Meyer

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Ooops, sorry Eivind, ante ikke at RH var brukt i slik sammenheng før, rart man rebooker en slik plass da?
Tror nok linearray hadde vært tingen å prøve der inne?

Uansett KGD så tar du mannen og ikke ballen, selv om det selvsagt er slik at de beste banda i de fleste tilfellene har de beste teknikerne.
Vi hadde på min scene tre gjesteteknikere som alle gjorde en fin jobb, og skal disse være representative for teknikerstanden står det nokså bra til.

Du glemmer også et viktig moment, banda sparer på konfekten på lydprøven for så å trø til på konserten, i vrangforestillingen om at den OK lyden man fikk på sin korte soundcheck vil multipliseres med anvendelsen av økt lydnivå slik at det låter tilsvarende bedre.
Og så trør de til, fulle av nerver og testosteron, mere utight og med alt for høy scenelyd i forhold til soundcheck slik at PA ikke blir noe mere enn et sanganlegg.
Slik var det også på min scene, de med OK lyd på scenen kunne vi skru lyd på, de med alt for mye øs på scenen måtte vi konsetrere oss om å kriseminimere. Det var heldigvis få av dem slik at det meste ble fint.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Kaj G Dahl
Active Member
Innlegg: 51
Registrert: 02 nov 2005, 21:12
Sted: Hammerfest

ja, det var poenget...

Legg inn av Kaj G Dahl »

å ta mannen, ikke ballen...for med de riggene på plass skulle en tro at man kunne trylle frem noe bedre lyd enn hva tilfellet var på mange av konsertene. altså; mange fine konserter - mye fin lyd, men dessverre også mange band med teknikere som ikke helt klarte å levere varene. det er selvsagt noe i at enkelte band blir litt sånn småivrig og gasser ekstra på når konserten braker løs, og dessverre for dem blir opplevelsen bare småtragisk. har vel tilgode å treffe trommeslager som spiller med samme intensitet på lydsjekk som på konsert... blir nesten som å se det norske landslaget spille privatkamp fremfor vm-kvalik...

mens vi er inne på konserter og teknikere er jeg ikke sluttet å bli forundret over det stadig stigende antall teknikere som er de reneste ingeniørene i bruk av effekter, og desto mer øreløse ift balanse i lydbildet. som lydmann og lydfantast pleier jeg gjerne å observere kolleger i aksjon, og blir stadig forfær når man er mer opptatt av ms på vokaldelayen enn at hele lydbildet er så ubalansert som forstillingen på på en passat fra 89. i mitt lille hodet oppfattes det som man etterhvert blir mer og mer fokusert på effektmakeriet, spesielt på vokal, fremfor å finne frem til et balansert helhetsinntrykk. spesielt kjipt må det være å spille bass i endel band, hvor ull-lyden høres ut som spons av ulvang, eller gitarist man ser men ikke hører - samtidig som teknikeren ligger på knærne og leter etter neste program på tc-klangen, småskrur på vokalkompressoren, og i smånerver tapper feil ms på delayen. er det bare jeg som er gammeldags, eller ? :)
Mandal

Keyboardist

Legg inn av Mandal »

...og den stakkars keyboardisten, som har kjøpt synther for alle sparepengene sine. Han drukner i lydbilde. Og alle skylder på hverandre. Bandet skylder på lydmannen, og lydmannen skylder på bandet, og musikkpolitiet skylder på PA'en.

Kuuult.

8) 8)
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Keyboardist

Legg inn av lydonen »

Mandal skrev:...og den stakkars keyboardisten, som har kjøpt synther for alle sparepengene sine. Han drukner i lydbilde. Og alle skylder på hverandre. Bandet skylder på lydmannen, og lydmannen skylder på bandet, og musikkpolitiet skylder på PA'en.

Kuuult.

8) 8)
Eivind var inne på noe med med synther i en tidligere tråd, med den båndbredden og den energien en moderne synth har er det ofte umulig å gi den noen stor plass i lydbildet, den låter for fett til det.
Gi meg DX7 eller noe, hør på Weather Report!!

Jeg skylder på fabrikken i japan når synthen ikke høres :lol: :lol:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

KGD,
Selvsagt har du helt rett i mye av det du sier også, selv om du risikerer sure snøft fra Passatens venner når du blir nevnt i de kretser heretter :wink:

Og dette med effektmakeriet er jeg 100% enig i!! Siden når var denne delayen og klangen å høre på skivene til disse artistene?

Imidlertig rokker ingenting av dette ved det faktum at Nexo Alpha speller ringer rundt MSL-3 IMHO :D
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Hehe her var det jo mye artig.
Er jo artig med pop/rockeverden da, alle skal ha med egen tekniker uansett...
Ofte er det kansje best og bruke lokale teknikere faktisk.
Det blit ett kompromi mellom og:
1. Tekniker for bandet og kunne bandet, men hva søren trenger du å kunne for å gjøre ett rockeband? riktig delay på vokalen på hver låt?
2. Jobbe fast på ett sted, kjenne systemet , lokalet osv.


Typisk det verste er jo band som knapt klarer spille som på død og liv må ha med kompisen på lyd som aldri har rørt noe annet enn notepad før de kommer på jobb og bruker en time bare på og finne ut hva i all verden basskutten er til f.eks....

Jeg driver med noe som heter Sound Reinforcement.
Jobben min dreier seg om og forsterke lyden fra scenen ut til publikum, om det er jeg eller gjestetekniker som skrur.
Lyden blir skapt på scenen.
Er du i tvil, dra ned masteren og hør hva som skjer på scenen...
Selv om jeg spiller litt hobbygitar er det ikke jeg som lydtekniker som lager gitarlyden, det skjer på scenen. Du som lydtekniker får ikke en Fender amp til og låte Marshall eller motsatt samme f... hva du bruker alle knottene på mixeren til!
Trur jeg rota meg litt bort fra tema her nå men shit happens, somedays twice!

Men det er nå bare meg da..
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Meyer

Legg inn av Arnstein »

Liten kommentar fra en relativt ny lydforum-bruker og Meyer entusiast fra Trondhjem’en.

MSL-3A (første versjon, med tweeter-bank) er etter min mening en av verdens beste høytalere alder tatt i betraktning. Denne kassa er jo over 20 år gammel. (Ulempen er at denne tweeter-banken ryker etter hvert.) Den oppgraderte versjonen med to 12ere og horn låter også helt fint men mangler de siste hz’ene/oppløsningen i toppen. Men er en mye mer pålitelig kasse.

Kassen er også avhengig av fin amping og et filter som er rett tunet. Her oppe er vi velsignet med tilpassete Adyton XP3 amper, riktig nok med bare 500w pr ch, men det er 500w HiFi som sparker :wink:

DS-2 er kjempefint i et større system. Har reist noe med 8xMsl3, 4xDs2 og 4x650R2. Låter fantastisk bra. Utrolig bra vokaldefinisjon. Åge og sambandet (og mr. Sturla S.) har lenge reist rundt med dette oppsettet.

”Spice Girls” brukte bøtter og spann av Msl3, DS og 650 tidlig i kula, men systemet ble byttet ut pga bl.a. at det ikke kastet langt nok. Kom vel på den tiden litt mer effektive system etter hvert.

Mye fin teori om bl.a. denne kassa i ”Meyer Sound Design Reference”. For eksempel: 12 Msl3A stacket LT, 6 x 2, horn mot horn har max SPL på 160dB…
Sist redigert av Arnstein den 17 apr 2006, 18:23, redigert 1 gang totalt.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Adyton ja....noen som har hørt riggen som er innstalert i lillesalen i olavshallen?.....
altså.. er ikke meninga å snakke dritt om adyton her nå.. kan likesågodt være at innstalasjon/prossesering er helt borti natta, men den riggen låter nokså pyton
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Arnstein »

Tom Erik Stokness skrev:Adyton ja....noen som har hørt riggen som er innstalert i lillesalen i olavshallen?.....
altså.. er ikke meninga å snakke dritt om adyton her nå.. kan likesågodt være at innstalasjon/prossesering er helt borti natta, men den riggen låter nokså pyton
Hehe, ja den riggen er slettes ikke bra. Tenker med skrekk og gru på da den riggen var installert i storsalen. Høytalerne var ikke Adyton like heldige med.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Skal nå vel godt gjøres å få Meyer til å låte pyton.. :?: :?: :?:
Mvh
Joachim Venberget
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

i lillesalen henger det Adyton kasser.. i storsalen har dem Meyer nå ja.. der er lyden no helt annet
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Tom Erik Stokness skrev:i lillesalen henger det Adyton kasser.. i storsalen har dem Meyer nå ja.. der er lyden no helt annet
Ok, sorry jeg som ikke fikk med meg alt her..
Mvh
Joachim Venberget
Svar