Monitoring for kor?
Moderator: Mads Størkersen
-
- Newbie
- Innlegg: 28
- Registrert: 09 nov 2006, 01:07
- Sted: Valderøya - Ålesund
Monitoring for kor?
Hei
Er det nokon som har erfaring med monitoring for kor i opptakssituasjon?
Eg skal mest sannsynleg hjelpe eit lokalt kor med å ta opp ein singel, men litt usikker på korleis eg skal løyse det med tanke på monitoring.
Kjem til å dele opp koret i mindre grupper (10stk).
Dei skal ha singback på cd.
Er det nokon som har erfaring med monitoring for kor i opptakssituasjon?
Eg skal mest sannsynleg hjelpe eit lokalt kor med å ta opp ein singel, men litt usikker på korleis eg skal løyse det med tanke på monitoring.
Kjem til å dele opp koret i mindre grupper (10stk).
Dei skal ha singback på cd.
Hilsen Kim Andrè Sund
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
hepp
har koret dirigent? og er koret studiovant? og hvor stort er koret?
-
- Newbie
- Innlegg: 28
- Registrert: 09 nov 2006, 01:07
- Sted: Valderøya - Ålesund
Koret har ein flink dirigent.. (lang musikkutdanning)
Koret er ikkje studiovant, har gjort tre livejobber med dei, derfor dei har spurt meg om hjelp. Dei kan av og til oppføre seg som barnekor (dette er voksne folk).
Sann totalt-sett er koret ca 40 stk.
Er delt inn i Sopran(dame), alt (dame), tenor(menn) og bass (menn).
Dei skal synge ein firestemt sang, så eg tenkte å opp stemmevis.
Er fortsatt litt usikker på om eg skal gjer jobben i studio eller i ei kirke.
Eg har ein slik fordelingssentral for headset, men ikkje nok headset for å gi alle sammen kvart sitt.
Koret er ikkje studiovant, har gjort tre livejobber med dei, derfor dei har spurt meg om hjelp. Dei kan av og til oppføre seg som barnekor (dette er voksne folk).
Sann totalt-sett er koret ca 40 stk.
Er delt inn i Sopran(dame), alt (dame), tenor(menn) og bass (menn).
Dei skal synge ein firestemt sang, så eg tenkte å opp stemmevis.
Er fortsatt litt usikker på om eg skal gjer jobben i studio eller i ei kirke.
Eg har ein slik fordelingssentral for headset, men ikkje nok headset for å gi alle sammen kvart sitt.
Hilsen Kim Andrè Sund
-
- Active Member
- Innlegg: 110
- Registrert: 19 mai 2006, 02:14
- Sted: Trondheim
Dette er et vanlig problem, og jeg kunne godt tenke meg å høre andres innspill i saken. En løsning er jo å kjøre monitoren via en høyttaler, men det vil jo selvfølgelig gi problemer i miks-sammengeng.
Skulle noen ha erfaring og eventuelt noe å bidra med i denne sammenhengen, ville det vært gull verd i mitt tilfelle.
Skulle noen ha erfaring og eventuelt noe å bidra med i denne sammenhengen, ville det vært gull verd i mitt tilfelle.
-
- Pro Member
- Innlegg: 380
- Registrert: 22 jun 2004, 11:58
- Kontakt:
Du kan sette opp monitor og ta opp koret. så spiller du inn igjen, denne gangen uten kor, men med lyd i monitor. så er det bare å fasevende signalet på andre opptaket, og vips, opptak av kor uten komp. i teorien altså...
få tak i så mange hodefoner og hodefonamper du kan klare. litt avhengig av koret, så vil de forskjellige stemmegruppene være avhengige av de andre, derfor kan det være vel så hensiktsmessig å dele de opp i mindre grupper med folk fra alle stemmegruppene, enn å ta de oppdelt.
alternativt kan du gi dirigenten hodefoner og la koret synge acapella.
Når det gjelder oppmikking, så står vel ofte koret i en halvsirkel enten kromatisk eller i andre spennende formater. har god erfaring med å bruke et lokale med egnet akustikk, sørge for å skru av alle former for ventilasjon og plasser et stereokryss 2-4 meter oppe i været, sånn passe langt fra koret. 2/3 av lokalets lengde kan være et greit startpunkt.
