Operativsystem

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Operativsystem

Legg inn av Sindre Rosness »

Hei.
Vet ikke hvor mange studioteknikere som er windows-brukere av folk på forumet her, men.
Noen som har tenkt til å bytte til Windows Vista?
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

når du har et stabilt system i studio, bytter du ikke før du må, da gjerne i sammenheng med innkjøp av ny datamaskin, eller når essensielle oppgraderinger av lydprogramvaren krever en nyere versjon av operativsystemet.

forøvrig skal jeg bytte fra xp til os x ved neste utskiftning av datamaskin.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

aslak.skarderud skrev:forøvrig skal jeg bytte fra xp til os x ved neste utskiftning av datamaskin.
Har du sett lyset?
Mvh
Joachim Venberget
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

ja, har brukt mac hjemme i 3 år nå, ikke angret et sekund der etter at jeg gikk fra windows. er vel på tide å gjøre samme overgang på jobb.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Kansje det ja....
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Laptopen min har i alle fall "Windows Vista Capable" klistremerke. Så muligheten er der. Jeg er sikkert på lanseringa og får det billig uansett så.
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Legg inn av Sindre Rosness »

Skulle egentlig gjerne byttet jeg også.
Mac G5. Så fin, så dyr.
Har jobbet på skolen med mac i halvannet år, det er så genialt.
Synd min nye skole bruker windows.
Osx=best
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Og er det mange her som har testet linux?

Jeg kjører det på laptopen min og har aldri hatt et så stabilt system før.

Man kan forandre på alt det man ønsker og skreddersy opperativsystemet til seg selv. Rett og slett genialt..

Linux > osx/win
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

linux er vel ikke et reelt alternativ til windows eller osx til studiobruk.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Ludde
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 14 jan 2007, 12:05

Legg inn av Ludde »

Tror ikke det er lurt å bytte til vista med en gang før de har fått utbedret alle buggene. Bytter ikke før jeg blir nødt;D
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Fikk såvidt testa Vista her for et par uker siden, og det fungerte bra, det. Problemet kommer vel når de etterhvert finner alle hullene, og begynner å sende ut oppdateringer!
Jeg ville hvertfall selv heller hatt en PC som var overdimensjonert for XP, enn en som "akkurat klarer Vista". 1024 MB regnes jo som MINIMUM på Vista!
Angående dette med MAC konta PC, så hadde jeg en test mot en kamerat av meg en gang. Han skrøt sånn av at Mac'en hans var raskere, hvilket ble grundig tilbakevist.
Men MAC har en fordel, og det er at det ikke utvikles så mye virus for den, og da slipper man unna mange oppdateringer som suger krafter fra maskinen. Det ser man spesielt dersom man innstallerer XP på nytt på en maskin. Etterhvert som man innstallerer SP2, oppdateringer m.m., så stiger minnebruken og prosessorbruken noe sinnsykt!
Hva gjelder Linux, så vet jeg det er bra. Men samtidig så er det mange småting som de ligger langt bak på! Tenkte på Linux for noen år siden, men etter å fått vite at jeg ikke kunne bruke mellomrom i filnavnene mine, så glemte jeg det raskt.
Hater Microsucks, men gi meg et reelt alternativ!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Tor Dehli skrev:Angående dette med MAC konta PC, så hadde jeg en test mot en kamerat av meg en gang. Han skrøt sånn av at Mac'en hans var raskere, hvilket ble grundig tilbakevist.
Hvordan kan man gjøre en sånn test likeverdig?
Mvh
Joachim Venberget
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Slik sammenlignet vi:
Vi kjørte en del tunge beregninger, og så hvilken som var ferdig raskest.
Først så unskyldte han seg da med at han kjørte i PC-emulering, som stjal litt kapasitet. Derfor kjørte vi noen Photoshop-filtre, der han hadde Mac sin versjon. Ellers så var prosessene like. Også der var min PC betraktelig raskere.
Til slutt måtte han poengtere at hans Mac jo var bærbar, og det hadde han jo rett i. Men som jeg poengterte, så hadde han valgt å bruke nesten 20.000 på en bærbar Mac, mens jeg hadde brukt under 10 000 på en pc. Det var jo hans valg å kjøpe bærbart!

Mac er bra, men så mye hvorvidt det er bedre enn pc mener jeg kan diskuteres. Det som dog er mye bedre, er operativsystemet! (Det ser man jo spesielt bra når man bruker Linux). Spesielt det at alle virus rettes mot PC er et stort problem. Hadde det vært et par-tre forskjellige operativsystemer som alle var ganske store, så hadde mengden hackerangrep og virus sunket betraktelig, siden det samme angrepet ikke hadde lyktes på alle maskinene.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

lite forbehold i testen din. gitt at din kamerat har en intelbasert mac, så vil ikke photoshop være et reelt sammenlikningsgrunnlag da photoshop enda ikke er laget i universal binary, men må kjøres via emulering på de nye maskinene.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Dette er dessverre ting som jeg ikke husker, da det ikke akkurat var i går vi sammenlignet...
Men vi brukte protoshop, siden han hadde en MAC-versjon av dette, og siden grafisk design var det han jobbet med. Det var jo derfor han hadde kjøpt Mac!
Men jeg husker hvertfall at det ikke var nødvendig å bruke emulering. Når vi testet med regnehastighet og formler så måtte han bruke emulering, men på photoshop hadde han en egen Mac-versjon som var lik den jeg hadde til PC...

Forøvrig så skulle jeg ønsket at Mac hadde større markedsandeler! Da hadde alt blitt bedre, siden de hadde konkurrert i mye større grad!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Svar