Fremtidig russ

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Hææ?
Tok du alt jeg skrev som en negativ kommentar mot deg? Det var i alle falle ikke intensjonen...
Når det kommer til fulle 40-åringer så er det vel noe alle er borte i så lenge man er ute litt på veien og ikke bare sitter på raua.
Whattever.

OT:
Jeg tok meg den frihet å bruke et banneord i min forige post. Dette ser nå ut til å ha blitt til det langt mindre krasse "skjærsilden". Aktiv moderering eller boot?
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Balare skrev:Joa..Jeg skjønner hva dere sier, men dere må vel samtidig klare å vise litt forståelse!?

For meg høres det dritkjedelig ut, med tanke på at resten av 88 kullet opplever sin livs fest på Tryvann, i Stavanger(evt. Lillehammer), og ellers på rulling rundt omkring!
Har aldri vært russ. Så jeg forstår ikke hvorfor folk gidder å sløse bort flere hundre tusen på buss og anlegg.

Det året jeg gikk på VGS var det en (1) russebil på hele skolen. Det var en VW Golf som tilhørte elevrådsformann og blåruss med litt penger.

Og 88-kullet ... skal si russen begynner å bli unge. De blir jo bare yngre og yngre for hvert år :p Selv lille meg begynte jo å bli ganske gammel på slutten av 80-tallet. Begynte på skolen da Berlinmuren falt i 1989 :lol:
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Null forståelse herfra!
Sett utifra faktumene om at alkoholinntaket nedsetter hørselsevnen og at musikken er så primitiv at ethvert oppegående 80-talls PA ville klart jobben med bravur er det skrikende behovet for pro-audio fra denne kundegruppen sterkt overvurdert.
Når masse anlegg står ved siden av hverandre og dunker ut primitiv urinstinktsfremkallende amøbemusikk vil en slik slagmark som en treffplass er være rett og slett krisepsykiatrifremkallende for en lydfreak.
Pappas penger rår og de med rike foreldre har idiotisk flotte rigger som de står og breier seg ved siden av mens røkla må klare seg med ghettoblastern.

Kom ikke her og be om forståelse, i hvert fall ikke fra meg. Her ønsker jeg å finne folk som lever av og for Pro-Audio.
Tror ikke konsertgitaristforum betjener spørsmål om hvordan man stemmer gitaren, for å si det sånn!

Men jeg er ikke sur for at du er her altså Balare, bare kom igjen, alt er lov!

Men hva med å presentere seg før man buser inn i stua? :wink:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Synes du har gode poeng, med at dere lærer mykje og blir venner for livet.

Synes det er heilt ok at russen utstyrer bussene med PA og lys og, men synes vel kanskje det har tatt litt av!!!

Nå har eg aldri vore på slike treff, men eg trudde poenget var at anlegget skal spela foran bussen og ikkje over heile området!! For viss alle har "stadion anlegg" så må jo det berre bli ei mølje med lyd, eller?

Så viss du synes det er dyrt, så kan der jo skalere ned anlegga litt, eller?
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Still med spenn så skal jeg spelle fletta av hele tryvann med 40 kasser!
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Trond, jeg bor 4km fra Tryvann og kan skrive under på at det er skikkelig mølje med lyd helt hit, og så lyser det godt opp på himmelen av alt lyset når det er treff der oppe.

Er utrolig glad for at takrigger ble forbudt under kjøring. I fjor holdt bildene i stua på å dette ned hver gang en russebuss passerte. Det klirra i glass og fat i kjøkkenskapet.

I år hadde russen bare inneanlegg da de kjørte forbi. Rista godt det også, men bare et kort øyeblikk akkurat da bussen passerte utfor her på veien. I fjor hørte og kjente man dem fra 5 minutter før de kom til 5 minutt etter at de hadde kjørt forbi.
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

He he :D

Ville ikkje annbefale å ha visning i rett før 17 mai når du skal selge der du bor :lol: :lol:

Men kan du umulig vere så fett det, med kaos av lyd meiner eg!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Takrigger ble vel forbudt av sikkerhetshensyn? Så et bilde av ei Jbl-kasse som hadde gått i et tunnelltak, da en luring i bussen bestemte seg for å heve riggen under kjøring. Du kunne ikke se at det hadde vært en høyttaler hvis du ikke visste det på forhånd....
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Legg inn av Pål Michael Bratås »

He he! De leide av oss... Hadde en hydraulisk ramme høyttalerne var montert i. Det var mulig å heve riggen mens bussen kjørte. Det måtte jentene prøve... :D
PM, tlf +47 951 00 515
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Det har tatt litt av,ja...

Legg inn av Tor Dehli »

Som en leverandør til russen, er det likevel lov til å reagere på at det til tider går litt langt. Selv om det faktisk finnes unntak.
Da 40-kasser-regelen kom, opplevde vi et stort oppsving, siden vi oppererer med de kassene som har mest innhold. Heldigvis har trenden snudd litt, og russen er ofte ute etter kvalitet. Men jeg har ofte lurt på hvorfor! Det første de gjør er jo å koble til en PC med MP3...

Uansett, gutten fortjener et svar på dette med å leie fra Utlandet:
JA, det er mulig, men ikke helt enkelt. De fleste utenlandske firmaer foretrekker selv å være tilstede selv, eller leie ut via et firma de kjenner.
Vi valgte selv å leie inn et lass med utstyr i 2004, noe som forsåvidt fungerte greit. Men i og med at Norge står utenfor EU, så er ikke dette kun enkelt. En del utleiefirmaer kan tilby anlegg leid inn fra utlandet, og det er nok det lureste i den sammenheng.

Selv velger vi å se på russeleveranser både som en kilde til erfaring og uttesting, foruten det økonomiske. Man møter på mange tekniske utfordringer på et busstak, og kan faktisk lære en del av det. Jeg har bl.a. tidligere sett utleiere som ved å ha halvparten av subbene på taket, og den andre halvparten på bakken foran bussen, fikk tilnærmet total utfasing i bassen.

Til neste år ønsker vi selv å teste ut en ny, motorisert Line-array. Det er verdens første system som kan justere både kurving, horisontal og vertikal spredning fra godstolen. Vi har derfor designet et helautomatisk rigg der man kun trykker på en knapp.

Russ er ikke BARE galskap, men det er ikke så langt unna...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Hans Christian
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 15 mai 2006, 12:28
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Hans Christian »

Hva med og låne et godt gammelt triks fra gitarister. Lever 40 kasser til russen, og fjerne innmaten i 32 av de. Da blir det med en gang en mye billigere og lettere rigg og dra med seg :-)
Da jeg var russ, hadde jeg på meg russedrakta i 2 timer, så ble jeg lei og dro på jobb i stedefor.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

He he, da eg var russ, så var eg på lydjobb 16 mai i russedress. Hadde og lyd på 17 mai talene, fortsatt i russedress :D
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Halvor Kongerud
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 15 sep 2004, 21:52

Legg inn av Halvor Kongerud »

Er det virkelig umulig å holde en eneste tråd seriøs???
Sklir jo helt ut hele tiden.....

Skulle virkelig ikke tro noen av dere(ikke alle) hadde jobb i det proffe markedet.
Brukeravatar
fhl
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 20 sep 2005, 10:43
Sted: Jessheim

Legg inn av fhl »

Dette er jo kult da halvor. Humor.

Skjønner.
Finn Harald Larsen

Tlf 97 61 78 78
Håvard Bjørke
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 02 jun 2006, 19:05
Sted: Ål

Legg inn av Håvard Bjørke »

Kaster meg like godt på diskusjonen

Jeg var 17. mai ferdig med min russetid.
Det skal legges til att mange oppfatter russen som en gjeng apekatter med drikke i begge hender og IQ'uen hjemme på hylla (det finnes desverre litt for mange eksemplarer av denne)

Men hele russetida handler ikke bare om og ha det største og beste. Russetida er den lille måneden da vi feirer våre siste skoledager (selv om eksamen først kommer etterpå :P )

Men var selv i stavanger, lydkaos? Ja.. uten tvil..
Men de beste bussene med de beste annleggene klarte likevel og gi deg den lyden du ville ha. HVIS du holdt deg innenfor "danse/partygulvet" til denne bussen.. Men hvis du holder deg på avstand blir alt bare krøll på trommehinna..
Håvard Bjørke
Svar