Marshall kabinett...

Her diskuteres det backline

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Marshall kabinett...

Legg inn av Rune Karlsen »

Er det noen her som kjenner til !965A 4x10" kabinettet fra Marshall??
I såfall er det noe som låter bra??
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Har aldri prøvd det eller vært borti det men er vel en grunn til at alle speller på 4X12 ev 2 x 12?
Jeg vil tru det låter men med mindre bånn og mellomtone enn med 12"ere.

Hadde jeg vært deg hadde jeg glemt 4 x 10 og gått for 4 x 12"
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

kjenner til det

Legg inn av Espen Hammer »

Jeg kjenner til det. Spilte i band med en kar som hadde det før. Men kan ikke gi det noen anbefalinger... menne. mener at det låt helt greit. liker ikke marshall uansett.
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Legg inn av Rune Karlsen »

Tja... mulig det, er nok iallefall mindre bunn... Disse 4x10 kabinettene var vist ikke i produksjon så lenge, fra 84' til 91'.. Å var beregnet på en 50watt jcm topp.. 4x12" kabinett har eg.... tenkte dette kabinettet kunne være et alternativ til mindre ting..
å prisen var jo ikke så gal heller..
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Da ville jeg heller gått for 2 x 12".
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

??

Legg inn av Espen Hammer »

Hvorfor 2*12 istede for 4*10? om jeg tørr spørre.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Som sagt tidligere er det mere bånn og mellomtone i 12ere. Rett og slettt mere trøkk. Ikke spinkel spiss lyd.
Som sagt har jeg heller ikke erfaring med Marshall 10"ere men det er veldig logisk.
Selv kunne jeg tenkt meg 2 stk 2x12"cabs for å ha stereo og kunne spre kabinettene mer en du kan med ett 4 x 12" stereo cab.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

10"ere er flott på gitar. grunnen til at alle bruker 12"ere er vel den samme som at de bruker Marshall, de tror det skal være sånn og tør ikke prøve noe annet.
At 10"ere låter spisst og har lite bånn avkreftes herved, de kan derimot oppleves som fyldige og ofte mere tight enn en 12"er.
Vi hadde en Mesa Nomad 410" gitarcombo som bassisten i Gåte brukte på en gig, funker flott til fuzzbass også det.

Har prøvd veldig mange flotte 2x10 og 4x10 gitarløsninger, står ikke tilbake for 12'ere på annet enn muligens volum.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

enig

Legg inn av Espen Hammer »

Det jeg mener også. om du har 4*10" så har du jo større membran flate enn det to 12" har. 10" er jo raskere, å tightere enn 12.. som oftest. Så... 4*10 til meg... menne.. marshall er jo ikke noe godt eks. uansett da.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev:10"ere er flott på gitar. grunnen til at alle bruker 12"ere er vel den samme som at de bruker Marshall, de tror det skal være sånn og tør ikke prøve noe annet.
At 10"ere låter spisst og har lite bånn avkreftes herved, de kan derimot oppleves som fyldige og ofte mere tight enn en 12"er.
Vi hadde en Mesa Nomad 410" gitarcombo som bassisten i Gåte brukte på en gig, funker flott til fuzzbass også det.

Har prøvd veldig mange flotte 2x10 og 4x10 gitarløsninger, står ikke tilbake for 12'ere på annet enn muligens volum.
Nå snakker vi Marshall!
Grunnen til at folk bruker Marshall er vel samme som de som bruker Mesa?

Btw. sitter med en gitarist som har hatt ett Marshall 4 x 10" som ble byttet mot ett 2 x 12" Whonder why?

Vet du er en jævel med kalkisen ogat pris åsså er ett issue!

Hilsen 2 stk Marshallgitarister
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Spisst og spinkelt har 10'ere i hverfall aldri vært! Fett og flott!!
de 212-kassene til marshall låter gjennomgående trasig dårlig. Wonder why han kompisen din ikke dro opp et par notch til på kalkisen og fikk seg et ordentlig kabinett??
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Ehhhh. Hvorfor er 4 x 10" så lite verdt som de er?
Mvh
Joachim Venberget
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

4x10\ 2x12

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Joachim skrev:Ehhhh. Hvorfor er 4 x 10" så lite verdt som de er?
Vel. At gitarister er ekstremt konservative dyr feks. Og pga at 4x10 er smalere så passer ikke en standard marshall, dvs JMP Superlead, JCM 800, 900, 2000 på det kabinettet. Unntak er smallbox 1987 eller el84 bestykkede 18/20 wattere. Dette gjelder da self. rørmarshall.
Et annet poeng: Om det var sånn at 10" låter så spinkelt og fælt så er det jo snedig at så å si alle bassister benytter dem.
Jeg har faktisk eid et sånt kabinett som diskusjonen startet med. Det låt veldig bra. Visst jeg ikke husker feil så er de bestykket med en 10" versjon av Vintage 30 elementet. Så sånn ut iallefall. Jeg føler at det er mye større forskjell på forskjellige varianter av 12", kabinettdesign, antall element osv enn det er mellom 10" og 12"


Min favoritt i studio; 1X12" Celestion V30 i lukket kabinett.
Kjartan Meinseth
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Problemet med de fleste Marshallkabinetter:

1: Kjipe billige Celestion G12 elementer.
2: Tynn, billig kryssfiner i kabinettene.

en standard Marshall 1960 kasse kommer ikke godt ut av en A/B test med Behringer sine 4x12 kabinetter, og 1936 2x12 kassa er bare det tynneste, spinkleste mest overprisa kabinettet ever!

Tror vintagekabinettene med 30-wattere er en hel del bedre enn std. vare, det må sies.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Legg inn av Rune Karlsen »

Nå er kabinettet testa... Mangler definitivt ikke mellom tone.. Men er en del spiklere i bunn og spiller ikke like høyt som 4x12".. Er vel ikke egnet til metal.. Men vil funke godt til rock/blues.. testa dette med et 9200 slutt trinn og preamp...
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Svar