Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Bjørnen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 18 jan 2013, 17:06

Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Bjørnen »

Lurer på, om jeg skal endre litt på hobbyen min. La det bli mindre hobby - dvs bruke mindre penger på overpriset hi-fi og i stedet anskaffe meg PA i stua som gir den live følelsen jeg savner etter hver eneste live konsert jeg er på...

På den annen side, har hørt så mange fullstendige forferdelige studiomonitorer - med STOR undring hvordan man kan mikse musikk etter slike "blikk-bokser" - at jeg nesten er litt redd for å spørre dere studio/PA folk om råd :-)

Vel, jeg prøver. Men først, mitt utgangspunkt. Jeg spiller litt selv, har musikkøre, har alltid hatt musikk som viktigst i livet av hobbier/nytelser og har dyrket interessen for hi-fi i fire tiår. Har hatt hundrevis av kilo hi-fi utstyr hjemme... Som låter bra, med ekstrem bra oppløsning, tonal klangbalanse over hele registeret og ellers med mange fordeler hvor PA nok blir litt for "grov." Men, så er det denne live følelesen med PA, spesielt lydtrykket som ikke bare høres men merkes i kroppen, først og fremst som følge av store basselementer og forsterkere og/eller høyttalere som ikke forvrenger ved høye lydtrykk som en del hi-fi lett gjør.

Idioti, men faktisk hørbart innenfor hi-fi, ett sett høyttalerkabler som koster like mye som det jeg lurer på å kjøpe: aktive høyttalere fra Mackie ved 2 stk. HD 1531 og 2 stk. HD 1801. For å ha hjemme i stua, og av og til bruke de i store lokaler.

Noen med ører for råbra hi-fi lyd som har lyst til å mene noe her, i disse Mackie høyttalerne?
Noen som har de spillende som "hi-fi oppsett"
(Jeg har spesielt sansen for de aktive treveiss HD 1531, hva jeg har lest av teknologi som ligger bak disse)

De er grisebillig, syntes jeg. Og jeg tenker å fore de med en Oppo 105 Blue Ray spiller med forforsterker til rett under 15 lapper, med XLR kabling rett til høyttalerne.

Ser JBL har dyrere utgaver av aktive treveiss monitorer med samme størrelse mellomtone og bass, men da koster det veldig mye mer enn Mackie.
For ordens skyld, jeg er ikke interessert i å kjøpe aktive monitorer i plastikk kasser og i toveiss utgave, jeg vil ha mest mulig seriøst aktivt treveiss. Og 18" i bunnen som kan putte på uten at elementene ser ut til å danse ut av kassa.

Bjørnen
toraabe

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av toraabe »

Jeg ville val ha sagt at du vil bli utrolig sliten av å ha en svær PA i stua di med ditto flate. Sanheten er at du ikke nødvendigvis vil få mer lydtrykk med en PA i stua siden rommet ikke er stort nok for høyttalerne.
Du vil klare å spille høyt, men ikke nødvendigvis bra. Jeg ville vel heller ha gått for JBL 4430 eller JBl 4435 eller kanskje noe Kino utstyr som låter mye finere enn det en PA i utgangspunktet gjør hvis du skal ha noe som er stort og som kan flytte luft . Eller så har du sikkert hørt om JBL Ti5000.
Bjørnen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 18 jan 2013, 17:06

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Bjørnen »

Takk for svar, da jeg er lite bevandret i PA verden. Forstår det slik at du mener PA ikke er laget for "tomgangsbruk i nærfelt," for å si det sånn.

JBL er dyrt (jeg tenker nytt), og jeg har vært innom store Klipsch som alternativ - også!

Igjen - takk så mye for innspill. Synd, at PA ikke vil fungere hjemme, da konseptet med fortserker innebygd og fornuftige priser er langt fra hva hi-fi verden kan by på.

Eneste, eller en av de få, innenfor hi-fi verden som ikke skriver utsalgspriser med gaffel, er vel XTZ. Hvor jeg også tenker to passive XTZ topper (6,5" bass/mellomtone + diskant), med fire aktive XTZ subber med 12" element og for hver av de med 500 watt forsterker. For er det noe PA folket forstår, så er det viktigheten av "motor" som sklal drive det, dvs holde elementene under kontroll og samtidig få lydbølgene ut som fast, teit bass fremfor hi-fi høyttaleres slappere og mer ulne bassgjegivelse.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Trond »

Har ein kompis som hadde klipsch Horn, det låt PA det, ivertfall slik eg hugser det på 90 talet.

Spilte høgt, lav forvrenging og bra lydtrykk. Lett drevet!

Klipsch låter vel og litt PA aktig på grunn av hornet! Den følesen du mangler trur eg!

Mackie PA til hifi bruk, Grøss og Gru!

Nexo PS8/10/15 med subb og NEXO NXamp. Vurderer det til heimekinoen, funker til cd og. Bra pris.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Joachim »

http://www.jblpro.com/catalog/General/P ... Id=6&MId=5

Glem det gamle røklet, dette er toppserien til JBL studiomonitor anno 2013,

Norske priser:

http://www.lydrommet.no/produkter/hoytt ... monitorer/

Solgte akkurat mine LSR28P, forgjengeren til 6328P og det med tungt hjerte men er gått over til 5.1 og da måtte det bli sånn inntil jeg blir rik og kan ha LSR på alt.

Kansje dette kan være noe for deg?
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Pa i stua?

Danley SH-50.

Det låter krem, har testa det selv i stua.
Bjørnen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 18 jan 2013, 17:06

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Bjørnen »

Takk for innspill, alle sammen!

Hehe, den Danley saken, hva koster greiene? Hva låter det som?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Den koster en god slump penger som alle andre gode høyttalere, også må du ha en skikkelig forsterker som også koster noen kroner.

Låter som en stor studiomonitor. Si ifra hvis du vil prøve.
toraabe

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av toraabe »

Hvis du vil bruke en drøss med penger så kan man jo anskaffe seg et par av disse her http://www.genelec.com/products/1035b/ MEn som jeg sa en drøss med penger
Bjørnen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 18 jan 2013, 17:06

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Bjørnen »

Takk for tilbud om å prøve Danley. Tja, vi får se hva som skjer, søker først og fremst aktive...

Kunne også tenke meg å sjekke ut de aktive Focal SM9, i så fall med tanke på aktive subber til.

Hva Genelec angår har jeg hørt (aktive) modell 8050A - HELT FULLSTENDIGT TOTALT ubrukelig til musikkgjengivelse!
...Men jeg er allikevel nyssgjerrig på om den store aktive treviess 8260A kan være noe, hvis den da ikke låter like ille som sin mindre bror.
Fatter ikke (uten at jeg med dette mener å slenge med leppa til dere som mikser lyd med sånt), hvordan musikk kan mikses slike høyttalere. Enda mindre, gjeldende enda dårligere studiomonitorer, som det ser ut til å være mange av.

Mailet Lydrommet, som gjerne ville vise frem JBL PRX635 (aktive treveiss med 15" i bunnen), så kanskje skulle jeg prøv dette for å få en smakebit om PA er helt feil til annet en full blås i store lokaler.

JBL, også, kan óg være Klipsch, er vel ting jeg bør sjekke ut.

Takk alle sammen for innspill.
Og hør gjerne av deg, du som evt. har Focal SM9 tilgjengelig for en rask prøvelytt.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av kristianjohnsen »

Bjørnen skrev:Takk for tilbud om å prøve Danley. Tja, vi får se hva som skjer, søker først og fremst aktive...

Kunne også tenke meg å sjekke ut de aktive Focal SM9, i så fall med tanke på aktive subber til.

Hva Genelec angår har jeg hørt (aktive) modell 8050A - HELT FULLSTENDIGT TOTALT ubrukelig til musikkgjengivelse!
...Men jeg er allikevel nyssgjerrig på om den store aktive treviess 8260A kan være noe, hvis den da ikke låter like ille som sin mindre bror.
Fatter ikke (uten at jeg med dette mener å slenge med leppa til dere som mikser lyd med sånt), hvordan musikk kan mikses slike høyttalere. Enda mindre, gjeldende enda dårligere studiomonitorer, som det ser ut til å være mange av.

Mailet Lydrommet, som gjerne ville vise frem JBL PRX635 (aktive treveiss med 15" i bunnen), så kanskje skulle jeg prøv dette for å få en smakebit om PA er helt feil til annet en full blås i store lokaler.

JBL, også, kan óg være Klipsch, er vel ting jeg bør sjekke ut.

Takk alle sammen for innspill.
Og hør gjerne av deg, du som evt. har Focal SM9 tilgjengelig for en rask prøvelytt.

Det finnes en tankegang om at en studiomonitor som "bringer frem alle detaljer men som ikke glatter ut noen feil" er veien å gå. Om Yamaha NS10 er det ofte sagt at om det låter bra på den vil det låte kjempebra på nesten alt annet. De fleste som sluttbrukerne av det som mikses i et studio lytter tross alt på begrenset utstyr og i dårlige akustiske miljøer,

Når det gjelder PA-utstyr som forvokst hifi så har tanken NOE for seg. Mange slike høytalere har svært lav forvrengning, osv. Problemet er at det ofte låter hardt når man sitter helt inntil, og spredemønsteret og de fysiske dimensjonene fort gjør at du ikke hører alle elementer like godt. Hornkasser opplever jeg som svært ærlige, og høytalere av den typen Helge prater om, der de mindre hornene er plassert inne i de største, fungerer nok best på kort avstand. Det finnes mange produsenter som lager slike horn. I tillegg til Danley kommer jeg på modeller fra EAW, HK Audio, Kling&Freitag og Meyer - og kanskje Turbosound, Martin og Funktion One også (usikker på dette med horn-i-horn, men de har 100% hornladede systemer). Imidlertid er det slik at en Hifi-høytaler ofte har meget begrenset spredning i øvre del av frekvens-spekteret mens en god PA-høytaler bør ha en mye mere konstant spredning, Dette kan virke både for og imot deg avhengig av lytterommets akustikk og antall tilhørerere.

Ofte er det mere egenstøy i en aktiv PA-høytaler enn du vil finne fra en hifi-forsterker. I PA-sammenheng betyr ikke dette noe, men ved lytting på 1m avstand vil du ofte kunne høre susingen.

Mackie har mange interessante produkter, men med disse aktive høytalerne kan man nok anta at de har "kuttet noen lydmessige hjørner" for å oppnå det en PA-høytaler har som første og fremste formål: Å formidle lyd til mange mennesker. Noen av disse hjørnene kan være delefrekvenser på punkter som ofrer lydkvalitet mot maksimalt lydtrykk, og frekvensrespons som ofrer båndbredde mot virkningsgrad.

Jeg hadde en periode en HK Audio LUCAS Smart på kontoret mitt. Syntes dette var et artig lytteanlegg til denne bruken, men sleit litt med den omtalte egenstøyen.

Fortell oss hva du kommer frem til, da :)
Bjørnen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 18 jan 2013, 17:06

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Bjørnen »

Takk igjen - lærerikt for en som kan mye om hi-fi lyd men lite om PA

Vel, så langt etter hva dere sier, har jeg vel konkludert med at PA trolig er lite egnet i stua som følge av at de er konstruert for å kaste lyden lenger ut.

Vel, dette kunne vel ane meg noe i utgangspunktet, men det var dette suget etter live følelse i stua... I kombinasjon med oppgitthet over at et sett kabler i høyttalerbransjen kan koste seksifret beløp, selv om jeg skal innrømme de dyrere kablene forholdsvis lett høres bedre ut - som et eksempel på hi-fi galskapen hva prissetting angår.

Alt dette, i form av mitt besøk på forumet deres, med tanker på å forsøke å gjenskape musikkgleden man har på konserter hjemme hos seg selv - at lyden ikke bare høres men kjennes i kroppen - fremfor å irritere seg over alt som kunne vært bedre og koster sykt mye for mye i forhold til forbedrelsen på hi-fi anlegget.

Nå er det vel også litt det at live konserter byr på ukomprimert lyd, som uansett ikke er å få på en CD mikset i hjel av kompressorer & annet...

Jeg vet JBL og tilsvarende hjemmehøyttalere er der, så vi får se hva man skal gjøre.

Takk så mye form innnspill.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av Frode Trondahl »

Bjørnen skrev:Takk igjen - lærerikt for en som kan mye om hi-fi lyd men lite om PA

Vel, så langt etter hva dere sier, har jeg vel konkludert med at PA trolig er lite egnet i stua som følge av at de er konstruert for å kaste lyden lenger ut.

Vel, dette kunne vel ane meg noe i utgangspunktet, men det var dette suget etter live følelse i stua... I kombinasjon med oppgitthet over at et sett kabler i høyttalerbransjen kan koste seksifret beløp, selv om jeg skal innrømme de dyrere kablene forholdsvis lett høres bedre ut - som et eksempel på hi-fi galskapen hva prissetting angår.

Alt dette, i form av mitt besøk på forumet deres, med tanker på å forsøke å gjenskape musikkgleden man har på konserter hjemme hos seg selv - at lyden ikke bare høres men kjennes i kroppen - fremfor å irritere seg over alt som kunne vært bedre og koster sykt mye for mye i forhold til forbedrelsen på hi-fi anlegget.

Nå er det vel også litt det at live konserter byr på ukomprimert lyd, som uansett ikke er å få på en CD mikset i hjel av kompressorer & annet...

Jeg vet JBL og tilsvarende hjemmehøyttalere er der, så vi får se hva man skal gjøre.

Takk så mye form innnspill.

Vil du kjenne trykket på kroppen, så kan faktisk det være en god ide å montere en buttkicker i sofa/godstolen.
Da får du definitivt følelsen av pa skyv på cd og film, og du slipper å plage naboen :-) .
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av kristianjohnsen »

Bjørnen skrev:Takk igjen - lærerikt for en som kan mye om hi-fi lyd men lite om PA

Vel, så langt etter hva dere sier, har jeg vel konkludert med at PA trolig er lite egnet i stua som følge av at de er konstruert for å kaste lyden lenger ut.

Vel, dette kunne vel ane meg noe i utgangspunktet, men det var dette suget etter live følelse i stua... I kombinasjon med oppgitthet over at et sett kabler i høyttalerbransjen kan koste seksifret beløp, selv om jeg skal innrømme de dyrere kablene forholdsvis lett høres bedre ut - som et eksempel på hi-fi galskapen hva prissetting angår.

Alt dette, i form av mitt besøk på forumet deres, med tanker på å forsøke å gjenskape musikkgleden man har på konserter hjemme hos seg selv - at lyden ikke bare høres men kjennes i kroppen - fremfor å irritere seg over alt som kunne vært bedre og koster sykt mye for mye i forhold til forbedrelsen på hi-fi anlegget.

Nå er det vel også litt det at live konserter byr på ukomprimert lyd, som uansett ikke er å få på en CD mikset i hjel av kompressorer & annet...

Jeg vet JBL og tilsvarende hjemmehøyttalere er der, så vi får se hva man skal gjøre.

Takk så mye form innnspill.
Vel, tro meg: Det kryper inn mer enn nok kompresjon i live-miksene også. I starten var det bare en flott måte å hjelpe teknikeren å holde kontroll på en kaotisk livemiks, men slik det har utviklet seg nå er ofte forventningene til lydbildet slik at teknikerne komprimerer mye mer enn de er komfortable med, og ofte slik at man kommer på grensen av hva som er teknisk mulig å få til i livesammenheng.

Når det gjelder anleggene du ønsker deg hjemme: Hva med å beholde en godt hifianlegg slik du har nå, og i tillegg kjøpe noen gode gamle Cerwin Vega høytalere fra den tiden da de fremdeles lagde noe som var sånn passe "hifi" for eksempel AT 80 eller AT 100. De er skikkelige "partyhøytalere" og vil nok gi deg endel av den "i fleisen" lyden det høres ut som om du forbinder med konsertlyd, men de er liksom ikke helt "russebil" som de nyere kassene deres, heller. Bare en tanke :)
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: Fra bra Hi-Fi til PA i stua?

Legg inn av hokeyh »

Hvorfor må hi-fi plenti være 100% korrekt lyd? Da havner du jo mer inn i studio/mastring-sammenheng..?
Kan ikke musikk/film være gøy lenger? Hva dine ører liker stemmer ikke med alle andre sine ører, finn deg noe du liker. Liker du 90% av en høyttaler, gjør alt du kan for å få den til å bli 100%, om det er EQ, akustikk, "kabler til 10 000 kroner" eller hva en som funker for deg.

Har testa mye rar PA/Hi-fi/hjemmekino i stua.. Selv om jeg ikke har likt utgangspunktet har jeg klart å vende meg til deg/gjøre det beste utav det, hver gang, med hver høyttaler.

Det er litt likt som i PA-verden. De fleste lokalene er ræva, masse problemer, men vi jobber til vi får et så bra resultat vi klarer og prøver enda litt til :-)

Forøvrig var jeg meget fornøyd med Turbosound Aspect 500DP i stua.. Men Yamaha DSR115 låt også bra i stua, men her var det altfor mye egenstøy som ødela alt på lavere volum :(
Håkon Hetland
Svar