jensen skrev:Ikke slutt med å påpeke fult navn her inne!! det SKAL alle ha til syvende og sist.. vi jobber med å luke ut alle som ikke følger vårt reglement! Men det er tidkrevende :)
Jeg har balltre, kan jeg få jobben? :twisted:
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Ja mulig jeg må ansette Helge som freelance "batter" :lol:
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

nei uff

Legg inn av Mathias Fekjær »

ikke bøylemic da... kjøp en 414 eller en fin akg :)
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Hvorfor bøylemik..?

Legg inn av Joachim »

[quote="lydonen"Og ho fra Vadsø har jeg dessverre hørt alt for mye om, :[/quote]

Er a fin ell?

ellrs så burde folk begynne og nullstille mikesren og ta ting derfra......
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Og gå derfra til å trekke bort problemfrekvenser før du evt adder "nye"...
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Svar