Lytt deg frem til punktet med ønsket forhold mellom direktelyd fra koret og romklang. Er det feil i balansen mellom de forskjellige stemmegruppene, så retter dirigenten opp dette.
få tak i så mange hodefoner og hodefonamper du kan klare. litt avhengig av koret, så vil de forskjellige stemmegruppene være avhengige av de andre, derfor kan det være vel så hensiktsmessig å dele de opp i mindre grupper med folk fra alle stemmegruppene, enn å ta de oppdelt.
alternativt kan du gi dirigenten hodefoner og la koret synge acapella.
Når det gjelder oppmikking, så står vel ofte koret i en halvsirkel enten kromatisk eller i andre spennende formater. har god erfaring med å bruke et lokale med egnet akustikk, sørge for å skru av alle former for ventilasjon og plasser et stereokryss 2-4 meter oppe i været, sånn passe langt fra koret. 2/3 av lokalets lengde kan være et greit startpunkt.
Lytt deg frem til punktet med ønsket forhold mellom direktelyd fra koret og romklang. Er det feil i balansen mellom de forskjellige stemmegruppene, så retter dirigenten opp dette.
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
-
- Newbie
- Innlegg: 28
- Registrert: 09 nov 2006, 01:07
- Sted: Valderøya - Ålesund
Dvs at når eg har to spor med "komp", og fasevender det eine, så vil det nøytralisere det andre?aslak.skarderud skrev:Du kan sette opp monitor og ta opp koret. så spiller du inn igjen, denne gangen uten kor, men med lyd i monitor. så er det bare å fasevende signalet på andre opptaket, og vips, opptak av kor uten komp. i teorien altså...
Hmm, hodetelefoner til dirigenten hørtes egentleg ut som den enklaste løysninga. Skal foreslå det for ho, så kan ho svare på om koret greier det.
Men spørs om dei då får problem om eg skal dele dei opp i grupper og ta opp stemmevis.
Hilsen Kim Andrè Sund
-
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1119
- Registrert: 28 nov 2003, 17:52
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Mail Finn Cato Andersen teknikker for Hapiness Gospelkor, han har mye erfaring med det. Du finner mail adresse på http://www.hcp.no
-
- Pro Member
- Innlegg: 380
- Registrert: 22 jun 2004, 11:58
- Kontakt:
-
- Pro Member
- Innlegg: 497
- Registrert: 25 nov 2004, 07:30
- Sted: Nøtterøy
-
- Newbie
- Innlegg: 28
- Registrert: 09 nov 2006, 01:07
- Sted: Valderøya - Ålesund
-
- Pro Member
- Innlegg: 380
- Registrert: 22 jun 2004, 11:58
- Kontakt:
det fungerer faktisk helt utrolig bra
vel og merke når lydklippene er 100% identiske.
du vil få to tilnærmet identiske klipp, så det står og faller på hvor likt opptaket av kompet blir opptaket av kompet pluss kor.
hvis koret påvirker akustikken i rommet, bør koret stå der når du spiller inn kun komp.
vel og merke når lydklippene er 100% identiske.
du vil få to tilnærmet identiske klipp, så det står og faller på hvor likt opptaket av kompet blir opptaket av kompet pluss kor.
hvis koret påvirker akustikken i rommet, bør koret stå der når du spiller inn kun komp.
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
-
- Newbie
- Innlegg: 28
- Registrert: 09 nov 2006, 01:07
- Sted: Valderøya - Ålesund
*grue seg til å få ditte koret til å stå stille*
Men kva anbefaler dere, ta opp koret stemme for stemme, eller ta alt i ett?
Min første tanke var å ta stemme for stemme, då det sikkert kan ver greitt å få framheva bass/tenor, då dei har ein tendens til å drukne i alle kvinnfolka
Men kva anbefaler dere, ta opp koret stemme for stemme, eller ta alt i ett?
