Opus vs. Sennheiser

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Opus vs. Sennheiser

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Noen som har testet ut Opus 88 og 87 på tammer? Jeg bruker vanligvis 604/904, og er vel helt ok fornøyd med det, selv om de kanskje låter minst naturlig av de micene jeg ellers bruker.
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

opus skal vist vere veldig bra, men tåler ikkje so mykje juling.

Holder meg til sennheiser 604, tåler juling, lette å ta av og på, rimlige og låter fett nok.

Ingen som nynner tammene på veg heim etter konsert veit du :)

Samme er det med basstrommemikk, har du ein beta 91 og 52 så er alle happy, ingen teknikere som ikkje vil bruke det, kan jo hende at D6 er ei kul mikk, men ser ingen grunn til å bruke masse spenn på å bytte ut noko som allerede funker.

Da er det 100 andre ting som eg heller vil bruke penger på, multistikk feks.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Joda, mye problemer med holdbarheten til Opus'ene.
Jeg foretrekker dem lydmessig, særlig hvis en mere naturtro tammelyd er ønsket. (kontra en prosessert og eq'et lyd)
De er også veldig bra på Congas, bongos og slikt. Opphenget funker også på disse instrumentene.

Multistikk ja Trond. Billig fra Thomann men hvorfor ikke lodde selv, et 108-pins sett fra Thomann koster vel en tusenlapp eks. mva. 64-pins sett blir et par hundre kr. billigere.
Kappet en 24/8 kabel her for to uker siden og laget Harting på miksersida, det tok en fem-seks timer, kos med kaffe og loddebolt. En 20-parring med han/ hun sett tar 3-4 timer å lage. Løyp og kjøyp so dei sei pau Tore-André Flo sin fotballskule.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Beyer Opus er kjempefine de! tar vel innersvingen på sennheiser spør du meg.
Hvorfor skal de tåle juling? er dere mye i slosskamp :wink:
bare ha en fin koffert til mikkene det.. og om du tenker på gale trommiser som slår vilt rundt seg så er opusen vanskeligere å treffe med stikka enn en svær 604/504

:wink:

Anywhooo.. lenge leve clip on mikker.. stativer er slitsomt


*Kenny four times
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Ser ut som jeg må få lånt meg noen Opuser og få testet litt! Gøy å prøve noe nytt! Brukte forresten min hjemmelagde Sub-Kick, med et 6,5" Ampeg element, for første gang i går. Sammen med en 901 låt basstromma rimelig fet! Hjelper sikkert litt at det var med 700HP fra Meyer...
PM, tlf +47 951 00 515
ketil
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2005, 17:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av ketil »

Trond skrev:opus skal vist vere veldig bra, men tåler ikkje so mykje juling.
Så rart at jeg ikke har fått tilbakemelding på at Opus mikkene går fort istykker.. Ville tro jeg var den første til å få beskjed hvis det var tilfelle.
Det sier selv selv at med et direkte treff med stikka så må det nødvendigvis skje ett eller annet, og det mest vanlige er at den blå ringen på tuppen forsvinner.
Den finnes som reservedel.
Sist redigert av ketil den 27 feb 2006, 11:31, redigert 1 gang totalt.
Mvh Ketil Morstøl
Soundware Norway
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

ketil skrev:
lydonen skrev:opus skal vist vere veldig bra, men tåler ikkje so mykje juling.
Så rart at jeg ikke har fått tilbakemelding på at Opus mikkene går fort istykker.. Ville tro jeg var den første til å få beskjed hvis det var tilfelle.
Det sier selv selv at med et direkte treff med stikka så må det nødvendigvis skje ett eller annet, og det mest vanlige er at den blå ringen på tuppen forsvinner.
Den finnes som reservedel.
Kjetil,
Det er jo rart at du quoter meg på det der for det var det Trond som sa.
Når det er sagt har Opus'ene helt klart et par mekaniske svakheter, den blå tuppen forsvinner etter kort tid, og også gummihetta på oversiden av mikken har det med å ramle av. Ellers så ramler selve elementet lett ut av gummiopphenget. Alt dette som følge av slag fra stikker. Ellers har gummien som skal klemme mot trommerimmen forsvunnet på en 3-4 av våre mikker. Har også et par stykker der stammen med XLR'en har løsna fra clamp'en.
Opus 53, sigarmikken, er også en mekanisk tragedie. Den har også blå tupp som lett forsvinner, og i tillegg er det limt fast en metallbit inni for å gjøre mikken tyngre, denne har løsnet på alle våre fire 53'ere og i tillegg løsner også resten av innmaten slik at hele sulamitten bare blir skjøvet fremover når man prøver å plugge i XLR'en.

Sånn. Der har du i alle fall en tilbakemelding på at de går fort i stykker!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
ketil
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2005, 17:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av ketil »

Quoten ble litt feil ja :oops:

Takk for tilbakemelding! Det med plasthetta og gummiproppen er jeg klar over, mens de andre tingene har jeg ikke hørt om før :!:
Jeg foreslår at du sender mikkene dine til meg, så tar jeg en titt på dem, gir beyerdynamic tilbakemeldig og får de reparert. Gratis.
Noe må jo skje når en trommestikke i hundre-og-skjærsilden kommer susende i full fart i mikrofonen...
Mvh Ketil Morstøl
Soundware Norway
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Heilt klart enig om at noko bør skje når stikka kommer i hundre, men 604 mikkene har no overlevd.

No skal det seiast at viss det hadde vore for lyd kvaliteten så hadde eg nok kanskje valgt opusen.

Men det er mange andre faktorer som er viktig og. Blant anna minimalt med vedlikeholds arbeid.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

ketil skrev:Quoten ble litt feil ja :oops:

Takk for tilbakemelding! Det med plasthetta og gummiproppen er jeg klar over, mens de andre tingene har jeg ikke hørt om før :!:
Jeg foreslår at du sender mikkene dine til meg, så tar jeg en titt på dem, gir beyerdynamic tilbakemeldig og får de reparert. Gratis.
Noe må jo skje når en trommestikke i hundre-og-skjærsilden kommer susende i full fart i mikrofonen...
Sånn skal det låte ja!
Selvom jeg ikke husker sist jeg fikk en mic slått i stykker...
Er jeg i tvil om oppsettet spør jeg alltid trommisen om han kan komme til og treffe micen...
Opus er fine micer det men selv har jeg 4 x 604.
Mvh
Joachim Venberget
Svar