Når det er 10 bånds eq til FoH...

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

hmm...
Det hender jeg bruker å dra ned amper når jeg tuner PA.
Hvis jeg f.eks syns det er for mye sub, så går jeg bort til ampracket og skrur ned subampen...

Kommer seff ann på oppsettet, går jo ikke rundt og skrur ned 170 subamper, men på små rigger så gjør jeg det på den måten

Litt off topic..
Noen flere enn meg som syns bassen blir tightere når PA blir tuna litt spinkelt og heller kompansere for det i mix?
Jeg syns det løset mye romle problemer i vanskelige lokaler..
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Tom Erik Stokness skrev: Noen flere enn meg som syns bassen blir tightere når PA blir tuna litt spinkelt og heller kompansere for det i mix?
Jeg syns det løset mye romle problemer i vanskelige lokaler..
Hmm... Det er ikke slik at når du tuner PAen "spinkelt", at du egentlig har dratt av de frekvensene som romler mest, og dermed kvitta deg med de, og som følge av det kan ha mer bunn i mixen din da?
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Hvorfor skal alle dille og dulle og "tune" PA?
Hvorfor ikke sette den opp sånn som produsenten og designerne har ment det skal være og heller kompensere for rom og egne preferanser på system EQ?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Joachim... Når jeg tuner PA er det jo nettopp for å kompensere for rom, og eventuelle egne preferanser... Ellers ønsker jeg jo at den spiller slik produsenten hadde tenkt!
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Selvfølgelig gjør man det. Spørsmålet er mer hvordan man gjør det.
Kommentaren min var mer rettet mot Tom Erik og alternative metoder.
Aner ikkehvor mye mystiske PA'er jeg har vært borti hvor jeg har endt opp med fabrikksettinger for å få ting til å funke.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Stig Kamonen
Site Admin
Innlegg: 92
Registrert: 05 jun 2003, 13:27
Sted: Høyanger
Kontakt:

Legg inn av Stig Kamonen »

Joachim skrev:Selvfølgelig gjør man det. Spørsmålet er mer hvordan man gjør det.
Kommentaren min var mer rettet mot Tom Erik og alternative metoder.
Aner ikkehvor mye mystiske PA'er jeg har vært borti hvor jeg har endt opp med fabrikksettinger for å få ting til å funke.
Kan du gi noen eksempler på hvor disse mystiske PA oppsettene befinner seg?
Stig Kamonen
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Eivind:
njaa... når jeg spilte av en vanlig cd så låt nokså spinkelt..
men samma kan det egentli være.. Det låt som jeg ville ha det under mix

Joachim:
Altså... har jobba endel med liten HK rigg som har 4+4.
Filter er satt opp for å bruke 4+4 eller 2+2, men jeg har ofte endt opp med å bruke 4+2 (4sub+2 topp) .skrur da ned litt på subampen og vips.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Stig:
Å publisere sånn info her ville seriøst være å hive bensin på bålet. Ja jeg er flink til å overdrive. Hvis vi tar med systemdesign i tillegg til DSP settinger ( Som er en del av systemdesign ) så kan jeg sikkert klare meg med å telle verstingene på henda mine.
Dette får vi eventuelt ta over en øl e.l. Det er ikke noe jeg gir fra meg skriftlig.

------------------------------------------------------------------------------------

Tom Erik:
Hvis den HK riggen er designet med ett Sub/Topp forhold på 1:1 så vet jeg ikke hvorfor du bruker 2:1. Leverer ikke systemet nok sub?
Tar du med ekstra sub for å stacke på?
Ser ikke helt poenget med å bruke ekstra suber for så å dra ned gain på amper.
Mvh
Joachim Venberget
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

brukern for stacking ja...
syns det det er veldig greit jeg.. for jeg har da muligheten å til å regulere (til en viss grad) hvor mye ekstra sub jeg ville ha..

Men altså jeg skjønner poenget ditt... har bare vært med den HK riggen, hvor jeg har gått fram på den måten...
gjør ikke sånt når jeg jobber med "proffe" systemer med skikkelig prossesering. for de pleier å låte uansett

opplevde også en innstalert rigg en gang hvor jeg fikla endel på amp racket. men den riggen låt HELT krise.. (Adyton kasser med vanlig Behringer analogt filter og Adyton + Soundcraft amping)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Tom Erik:

Godt du forstår poenget.
Det du også skal være klar over ( særlig siden du nevnte noe om tightere bunn ) er at når du kjører ett 2:1 forhold så vil antall sub elementer være overdimensjonert i forhold til antall elementer i toppkassa og fysisk sett vil ikke det la seg kompensere ved å bare gaine ned. Her kunne jeg hatt noen fine ord å putte inn som jeg ikke kommer på nå...
Har gjort tilsvarende løsninger selv jeg for all del men i en ideel verden er riktig forhold det mest rette å gjøre.
Av og til må man gjøre nødløsninger. Kansje man trenger mer sub men hvor skal man gjøre av alle toppene? Lite vits i å ha topper som spiller for fuglene også...

Å få en gammel rigg med Behringer filter til å låte kaller jeg mer å trylle. Da er det bare å gjøre det beste ut av situasjonen, men riktig delefrekvens vil jo gjøre underverker. Har vært borti en JBL rigg med sånt filter hvor delefrekvens var satt helt feil, satte de rett så skjedde det ting ja. Sånne filter er skumle, de burde settes riktig med ett sånt idiot panel foran så ingen kommer til.
De ampene er forøvrig ikke til å kjimse av. Regner med du mener XP3 og SA1000? De to er forøvrig nøyaktig samme ampen.
Har nylig gjort en liten innstall med 4 sånne og en DN8000 og det funker fett som søren selv om ampene er litt underdimensjonert men det får bli opp til limiterne å ta seg av. Riggen i seg selv er overdimensjonert for det lille lokalet så det er nada problem om den ikke har de siste 2-3db å tyne ut.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Stig Kamonen
Site Admin
Innlegg: 92
Registrert: 05 jun 2003, 13:27
Sted: Høyanger
Kontakt:

Legg inn av Stig Kamonen »

Joachim skrev:Stig:
Å publisere sånn info her ville seriøst være å hive bensin på bålet. Ja jeg er flink til å overdrive. Hvis vi tar med systemdesign i tillegg til DSP settinger ( Som er en del av systemdesign ) så kan jeg sikkert klare meg med å telle verstingene på henda mine.
Dette får vi eventuelt ta over en øl e.l. Det er ikke noe jeg gir fra meg skriftlig.

------------------------------------------------------------------------------------

Tom Erik:
Hvis den HK riggen er designet med ett Sub/Topp forhold på 1:1 så vet jeg ikke hvorfor du bruker 2:1. Leverer ikke systemet nok sub?
Tar du med ekstra sub for å stacke på?
Ser ikke helt poenget med å bruke ekstra suber for så å dra ned gain på amper.
Jeg ser ikke problemet i det hele tatt her Joachim! Om du kunne kommet med noen eksempler på hvilke steder/systemer du snakker om, kunne kanskje de som har jobbet på samme system kommet med sin vurdering. Om du ikke kan det, så hold kjeft!
-Stig Kamonen
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Enig med Stig her jeg.
Om et sted har en dårlig fungerende PA så er det bare å si det. Tøvete tuning og dårlig installerte rigger bør det være åpenhet rundt, kontroversielt eller ikke.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Det er ikke noe issue.
Flere av disse stedene med fast innstallasjon er blitt utbedret. wonder why?
Når det gjelder systemer til enkelte utleiefirma er jeg faktisk ikke sikker på om disse riggene består i utleieparken fremdeles.
Konklusjon: De systemene jeg har på handa er ikke aktuelle pr.d.d. i så måte. Så da ser jeg liten grunn til å hive mer bensin på bålet.

Jeg er ikke intressert i og bli uvenner med folk ved å slenge drit på det viset. Folk får tune PAn sin i filler så mye de orker bare jeg slipper å bruke de settingene. Det har alltid løst seg for meg når jeg har kommet over sånne situasjoner.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Tom Erik Stokness skrev:hmm...
Litt off topic..
Noen flere enn meg som syns bassen blir tightere når PA blir tuna litt spinkelt og heller kompansere for det i mix?
Jeg syns det løset mye romle problemer i vanskelige lokaler..
Nei det er da ikkje noko nytt triks det, mange som trur det blir fetere med mykje subb, men det hjelper lite viss ikkje bassen følger etter.

Det er og ein grunn til at subb på AUX er eit vanlig triks, da kan ein legge så mykje subb ein vil på til dømes Basstromme, bassgitar og keybord.

Det er og mange bassgitarister som drar på basstonekontrollen på gitaren på full guffe, for å få fet lyd i bass ampen, men viss pa låter i utgangspunktet for fett så ender du ofte opp med å dra av bass på stripa og kanskje hive inn HP filter og, da synes eg det er bedre å ha ein PA som spelar litt meir nøytralt å heller legge på det ein treng.

Men ingen regel utan unntak, berre så det er sagt!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar