Hjelp til kjøp av utleie-PA

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Bernt.R
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 02 aug 2012, 01:23
Sted: Skien

Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av Bernt.R »

Hei

Jobber som DJ men driver også med utleie av lyd og lys, meste til fester og liknende arrangement.
For tiden har jeg en HK Elias PX (2X 12" topp, 2X 15" Subb), men jeg syntes det er for lite trøkk i bunn fra denne. Kundene som leier til slike arrngement er veldig ofte opptatt av dyp og slående bass. Så jeg må ofte leie inn ekstra. Men nå skal jeg kjøpe en ny (gjerne brukt) og større rigg.

Budsjettet mitt ligger på ca 40 000,- og jeg er ute etter en PA med mye trøkk og som helst er aktiv.
Har dere noen rigger dere vil anbefale?

Jeg vurderer sterkt denn HK riggen:
-2X HK PR:O 15" (Aktiv topp)
-4X HK PR:O 18" (Aktiv subb)
Noen som har tester HK sin pro serie, eller har en formening om denne riggen?

På forhånd takk
-Bernt
llu.Grenland
948 67 375
lydformidleren
Newbie
Innlegg: 14
Registrert: 02 mar 2011, 11:04

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av lydformidleren »

Hei

Hva med Electro-Voice sin Live X-serie, eller Mackie sin HD-serie. Selv har jeg meget god erfaring med Live X-serien til EV og har hørt mye godt om HD-sereien, men ikke prøvd selv.

Se PM.
Lydformidler Hogne Helgesen
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av Frode Trondahl »

Ville heller prøvd å få tak i noe brukt Turbosound TQ. Mye bedre enn både HK og Mackie. Det låter bedre og er jo rider mat.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av kristianjohnsen »

Bernt.R skrev:Hei

Jobber som DJ men driver også med utleie av lyd og lys, meste til fester og liknende arrangement.
For tiden har jeg en HK Elias PX (2X 12" topp, 2X 15" Subb), men jeg syntes det er for lite trøkk i bunn fra denne. Kundene som leier til slike arrngement er veldig ofte opptatt av dyp og slående bass. Så jeg må ofte leie inn ekstra. Men nå skal jeg kjøpe en ny (gjerne brukt) og større rigg.

Budsjettet mitt ligger på ca 40 000,- og jeg er ute etter en PA med mye trøkk og som helst er aktiv.
Har dere noen rigger dere vil anbefale?

Jeg vurderer sterkt denn HK riggen:
-2X HK PR:O 15" (Aktiv topp)
-4X HK PR:O 18" (Aktiv subb)
Noen som har tester HK sin pro serie, eller har en formening om denne riggen?


På forhånd takk
-Bernt
Hei, har masse erfraing med Premium Pro serien.

Premium PR:O tingene er fine produkter i sin prisklasse, men de kassene vil ikke gi deg det du er ute etter. Skal du holde deg til HK Audio ville jeg vurdert Projector eller de aktive SubLow-sub'ene deres.
toraabe

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av toraabe »

En billig sub som er kopi av Mackie sin er American Audio sin PXW 18p som låter helt ok.
Om du skal ha mere skyv som passer til disco og slikt så kan du jo se på CV AB36 sine horn.
Disse kan man få billig brukt.
Ellers så kan du jo se på Mito M-8218. Litt stort og tungt, men gir vel det skyvet du er ute etter.
Ampes fint med en yamaha p7000 i bro på hver :)
Så her har du både hornlada og frontlada med de ulikhetene det gir...
Håkon Aulie
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 sep 2012, 17:29

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av Håkon Aulie »

Litt seint ute. Kan jo hende du har fått handla. Hvis ikke:

Innenfor den prisrammen du har der kan det også være en mulighet å se på JBL sin PRX-serie. 600-serien har vært på markedet i vel ett år nå. Så nå er det nok mulig å få noe pent brukt, og billig. Du kan få subbene til å guffe på hvis du setter toppene litt lavere og gir masse signal fra mixer. Men dette kommer jo helt an på hva slags lokale du spiller i. PRX er jo ikke noen topprigg, men kan fungere til enkelte formål. EVT. kan du ta en kjapp titt på SRX-serien til JBL. Den er da passiv, men låter nok litt tøffere til DJ-jobber.
Musikere er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være stokk døv
Vetle R

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av Vetle R »

Håkon Aulie skrev:Litt seint ute. Kan jo hende du har fått handla. Hvis ikke:

Innenfor den prisrammen du har der kan det også være en mulighet å se på JBL sin PRX-serie. 600-serien har vært på markedet i vel ett år nå. Så nå er det nok mulig å få noe pent brukt, og billig. Du kan få subbene til å guffe på hvis du setter toppene litt lavere og gir masse signal fra mixer. Men dette kommer jo helt an på hva slags lokale du spiller i. PRX er jo ikke noen topprigg, men kan fungere til enkelte formål. EVT. kan du ta en kjapp titt på SRX-serien til JBL. Den er da passiv, men låter nok litt tøffere til DJ-jobber.
Artig du sier dette:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 430&type=1
rune.5string
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 23 okt 2012, 14:30

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av rune.5string »

Du har sikkert kjøpt, men i en kirke ville jeg ikke vært i tvil!
Den lyden du får i en QSC K8 er eksepsjonel! Maken til stemme gjengivelse har jeg ikke hørt i prisklassen 6-6.500 kroner!

Mavkie, JBL og Alto har ikke den samme stemme gjengivelse overhodet!
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av hokeyh »

Nå skal jeg ikke si det sikkert (da jeg ikke har testet enda), men det sies at Yamaha DXR og DSR faktisk er "bedre" valg en K/KW. Noen sier at Yamaha er litt skarpere, men QSCene låter ikke bra når de nærmer seg klipping.
Yamahaene er faktisk billigere også ;-)
Håkon Hetland
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av Frode Eide »

Ingen høyttaler som låter fint når det spilles så høyt at den nærmer seg klipping.
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av hokeyh »

Det har du helt rett i Frode, men noen låter bedre enn andre. Det kan være greit å ha en høyttaler som ikke vrenger og blir helt ræva selv om den blir tynt. Dette gjelder jo spesielt ved utleie f. eks, selv om det er kunden sin feil at han "kjører og kjører på".
Håkon Hetland
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av Frode Eide »

Har ikke opplevd det på de K10ene jeg har, men så har jeg sikkert ikke spilt svinhøyt med de heller da. Yamaha kassene har jeg ikke hørt så de kan jeg ikke uttale meg om. Kunne godt tenkt meg å A/B testet de mot hverandre før jeg kjøper flere QSC. Hvis Yamahaen er billigere og spiller bedre så må det jo være ett kupp! Jeg som trodde jeg hadde funnet den beste aktiv kassen nå! hehe :)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Frode Eide skrev:Ingen høyttaler som låter fint når det spilles så høyt at den nærmer seg klipping.
Det finnes omveier. Lake RMS-limiteren kan ta deg nært uten hørbare effekter.
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av hokeyh »

Frode Eide skrev:Har ikke opplevd det på de K10ene jeg har, men så har jeg sikkert ikke spilt svinhøyt med de heller da. Yamaha kassene har jeg ikke hørt så de kan jeg ikke uttale meg om. Kunne godt tenkt meg å A/B testet de mot hverandre før jeg kjøper flere QSC. Hvis Yamahaen er billigere og spiller bedre så må det jo være ett kupp! Jeg som trodde jeg hadde funnet den beste aktiv kassen nå! hehe :)
Jeg har ikke hørt de nye Yamaha DXR, men flere kilder sier at disse låter finere en DSR, K/KW samt PRX612.. Vi snakker ikke om mye, men med D-contour (yamaha sin "loudness"-dings) så er den litt klarere i mellomtonen. Jeg synes K10 låter knall, men prisen er "noe" stiv vil jeg si og da er DXR billigere og DSR på ca. samme prisnivå. Det negative jeg har lest om DXR er at finishen er veldig dårlig (her har de spart penger) så den bør beholde trekket på om den skal brukes som monitor f. eks.

Fikk så vidt testet de nye DSR115 i dag, men de låt overraskende konge! Ble faktisk veldig imponert over DSR118 subben også.
Håkon Hetland
rune.5string
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 23 okt 2012, 14:30

Re: Hjelp til kjøp av utleie-PA

Legg inn av rune.5string »

Nå har jeg ikke hørt Yamaha, men etter å ha hørt de andre markedslederene, som JBL og Mackie....da kan jeg ikke skjønne at noe kan låte bedre enn QCS på stemme gjengivelse!
Jeg trodde ikke det var mulig å få de til å vrenge/klippe overhodet! Det er for det første digital forsterker og det er lagt inn sikring. Såvidt jeg forsto da...
Og nå er det vel sjelden at det vrenger i en kirke eller lignende.... :-)
Svar