Side 4 av 10

Lagt inn: 04 des 2003, 15:09
av Joachim
Frodelyd skrev:hva kan det ha seg at shur b 52 låter så utrolig slapp på bass tromme. Føler hele atacket for svinner og det er bare papp eske bunn igjen :)

Jeg skjønner ikke at noen kritiserer b 91 den er i hvert fall kjapp respons i og låter pent både i bass tromme og flygel
D6 sier jeg bare.

Lagt inn: 04 des 2003, 15:37
av Trond
Vi har alltid ein stk 52 og ein stk 91 i mikk kassen.

Mikkene låter veldig forskjellig, og viss 52 mikken ikkje funker i tromma så funker veldig ofte 91 mikken og omvendt.

På små PA så funker ofte 91 mikken best, for den er tightere.

Men på stor PA så ender vi oftest opp med 52 mikken.

Men nesten uansett så prøver vi begge mikkene.

Men ofte så er det ikkje mikken som er dårleg, men tromma som låter bæsj, bruk derfor heller litt tid på å få trommene til å låte.

Lagt inn: 11 des 2003, 17:27
av Joachim
Trond skrev:Vi har alltid ein stk 52 og ein stk 91 i mikk kassen.

Mikkene låter veldig forskjellig, og viss 52 mikken ikkje funker i tromma så funker veldig ofte 91 mikken og omvendt.

På små PA så funker ofte 91 mikken best, for den er tightere.

Men på stor PA så ender vi oftest opp med 52 mikken.

Men nesten uansett så prøver vi begge mikkene.

Men ofte så er det ikkje mikken som er dårleg, men tromma som låter bæsj, bruk derfor heller litt tid på å få trommene til å låte.
Hvorfår må dere ha både 91 og 52? Er micene så elendige at dere trenger begge for og få det til og funke???



Jeg bare lurer.

Lagt inn: 12 des 2003, 00:43
av Frode Trondahl
Joachim skrev:
Trond skrev:Vi har alltid ein stk 52 og ein stk 91 i mikk kassen.

Mikkene låter veldig forskjellig, og viss 52 mikken ikkje funker i tromma så funker veldig ofte 91 mikken og omvendt.

På små PA så funker ofte 91 mikken best, for den er tightere.

Men på stor PA så ender vi oftest opp med 52 mikken.

Men nesten uansett så prøver vi begge mikkene.

Men ofte så er det ikkje mikken som er dårleg, men tromma som låter bæsj, bruk derfor heller litt tid på å få trommene til å låte.


Hvorfår må dere ha både 91 og 52? Er micene så elendige at dere trenger begge for og få det til og funke???



Jeg bare lurer.
Nei men du får mulighet til å gjøre utrolig mye mere med lyden i tromma en med en mic.

Anbefaler deg å prøve det.

Du klarer aldri å få like mye kule effekter med bare 1 mic.

f.eks du bruker en mic som er god på bunn og en som er god på klikk og du har da mulighet for å lett endre lyden på basstromma i forhold til låten bandet spiller.
spiller de rolige balader vil du ofte gjerne ha en god varm bunn. men tar de en rocka eller litt hardere låt vil du ofte ha litt mere klikk.
Du har da to fadere å jobbe med, og slipper å skru eq hele tiden om man vil gjøre det samme med 1 mic

Lagt inn: 12 des 2003, 15:08
av Joachim
Ja jeg tar den. Jeg trenger ikke prøve det mer. Har finni meg en mic som gir meg akkurat det jeg vil ha og funker i de fleste tilfeller. De tilfellene jeg sliter er f.eks uten hull i skinnet og da hjelper det ikke med ett lass med shure micer heller, langt i fra en du må legge inni og en som låter så stort og åpent og slappt at du er bedre tjent med en 57/58.
Enten det eller så er ikke kaggan riktig stemt og da må man løse det problemet, ikke stappe i flere micer.

Lagt inn: 12 des 2003, 20:50
av Truls G. Skjæveland
B 52 og B 91 er ikke like goe som D6

hilsen truls og magnar som begge er på lydjobb sammen i stavanger i dette øyeblikk m 2 stk. G3 m analysatorprogrammer

Lagt inn: 12 des 2003, 21:57
av Joachim
TGSK skrev:B 52 og B 91 er ikke like goe som D6

hilsen truls og magnar som begge er på lydjobb sammen i stavanger i dette øyeblikk m 2 stk. G3 m analysatorprogrammer
Godt det er flere som har skjønt det.
Kan også nevne at bortimot halvparten av amerikanske artister jeg har truffet på i høst reiser for tiden med egen D6.
Veldig greit å gjøre monitor med også.
Tut å kjør!

G3? mac? I så fall hvilke programmer kjører dere? Jeg kjører Smaart på en G4 under VPC.

Lagt inn: 12 des 2003, 23:51
av Frode Trondahl
TGSK skrev:B 52 og B 91 er ikke like goe som D6

hilsen truls og magnar som begge er på lydjobb sammen i stavanger i dette øyeblikk m 2 stk. G3 m analysatorprogrammer
nei men bytter du ut b 52 micen med en EV re27 mik så kan du bare glemme. Å få en enkel d6 eller d4 til å låte bedre en det parret.

Har prøvd både D4 og D6 .

Re 27 og B 91 i sammen er bare helt konge.

Lagt inn: 13 des 2003, 00:28
av Joachim
Frodelyd skrev:
TGSK skrev:B 52 og B 91 er ikke like goe som D6

hilsen truls og magnar som begge er på lydjobb sammen i stavanger i dette øyeblikk m 2 stk. G3 m analysatorprogrammer
nei men bytter du ut b 52 micen med en EV re27 mik så kan du bare glemme. Å få en enkel d6 eller d4 til å låte bedre en det parret.

Har prøvd både D4 og D6 .

Re 27 og B 91 i sammen er bare helt konge.
Da er du jo fortsatt like langt og må ha to micer, to linjer to kanaler gate etc.
Hadde jeg hatt en RE20 hadde jeg ikke giddi å vurdere å søle til det med en 91.RE27 er det no nytt? lignende RE20? Det er jo fint det bortsett fra prisen. Prisen på D6 er litt mer fornuftig mener nå jeg.
D4 og D6 er heller ikke til å sammenligne i basskagge. D4 er mer gulvtam/ tamme mic. Putter ikke en 504/604 i basstromme eller..

Det er bare en grunn til at 91 og 52 er så hype og det er navnet shure.


Joachim

Lagt inn: 13 des 2003, 14:37
av Frode Trondahl
Joachim skrev:
Frodelyd skrev:
TGSK skrev:B 52 og B 91 er ikke like goe som D6

hilsen truls og magnar som begge er på lydjobb sammen i stavanger i dette øyeblikk m 2 stk. G3 m analysatorprogrammer
nei men bytter du ut b 52 micen med en EV re27 mik så kan du bare glemme. Å få en enkel d6 eller d4 til å låte bedre en det parret.

Har prøvd både D4 og D6 .

Re 27 og B 91 i sammen er bare helt konge.
Da er du jo fortsatt like langt og må ha to micer, to linjer to kanaler gate etc.
Hadde jeg hatt en RE20 hadde jeg ikke giddi å vurdere å søle til det med en 91.RE27 er det no nytt? lignende RE20? Det er jo fint det bortsett fra prisen. Prisen på D6 er litt mer fornuftig mener nå jeg.
D4 og D6 er heller ikke til å sammenligne i basskagge. D4 er mer gulvtam/ tamme mic. Putter ikke en 504/604 i basstromme eller..

Det er bare en grunn til at 91 og 52 er så hype og det er navnet shure.


Joachim
Men som jeg sa tidligere grunne til at man bruker 2 micer er mulighetene man har.

RE 27 er en mye bedre versjon av RE 20 og den låter også helt kanon alene.

Alle micer har sine fordeler og ulemper. Liker godt å eksperimentere litt fra basstrmme til basstromme.

Men faller stort sett for to micer da det gir størst muligheter.

Tipper at D6 og B 91 i sammen er kult .

Men du skal egentlig ikke kalle noen micer for dritt micer . Det kommer helt ann på hva de er laget for, og tankegangen til produsenten.

Lagt inn: 13 des 2003, 20:15
av Joachim
Har ikke kalt noe for dritt micer eller og det var ikke jeg som startet forumet, men når en mic låter papp uansett hvilken basstromme du putter den i synes jeg det er en bra betegnelse:)
Må få testet RE27.
Men når det gjelder det med to micer ser jeg ikke poenget når man kan klare seg med en!

Joachim

Lagt inn: 13 des 2003, 20:23
av Joachim
Bodvar Tornes skrev:
TGSK skrev:Et kjapt spørsmål.

Hvilken mikrofn er best på flygel og hvor bør man plasere den??

snakkes
Bruk to kondiser.. en på de lyse strengene og en på de mørke strengene. Det meste av micer funker. løft lokket et hakk og sett micene inn over strengene. Plasser micen slik at de fanger opp det de skal i forhold til karakteristikk osv.
det meste av micer funker?`?? på flygel??
Den dagen gleder jeg meg til og skal i så fall vurdere og begynne og gå i kirka.

Halleluja.

Lagt inn: 13 des 2003, 20:45
av Frode Trondahl
Joachim skrev:Har ikke kalt noe for dritt micer eller og det var ikke jeg som startet forumet, men når en mic låter papp uansett hvilken basstromme du putter den i synes jeg det er en bra betegnelse:)
Må få testet RE27.
Men når det gjelder det med to micer ser jeg ikke poenget når man kan klare seg med en!

Joachim
som jeg sa tidligere det kommer helt ann på mulighetene du vil ha.
Mange liker 2 og mange liker en mic.

Men min erfaring er at mulighetene for kul lyd på tromma øker ved 2 stykk.

Bruker selfølgelig også mye en mic , men da bør det være et band som spiller ca samme stilen hele tiden.

Det er bedre å ha 2 f.eks på en talent konkurranse/ jam eller prog band.

Jeg har opplevd at hvis man både hever bunn og lav mellom tone på 52 micen i basstromma så låter det nokså papp. trekker man heller av en del rundt 25 hz og hever i bunn låter det lite papp og nokså kult.

Men det er langt fra den beste micen på markedet.

Lagt inn: 13 des 2003, 21:02
av Joachim
Frodelyd skrev:
Joachim skrev:Har ikke kalt noe for dritt micer eller og det var ikke jeg som startet forumet, men når en mic låter papp uansett hvilken basstromme du putter den i synes jeg det er en bra betegnelse:)
Må få testet RE27.
Men når det gjelder det med to micer ser jeg ikke poenget når man kan klare seg med en!

Joachim
som jeg sa tidligere det kommer helt ann på mulighetene du vil ha.
Mange liker 2 og mange liker en mic.

Men min erfaring er at mulighetene for kul lyd på tromma øker ved 2 stykk.

Bruker selfølgelig også mye en mic , men da bør det være et band som spiller ca samme stilen hele tiden.

Det er bedre å ha 2 f.eks på en talent konkurranse/ jam eller prog band.

Jeg har opplevd at hvis man både hever bunn og lav mellom tone på 52 micen i basstromma så låter det nokså papp. trekker man heller av en del rundt 25 hz og hever i bunn låter det lite papp og nokså kult.

Men det er langt fra den beste micen på markedet.
Vi blir nok ikke enige her. og om du liker og forandre lyd underveis er det fint for deg. Jeg har en helt annen oppfatning og det er at jeg forsterker lyden fra scenen som den er. forandrer den ikke underveis. Har jeg en basstromme som sitter er det godt nok for meg.
sitter den ikke er det som regel tromma eller systemet som ikke er i orden. Hadde en her i dag med dobble basskagger. fikk de ikke til å låte likt. Det var jo søren meg høl i ene slagskinnet. Da kan du komme med hvilken mic du vil og hvor mange du enn måtte ha linjer til.
Min konklusjon igjen, problemet ligger som oftest i tromme tuning eller en PA som ikke er optimalisert.
for å sammenlikne micer må disse forutsetningene være i orden.


mvh

Joachim

Lagt inn: 13 des 2003, 23:49
av Frode Trondahl
Joachim skrev:
Frodelyd skrev:
Joachim skrev:Har ikke kalt noe for dritt micer eller og det var ikke jeg som startet forumet, men når en mic låter papp uansett hvilken basstromme du putter den i synes jeg det er en bra betegnelse:)
Må få testet RE27.
Men når det gjelder det med to micer ser jeg ikke poenget når man kan klare seg med en!

Joachim
som jeg sa tidligere det kommer helt ann på mulighetene du vil ha.
Mange liker 2 og mange liker en mic.

Men min erfaring er at mulighetene for kul lyd på tromma øker ved 2 stykk.



Det er bedre å ha 2 f.eks på en talent konkurranse/ jam eller prog band.

Jeg har opplevd at hvis man både hever bunn og lav mellom tone på 52 micen i basstromma så låter det nokså papp. trekker man heller av en del rundt 25 hz og hever i bunn låter det lite papp og nokså kult.

Men det er langt fra den beste micen på markedet.
Vi blir nok ikke enige her. og om du liker og forandre lyd underveis er det fint for deg. Jeg har en helt annen oppfatning og det er at jeg forsterker lyden fra scenen som den er. forandrer den ikke underveis. Har jeg en basstromme som sitter er det godt nok for meg.
sitter den ikke er det som regel tromma eller systemet som ikke er i orden. Hadde en her i dag med dobble basskagger. fikk de ikke til å låte likt. Det var jo søren meg høl i ene slagskinnet. Da kan du komme med hvilken mic du vil og hvor mange du enn måtte ha linjer til.
Min konklusjon igjen, problemet ligger som oftest i tromme tuning eller en PA som ikke er optimalisert.
for å sammenlikne micer må disse forutsetningene være i orden.


mvh

Joachim
Ja noen driver med lydforsterkning og noen tenker musikk.
Jeg liker å gjøre litt i forhold til sanger.

F.eks i studio er det ikke altid at man skrur lyden likt fra låt til låt.

det kommer helt ann på hvordan man vil ha det til å låte.

Prøvde du å dette hullet med gaffa det funker ofte det.

har hvert borte i en del håpløse tromme sett ja:-)

En tromme stemme nøkkel er grei å ha i verktøykassa.
Spesielt om det er ungdoms fjortis band, de kan vanligvis ikke stemme trommer.

Det er egentlig ikke så vanskelig å stemme trommer.
Sjekk tromme stemme tipsene i musikkpraksis fra ifra begynelsen på dette året tror jeg.

Forresten hvet du noe om hva som er særpreget til sondet til musikkprodusenten Quincy Jones ( holder på med hjemme eksamen i musikkforståelse på Lydskolen) hehe:-)
Bruker selfølgelig også mye en mic , men da bør det være et band som spiller ca samme stilen hele tiden.