Lydkvalitet på aktive filter

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Tord
Active Member
Innlegg: 67
Registrert: 22 mar 2009, 00:08

Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Tord »

Dersom en kun tenker på lydkvalitet, hva type aktive filter gir normalt best lyd?

Relativt enkle analoge (f.eks. Rane AC22) eller mer avanserte digitale (f.eks. DBX 260)? (begge blir uansett foret med analogt signal inn)

Tips til gode filter? Er snakk om å bruke det på ett EAW kinooppsett som trenger totalt 3x9 kanaler, så mest aktuellt er kanskje 3 stk 3 vegs filter (med mindre jeg finner noen overkommelige med 9 utganger)
Tord Askvig
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Til EAW hadde jeg venta litt og kjøpt to EAW UX3600.
Samme lydkvaliteten som UX8800, litt mindre features, billigere i innkjøp.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Frode Trondahl »

Beste filtere er å blir Lake. Fantastiske FIR filtere, og Mesa EQen er en drøm å jobbe med.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Tord
Active Member
Innlegg: 67
Registrert: 22 mar 2009, 00:08

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Tord »

Tviler ikke på at Lake er bra men de er desverre "litt" i overkant prismessig, også 2 stk EAW UX3600 er i overkant desverre. Er egentlig EAW CX300-CB523M som er lagd til høyttalerne men det er bortimot umulig å oppdrive så må se etter alternativ.

Hadde helst håpt å holde meg under 10.000kr så det begrenser seg litt, men kanskje den noe ukjent db-mark dp48II kan være en OK kanidat? Har lest endel positivt om den.

http://www.forteaudio.eu/index.php?page ... t&Itemid=1

Men dersom vi tenker i den noe rimeligere delen av prisskalaen, vil produkt alla dbx driverack, behringer dcx o.l. nødvendig spille bedre enn analoge delefilter som dbx 234 eller rane AC22 eller kan analoge filter være vell så bra alternativ?
Tord Askvig
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Tja, det kommer ann på hva du vil oppnå.

Skal du ha lyd i høyttalerene kan du bruke hva som helst av filtre. Ut på bruktmarkedet og finn noe som tilfredstiller behovet for funksjoner og lommeboka. Personlig hadde jeg tatt en brukt BSS soundweb, de koster ingenting og er fine i bruk.

Skal du derimot ha den lyden i de boksene som EAW har beregnet, må du ha et EAW filter. En del parametre, deriblant Q varierer i definisjon fra produsent til produsent. Ergo kan du ikke laste inn de samme instillingene i et filter fra XTA og et fra BSS og få de samme resultatene. Da må du måle et filter som har den responsen du skal ha og gjenskape det i det andre filteret. Går fint så lenge vi ikke snakker om avanserte FIR-funksjoner og spesialiteter som MESA-eq etc. Vanlig HP/LP/Parametrisk/Shelf er kurant å gjenskape.

Slik jeg ser det har du tre muligheter.

1. Kjøp et EAW filter
2. Lån et EAW-filter, mål responsen, overfør det til et anna filter som du kan få tak i til en hyggelig pris.
3. Kjøp hva som helst og det kommer til å funke, men ikke slik konstruktøren har tenkt.

Jeg har både Lake(Lab) og EAW, de er gode filtre med hver sine spesialiteter, men ikke krysskompatible.
Tord
Active Member
Innlegg: 67
Registrert: 22 mar 2009, 00:08

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Tord »

OK, takk for svar! Har fått info direkte fra EAW om hva org prosessoren gjør av deling, delay, eq osv så det er kurrant å overføre til de fleste DSPer.

Er ikke så ofte jeg har sett hverken BSS eller XTA til salgs men får holde øynene oppe så kanskje det dukker noe opp, er nok DBX som er enklest å oppdrive brukt her til lands.
Tord Askvig
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Tord skrev:OK, takk for svar! Har fått info direkte fra EAW om hva org prosessoren gjør av deling, delay, eq osv så det er kurrant å overføre til de fleste DSPer.

Husk på at du må kontrollmåle DBXen for å sjekke at den gjør det den skal. Harman-gruppen sine filterdefinisjoner varierer fra produkt til produkt, de er ganske håpløse.
Tord
Active Member
Innlegg: 67
Registrert: 22 mar 2009, 00:08

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Tord »

Frode Trondahl skrev:Beste filtere er å blir Lake. Fantastiske FIR filtere, og Mesa EQen er en drøm å jobbe med.
Har du eller andre vært borti disse?

http://www.ebay.com/itm/BSS-Dolby-Lake- ... 0380069672

Skal være identisk med Lake men til vesentlig lavere pris. Istedet for Lake Countour går de under navnet "Clair iO" og det var vistnok de som i sin tid utviklet Lake prosessoren.
Tord Askvig
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Frode Trondahl »

Det er den Orginale Lake Countor prossessore.

Det var ikke Clair som utviklet den, men Bruce Jackson, som jobbet mange år i Clair som dannet Lake technologys, og utviklet disse.

Bruce sto for utvikling av mye for Clair, bl.a den første live mikseren med Parametrisk EQ ble utviklet av Bruce.

Han og noen andre utviklet da, Countor prossesoren, og Mesa Eq. Clair var tidlig ute med å kjøpe store kvanta og som det meste OEM utstyr, bestilte de disse med sitt eget navn på.

Finnes masse både Carver, Qsc, Lake, Lab, Crown,Digidesign , Midas og Yamaha utstyr med Clair Bros logo på.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Tord
Active Member
Innlegg: 67
Registrert: 22 mar 2009, 00:08

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Tord »

Men det du bekrefter er da altså at de boksene jeg linket til faktisk er og gjør det samme som Lake Countour. Og da bør vell to slike bokser være en veldig god løsning som EQ/XO/DSP for ett 3x9 system?

Neste spørsmål blir isåfall om programvare og FW oppdatering fra LAB også kan brukes på Clair eller om en kun kan bruke det som er lagd spesielt til Clair, er vell en viss sjans for at det er lagt inn sperrer der..
Tord Askvig
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Lydkvalitet på aktive filter

Legg inn av Frode Trondahl »

Lake Controller 5.8 har ihvertfall støtte for Contour. Tviler på at Clair har annen firmware. De pleier ikke å ha det.

Contouren er jo gammel så de har muligens noe kjipere konvertere enn Yamaha DMEen men på Filterer og EQer er jo Lakene helt rå.

Appropo lake: Jeg kjørte nokså stort setup i helga med Laker. Totalt 7 i nettverk:
4x LM26
1x Lm44
1x Dolbylake 8/8
1x Dolbylake 4/12
Totalt 44 prossesor utganger :-) Se vedlegg her er noen avbildet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar