Noen som kan hjelpe med litt info på norske studioer?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
MagnusG
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 22 des 2010, 10:45

Noen som kan hjelpe med litt info på norske studioer?

Legg inn av MagnusG »

Hei, er ny bruker på dette forumet og er kun hobby-tekniker.

Har prøvd å finne litt info rundt studioene som var i bruk i Norge på 60-70 tallet. Er ganske nysjerrig av meg og lurer litt på utstyret de brukte (miksere, mikker etc...). Jeg har sett noen klassiske klipp fra Roger Arnhof studio og Rosenborg. Skulle gjerne hatt litt mer kunnskap rundt hva som evt. skjedde med miksere fra disse studioene etter at driften ble lagt ned. All info vil være ønskelig.


MVH.
Magnus
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Noen som kan hjelpe med litt info på norske studioer?

Legg inn av Atle Aamodt »

Utstyr hos Roger Arnhof kan sikkert Egil Eide (hos Benum) fortelle mye om.

Jeg kjenner rimelig godt til Helios-mikseren som kom til Talent studio i 1974 (tror jeg).
Den stod der frem til de kjøpte en Trident.
Terje Welle Busk kjøpte Helios-mikseren fra Talent (tidlig 80tall). Installerte den i Det Hvite Hus i Porsgrunn.
Ca 20 år senere flyttet han studio hjem til Villa Busk på Kjønnøya i Bamble.
Mikseren ble solgt (for mye cash) til Funky Junk, som igjen solgte den videre, mener å huske at den havnet i USA.
Den ble etter sigende totalrenovert og nye eiere var særs lykkelige.
Men den jobben må ha kostet SINNSYKT mye tid og penger.

Trident-mikseren som befant seg i Talent, havnet vistnok i garasjen til Roger Upstrøm på Notodden før han solgte den videre til Sverige.
Skulle ikke forundre meg om det er mikseren som er/var i Decibel Studio i Stockholm for noen år siden.
Atle Aamodt
Morten Gjerde
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 26 mai 2012, 10:31

Re: Noen som kan hjelpe med litt info på norske studioer?

Legg inn av Morten Gjerde »

Om du fortsatt er interesert i analogt utstyr Magnus, så sjekk ut dette studioet som i dag er opperativt i Notodden.

http://www.jukejointstudio.com

Dette er "Seasick Steve" sitt gamle studio, han er jo som kjent mega-stjerne i England om dagen, men studioet hadde han med seg til Notodden rundt år 2000 - da kom det fra Olympia, WA og het der Moon Music... det var der bl.a. Modest Mouse gjorde sine første innspillinger. Mikseren er fra gamle STAX-studioet i Memphis - det legendariske soul/R&B studioet i USA på 60 tallet. Det var her Ottis Reading, Booker T& the MG's m.fl gjorde sine praktinnspillinger...

Vi har også stående Arne Bendiksens gamle plateklanger... (Også kjøpt fra Roger Uppstrøm)

:D
Svar