Min første tanke var å ta stemme for stemme, då det sikkert kan ver greitt å få framheva bass/tenor, då dei har ein tendens til å drukne i alle kvinnfolka
Hilsen Kim Andrè Sund
-
- Active Member
- Innlegg: 110
- Registrert: 19 mai 2006, 02:14
- Sted: Trondheim
Menneh aslak... Du vil jo antakeligvis miste litt av kroppen i koret også, for det er jo overhøring det er snakk om. Fasevender du ett ekstra kompspor for å utligne overhøringa, utligner du også deler av koret hvis det ligger i samme leie. Igjen så vil jo ikke det opprinnelige kompsporet og overhøringa ha like kurver og frekvensrange, så jeg tror man sitter igjen med en irriterende dott i øra med denne metoden. Google litt på comb-filtering, for det er vel det som vil skje med den fremgangsmåten?
-
- Pro Member
- Innlegg: 380
- Registrert: 22 jun 2004, 11:58
- Kontakt:
hmm, det med fasevending var egentlig nevnt mer for morroskyld, men hvis man spiller inn komp+kor, så vil du også få summen av komp+kor på en bestemt frekvens. når man igjen trekker fra kompet, så vil resten, altså koret bli værende?
har som sagt aldri prøvd i praksis, så jeg ville gitt hodefon på dirigent eller på kor bedre odds.
hvis guttene ikke klarer å synge like høyt som damene, så bør dem få med noen menn i koret
i mine øyne er et kor ett instrument, så å dele opp i stemmegrupper blir like rart som å spille inn leif ove andsnes spille piano med høyre hånd først, og så den venstre etterpå.
men snakk med dirigenten om dette, han/hun har sikkert en anelse om hvordan koret låter best, noe som vel er poenget her.
har som sagt aldri prøvd i praksis, så jeg ville gitt hodefon på dirigent eller på kor bedre odds.
hvis guttene ikke klarer å synge like høyt som damene, så bør dem få med noen menn i koret
i mine øyne er et kor ett instrument, så å dele opp i stemmegrupper blir like rart som å spille inn leif ove andsnes spille piano med høyre hånd først, og så den venstre etterpå.
men snakk med dirigenten om dette, han/hun har sikkert en anelse om hvordan koret låter best, noe som vel er poenget her.
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
- Eivind Steinholm
- Active Member
- Innlegg: 219
- Registrert: 13 mai 2004, 18:57
- Sted: Tromsø
Var det Jo-Idar som sa noe slikt som dette en gang: "Jeg har sluttet å bry meg om overhøringa, så lenge overhøringa låter bra!" ??
Kanskje ikke eksakt sitat, men tror meningen er der.
Hva med å prøve med lavest mulig monitoring til kor og dirigent, og ta opp hele koret som ett? Eneste du ikke får da er muligheten for å løfte noen stemmer, men HEI!! Det skal jo dirigenten ta seg av!!
Og hodetelefoner med komp til en dirigent som skal dirigere balanse i et kor?? Hmm...
Jeg tror jeg ville prøvd som jeg beskriver. En annen fordel med dette, er at med kor i et lokale med sin akustiske signatur/klang, og komp på tape, vil det vel bli litt vanskelig å overbevise noen lydmessig om at dette skjedde i samme rom? Har hørt noen koropptak hvor dette er gjort, og det låter rart! Med litt overhøring fra kompet, vil kanskje det blende bedre med koret?
Kanskje ikke eksakt sitat, men tror meningen er der.
Hva med å prøve med lavest mulig monitoring til kor og dirigent, og ta opp hele koret som ett? Eneste du ikke får da er muligheten for å løfte noen stemmer, men HEI!! Det skal jo dirigenten ta seg av!!
Og hodetelefoner med komp til en dirigent som skal dirigere balanse i et kor?? Hmm...
Jeg tror jeg ville prøvd som jeg beskriver. En annen fordel med dette, er at med kor i et lokale med sin akustiske signatur/klang, og komp på tape, vil det vel bli litt vanskelig å overbevise noen lydmessig om at dette skjedde i samme rom? Har hørt noen koropptak hvor dette er gjort, og det låter rart! Med litt overhøring fra kompet, vil kanskje det blende bedre med koret?
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm