Fikk PRX535-ene i hus forrige mandag og prøvde dem litt i stua, noe som var en positiv opplevelse.
På fredag ble det i hui og hast opprigging til UKM generalprøve, og selv uten lydprøve eller tid til å sette opp noe som helst annet enn å sette PRX-ene på scenekanten uten stativ, rulle ut ledninger og sette opp mikrofoner, fungerte det greit ut fra forutsetningene på vokal med playback (SM58 + null eq + litt klang låt ikke råttent).
Når jeg prøvde å få en god miks på band med backline ble det straks værre, og det var vanskelig å få nok gain på mikkene uten feedback, så jeg endte opp med å ha rundt 15 dB potensiale i kassene som jeg ikke fikk ut.
Til selve UKM var det Trond Øyre fra ØyreLyd som hadde lyden, og som vanlig i det aktuelle lokalet (murvegger overalt, også rundt scenen) kunne Trond fylle lokalet breddfullt med god lyd fra Nexo-riggen sin og overdøve backline uten feedback av noe slag.
Trond er selvsagt en mye bedre lydtekniker enn undertegnede, og en Yamaha LS9 mikser er selvsagt i en helt annen liga enn et Behringer produkt, men Trond nevnte en viktig ting: Selv om mange av de lettere kassene fra diverse fabrikanter låter helt greit i dekningsområdet, så låter de også bak kassene på en helt annen måte enn tyngre kasser, derav feedback problemene.
Jeg orker ikke bære på noe som er tyngre, så slik sett ville jeg ikke ombestemt meg og kjøpt f.eks. Mackie HD som har mer solide kasser, men skal man kjøpe utstyr som skal fungere i en setting med liten avstand mellom PA og mikker, så bør man nok ta dette med i vurderingen.