Lyd på kor

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
vidarleirdal
Newbie
Innlegg: 17
Registrert: 05 sep 2010, 21:28

Lyd på kor

Legg inn av vidarleirdal »

Er nybegynnar på feltet, men lærer fort.

Når ein skal micce opp eit kor, kor lang avstand bør det være fra microfonane. Med tanke på å få inn best mogeleg lyd, feed back etc. Kor mange micar er naudsynt med tanke på eit kor på 20-25 personar.

Nokon gode tips på gode kormicar og evt kva spesifikasjonar bør ein sjå etter

Er takksam for svar :D
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: Lyd på kor

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Jeg har god erfaring med å bruke 2 stk akg 214. Avstanden må du bare prøve deg frem på. Forhold som akustikk, avstand mellom mikrofoner og høyttalere og hvor kraftig koret synger vil styre dette. Noen ganger må man gå litt ned på avstanden i forhold til det ideelle, for å få nok lyd(hvis det er et band med i bildet.). Om koret er på 20 eller 40 personer gjør ikke noen stor forskjell. Men bruk god tid på å finne rett balanse ift sopran/alt/tenor/bass.
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Lyd på kor

Legg inn av Frode Eide »

Jeg brukte en skog med SM58 sist jeg mikket opp kor. Funka greit det.
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd på kor

Legg inn av hkh »

I konsertsammenheng - så mange mikrofoner som du har tilgjengelig
I opptakssammenheng - blumlein-par
Håkon Holmås
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Lyd på kor

Legg inn av Frode Trondahl »

I opptak så er det som altid fungerer best på både kor og orkester opptak decatre stereo.
Decatree med 3 stk gode Omni micer, 4007 eller Brauner VMA :-).

Live bruker jeg ofte stort sett sm/beta 58 og 57. Gjerne en av hver type for hver stemme gruppe.

Da har mann litt forskjellig mickarakter per gruppe.

Om mann bruker type 20-30 Sm58 kun på koret, vil man få en enorm fremheving av enkelte problemfrekvenser i sm58.

Har mann istedet f.eks max 8 like micer av hver type, reduserer mann dette problemet enormt mye, og det er lettere å få et godt resultat.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: Lyd på kor

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Må kanskje legge til at vi tidligere brukte en skog av shure sm 86(28 stk), og 15 stk sm 58. Dette oppsettet har en fordel, akustisk output. Du har bestandig nok lyd på koret. Ulempene er flere. Fristelsen til bare å guffe opp koret ift til orkester kan også føre til at det totale lydtrykket blir for høyt, i motsetning til å få bandet til å dempe seg. Du vil bruke mye lenger tid på rigging, innjustering av stemmer, større mikser osv. Resultatet blir allikevel ofte at noen synger sterkere, ikke klarer å holde jevn avstand til mic, dermed må du begynne å lete. Korklangen blir ofte jevnere og bedre med to gode mikrofoner. Pleksiglass rundt trommer har også vist seg effektivt for å hindre trommene i å bli fanget opp av kormikkene. Jeg har ordnet lyd for et kor i ti år nå. De beste tilbakemeldingene har jeg fått de siste 3 årene, etter at vi begynte med akg mikkene. Det kan jo være flere årsaker til dette, koret kan jo også ha blitt bedre? Vi har forsatt shure micene, men de blir sjeldent brukt.
Sist redigert av Geir Bjerkaas den 24 jun 2012, 11:31, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Lyd på kor

Legg inn av Trond »

2 stk Akg 214.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar