Satt å sammenlignet litt forskjellige mikrofoner, og oppdaget da noe pussig: jeg har aldri møtt en tekniker som vil ha en sennheiser 602/902 i basstromma eller sett en raider der det er ønsket. Er disse mikkene lite populære, eller er de rett og slett dårlige?
Jeg kan faktisk ikke huske å ha møtt noen som har prøvd de engang
Min erfaring med 602 (ikke prøvd 902), er at det blir lyd, men man står vel ikke like fritt som man gjør med B52 (som står i alle raidere, hehe).
Med andre ord. Den låter litt for likt hele tiden, uansett om basstrommen er veldig bra, eller om det bare er en ok basstromme, og hvor mye man skrur på den, så låter det litt 602 Har selv brukt den en del, men velger å bruke 901 eller 52 i miks med 91.. (som om det var noe bombe)
Karl-André Tvedt skrev:
Bjørn.. Bruker ikke du en annen mic i basstromma og?
syns jeg så en tynn liten søt sak sist jeg jobba med deg
Joa, på ting som jeg gjør fast og er ute etter ett spesielt resultat så bruker jeg gjerne litt sære ting (som i dette tilfellet, en AKG C747), men min all-round potetmikk på basskagga er og blir M88 med pop-filter (så slipper man å legge ut 700 spenn til nytt element i tide og utide...)
Man får et fint attack i 91'en, mens man trenger an mic til får å få punchen/bassen i tromma. Min personlige favoritt er D6... Man kan da for det første skru seperat eq på dem. Ofte når jeg bruker bare en mic føler jeg at jeg f.eks. ville hatt litt mer "klikk", men at dette får innvirkning på lyden forøvrig. Dette bringer meg videre til punkt 2, hvor du kan få frem ulike karakterer i tromma ved å justere balansen mellom de 2 mic'ene.
Bruker som regel denne combo'en viss jeg har flere/ukjente band på en kveld, da det er enkelt å endre basstromme-lyden fra band til band. Om du bare har et band og vet hva du går til, tar du ganske enkelt med den mic'en som du vet funker til dette soundet...