Nye Yamaha CL serien

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Glenn Andre Carlsen
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 25 feb 2009, 02:05

Nye Yamaha CL serien

Legg inn av Glenn Andre Carlsen »

Si f.eks. CL 5, er dette noe som kan bli aktuelt for folk her inne?
Jeg mener, den minner veldig mye på en krysning mellom Digico SD og Soundcraft Vi!
Noen som evt. vet når den første når Norge?
mvh
Glenn Andre H Carlsen
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av hkh »

Jeg synes den så ut som en litt beefet m7. Ganske uinteressant. Spesielt hvis den låter yamaha.
Håkon Holmås
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av kristianjohnsen »

Som eier av av 03D, 01v, 01v96, DM2000 og PM1D må jeg tilstå å ha svelgt Yamaha-pillen for lengst, men jeg må si at dette virker veldig interessant.

Modellen som roughly overtar for LS9 skal koste noe sånt som tilsvarende 75.000,-, den som overtar for M7CL havner på drøye 100k og den som overtar for PM5D får ca samme pris som M7CL hadde frem til nå.

Alle mikserne låter likt, har de samme bussene (32) og kan cascades for å bygge større miksere. Den største er bare en meter bred så man kan tenke seg muligheten for å sette flere ved siden av hverandre for virkelig store kanalantall.

Det finnes allerede fileconverter for å adaptere eksisterende show inn i CL-mikserne. Man kan åpne de samme showfilene på alle CL-modellene når man først har lagret på en av mikserne.

Yamaha har gått inn for Dante fremfor Ethersound og dette blir den første remotepreampen som støtter Dante som faktisk blir å finne hos forhandlere så vidt jeg kan se. Yamaha har tenkt langt nok til at disse preampene kan benyttes også av eldre miksere og andre fabrikater enn Yamaha, og det er tilbakekompabilitet mot de eldre Ethersoundboksene hvis man har de rette YGDAI-kortene. Gain-sharing skjer i selve remoteboksen og inntil 4 brukere kan "dele gain" (inkludert produkter som ikke er laget av Yamaha).

Som på LS9 blir det 2tr I/O på USB, og i tillegg kan man ta opp 64 kanaler rett fra nettverket til en PC eller mac.

Utstyret vil fungere med mange andre interessante Dante-produkter og man vil kunne få opp innstillingene på bla Dolby Lake og Nexo-prosessorer i mikserens display.

Yamaha sine Ipad-apper er veldig gode og får nå også masse nye muligheter, og Ipaden får en naturlig plass i miksesystemet og kan også fungere som skjerm nummer to.

Endelig har Yamaha kommet med muligheten til å gi kanalnavnene mere enn 4 karakterer, og de har nå forskjellige farger på stripene pluss display som skal kunne leses i fullt sollys.

Legg til at størrelse og layout er mere moderne og at vekten på toppmodellen er latterlige 36 kilo (PM1D veier 130Kg uten flight....) så snakker vi om en mikserserie for markedet pr 2012.

Jeg synes det kunne vært flere fadere og direkteknapper, men 16 UDK pluss 4 UD"potter" hjelper langt på vei. I tillegg skal user layer nå være helt fritt konfigurertbart og mye raskere å sette opp.

Gleder meg til å få kloa i en!
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av kristianjohnsen »

hkh skrev:Ganske uinteressant. Spesielt hvis den låter yamaha.
Plukket opp en interessant betraktning på et annet forum om de nye CL-mikserne sine "stagerack" (de kalles nå RIO hos Yamaha): Inngangsimpedansen er på hele 10kohm. Frem til nå har 3til4 kohm inngansimpedanse vært ansett som høyt.
Hva betyr dette i praksis? At dynamiske mic'er har mye lettere for å formidle alle de høyfrekvente transientene som plukkes opp av mic'en til preampen uten å "lastes" ned.

Også dårlige/billige mic'er med ugunstig høy utgangsimpedanse vil man kunne få ut litt ekstra lydkvalitet av. Å bruke mic-splitter har tradisjonellt sett i tillegg forverret situasjonen med minst en faktor på 2, noe som også kan være en saga blott for mange dersom "gain-sharing"-systemet i de nye boksene er så godt som markedsført.

Inngansimpedansen alene utgjør en stor del av hvordan en preamp "låter" og dette er relativt spennende nyheter (for meg i alle fall, vi har alle våre laster...).
Glenn Andre Carlsen
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 25 feb 2009, 02:05

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av Glenn Andre Carlsen »

I tillegg til dette kan stageracka dems brukes til de fleste type miksere i samme nettverk. Dvs at i festivalsetting hvor du har flere type miksere, kan man koble seg opp mot stageracket fra på monitor og FOH og presette de tingene du vil gjøre før show. Mye tid spart, og kompatibiliteten begynner nå å bli ganske stor.
Se det som en et omni stagerack. I tillegg til 240 kanaler i et og samme rack.. da begynner det å bli stort.
Ingen andre stage rack man kan gjøre dette med, ettersom jeg har fortstått?
Forutsetter at man skrur digitalt så klart.
mvh
Glenn Andre H Carlsen
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av Marius Lindaas »

Kristian Johnsen skrev:Som eier av av 03D, 01v, 01v96, DM2000 og PM1D må jeg tilstå å ha svelgt Yamaha-pillen for lengst, men jeg må si at dette virker veldig interessant.

Modellen som roughly overtar for LS9 skal koste noe sånt som tilsvarende 75.000,-, den som overtar for M7CL havner på drøye 100k og den som overtar for PM5D får ca samme pris som M7CL hadde frem til nå.
Dette høres ut som prisen for brukerflaten etter hva jeg har fått med meg, Det vil si at du ryker på en del tusen til i I/O.

Det første som slo meg var at denne blir populær, Men etter litt ettertanke og å ha sett noen priser er jeg mer usikker. Ja det kommer til og selge noen, men noe LS9 Killer blir det ikke trur jeg.

Yamaha har i utgangspunktet aldri vært populært i Norge frem til LS9 kom, da solgte den på pris. Ingen slo LS9 i pris mot ytelse når den kom og sammensetningen av en mikser som kan gjøre "det meste" og pris under 100K klar til bruk gjorde LS9 til en meget populær mikser.

Men vi blir mer bortskjemte, vil gjerne ha flere kanaler, bedre lyd, mer utganger, økt fleksebilitet +++ uten å betale nevnverdig for det. Derfor kommer Vi1 som slår veldig godt ann så kommer PRO-2 som også blir populær. At Yamaha da skal komme med en mikser som er markant dyrere en PRO-2 og Vi-1 uten nevneverdig mer revlusjonerende funksjoner. Da vet jeg ikke om det kommer til å selge fantastisk mye med det første.

Men gleder meg til å prøve en :-)
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av kristianjohnsen »

Glenn Andre Carlsen skrev:I tillegg til dette kan stageracka dems brukes til de fleste type miksere i samme nettverk. Dvs at i festivalsetting hvor du har flere type miksere, kan man koble seg opp mot stageracket fra på monitor og FOH og presette de tingene du vil gjøre før show. Mye tid spart, og kompatibiliteten begynner nå å bli ganske stor.
Se det som en et omni stagerack. I tillegg til 240 kanaler i et og samme rack.. da begynner det å bli stort.
Ingen andre stage rack man kan gjøre dette med, ettersom jeg har fortstått?
Forutsetter at man skrur digitalt så klart.
Det eneste som gnager på meg er at det må være minst ett Yamaha-produkt i systemet for at preampene skal fungere. Først ble det sagt at dette måtte være en CL-mikser, men nå virker det som om dette ene Yamaha-produktet kan være en annen mikser forutsatt at den er kapabel av å styre den gode gamle AD8HR-preampen. Man kan nemlig sette RIO-rackene til å "emulere" AD8HR overfor "mastermikseren". Dette betyr at "gamle travere" som DM1000 og DM2000 er "på lista". Jeg er usikker på LS9, men 01v96 er ikke kapabel av å klare dette.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av kristianjohnsen »

Marius Lindaas skrev:
Kristian Johnsen skrev:Som eier av av 03D, 01v, 01v96, DM2000 og PM1D må jeg tilstå å ha svelgt Yamaha-pillen for lengst, men jeg må si at dette virker veldig interessant.

Modellen som roughly overtar for LS9 skal koste noe sånt som tilsvarende 75.000,-, den som overtar for M7CL havner på drøye 100k og den som overtar for PM5D får ca samme pris som M7CL hadde frem til nå.
Dette høres ut som prisen for brukerflaten etter hva jeg har fått med meg, Det vil si at du ryker på en del tusen til i I/O.

Det første som slo meg var at denne blir populær, Men etter litt ettertanke og å ha sett noen priser er jeg mer usikker. Ja det kommer til og selge noen, men noe LS9 Killer blir det ikke trur jeg.

Yamaha har i utgangspunktet aldri vært populært i Norge frem til LS9 kom, da solgte den på pris. Ingen slo LS9 i pris mot ytelse når den kom og sammensetningen av en mikser som kan gjøre "det meste" og pris under 100K klar til bruk gjorde LS9 til en meget populær mikser.

Men vi blir mer bortskjemte, vil gjerne ha flere kanaler, bedre lyd, mer utganger, økt fleksebilitet +++ uten å betale nevnverdig for det. Derfor kommer Vi1 som slår veldig godt ann så kommer PRO-2 som også blir populær. At Yamaha da skal komme med en mikser som er markant dyrere en PRO-2 og Vi-1 uten nevneverdig mer revlusjonerende funksjoner. Da vet jeg ikke om det kommer til å selge fantastisk mye med det første.

Men gleder meg til å prøve en :-)
Jeg synes det er interessant å lese om forskjellene på markedet her og i USA. Yamaha har vanvittig mye større fotfeste der. Det samme kan sies om endel Europeiske land. Som stolt eier av en av 3-5 PM1Der i Norge synes jeg det er litt vittig å se hvordan den betraktes som et "utskudd" her mens den er ute på turné med navn som Madonna, Bruce Springsteen, David Bowie, osv på andre siden av Atlanteren (og her når de legger ut på lang turné). Grand Prix i Tyskland sist hadde en slik i FOH.

Jeg kjøpte mikseren kort og godt fordi det var en kostnadseffektiv måte å få gjort en drøss med krevende jobber på en veldig god måte internt i mitt lille firma. "Ridergutta" skal jo omtrent bare ha MH3/DBX komp/Drawmer gate/PCM91/D2/SPX990/Div 31 bånd uansett...fortsatt.

Personlig tror jeg at vi er litt av et "annerledesmarked" her på berget. Vi har mye offentlige penger og det offentlige installerer MANGE snasne FOH-pakker rundt om i landet, to firmaer er ekstra gode på å selge inn sine miksermerker, et av disse merkene var litt sent ute med å komme med digital, det andre veldig sent - og vips, ting forholder seg litt annerledes enn i mange andre marked. Hvor ofte har du sett en PM4000 eller PM5000 her i Norge? Flotte analogmiksere som var langt forut for sin tid, bla med motorfadere, scenerecall og parametriske EQ'er på grupper/busser. Rolling Stones er ute med en PM4000 fremdeles, tviler på at dette er fordi teknikeren ikke fikk lov til å velge seg noe annet, for å si det slik...

Når det gjelder CL-mikserne tror jeg ikke det blir vanvittig mange av disse å se rundt om her i Norge, men jeg er overbevist om at det er flotte miksere. Og funksjonaliteten virker å være et STORT hakk opp fra bl.a LS9/M7CL.

Gleder meg til å få lankene på en og ser ikke bort fra at det skal investeres i noe av dette nye utstyret på sikt.

Er også spent på hva som kommer fra Yamaha neste år eller året etter. Jeg er 99,9% sikker på at disse mikserne er for en komplettering av M7CL å regne, mens "værstingene" som skal erstatte PM5D og PM1D fremdeles er i vente i løpet av et par år.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av kristianjohnsen »

Rockaround skrev:For å kverulere litt så bruker ikke The Boss sine teknikere Yamaha lenger. På forrige turné, i 2009, ble det benyttet Yamaha på monitorflate, men de er byttet ut med Digico på turnéen han har lagt ut på nå. PA er forøvrig ny også, JBL Vertec er byttet ut med L´Acoustic K1. Det meldes forøvrig om markant forbedring av lyden i forhold til foregående turnéer.

Når det er sagt så har jeg ikke noe imot Yamaha. Jeg skrur selv mye på LS9 og til mitt bruk fungerer den bra.
Artig at du nevner det, leste akkurat dette i en artikkel i går selv. Tror de har SD7 i begge ender av multien nå.

Høytalere er som (nesten) alltid det svakeste leddet i signalkjeden og K1 skal være noe av det feteste å få kjøpt for penger - tipper det låter kule :)
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av kristianjohnsen »

Glenn Andre Carlsen skrev:I tillegg til dette kan stageracka dems brukes til de fleste type miksere i samme nettverk. Dvs at i festivalsetting hvor du har flere type miksere, kan man koble seg opp mot stageracket fra på monitor og FOH og presette de tingene du vil gjøre før show. Mye tid spart, og kompatibiliteten begynner nå å bli ganske stor.
Se det som en et omni stagerack. I tillegg til 240 kanaler i et og samme rack.. da begynner det å bli stort.
Ingen andre stage rack man kan gjøre dette med, ettersom jeg har fortstått?
Forutsetter at man skrur digitalt så klart.
Snappet opp en artig detalj til om RIO-rackene her i sted: Når man "selecter" en kanal på mikseren som er "gainmaster" lyser det en diode ved XLR-kontakten forbundet med denne mikserkanalen. Genialt for å rette opp patchefeil i en kaotisk changeover: "Hvor skal high-hat'en sa du?". "Drit i det, plugg den inn der det lyser nå!".
Glenn Andre Carlsen
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 25 feb 2009, 02:05

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av Glenn Andre Carlsen »

Da er det ankommet 2 CL5 i Stavanger.
Studentersamfunnet Folken har valgt CL5 på både monitor og FOH, sammen med de dyre stagerackene. Totalt 40 kanaler.
Så da kan dere som har vært innom i det siste og forbannet dere over en sliten H1000, slitne FX rack og en så som så fungerende multi, puste litt ut.
Blir gøy å se hva disse mikserne kan gjøre når man etterhvert får dem inn i fingrene!
mvh
Glenn Andre H Carlsen
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Nye Yamaha CL serien

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Marius Lindaas skrev:
Kristian Johnsen skrev:Som eier av av 03D, 01v, 01v96, DM2000 og PM1D må jeg tilstå å ha svelgt Yamaha-pillen for lengst, men jeg må si at dette virker veldig interessant.

Modellen som roughly overtar for LS9 skal koste noe sånt som tilsvarende 75.000,-, den som overtar for M7CL havner på drøye 100k og den som overtar for PM5D får ca samme pris som M7CL hadde frem til nå.
Dette høres ut som prisen for brukerflaten etter hva jeg har fått med meg, Det vil si at du ryker på en del tusen til i I/O.

Det første som slo meg var at denne blir populær, Men etter litt ettertanke og å ha sett noen priser er jeg mer usikker. Ja det kommer til og selge noen, men noe LS9 Killer blir det ikke trur jeg.

Yamaha har i utgangspunktet aldri vært populært i Norge frem til LS9 kom, da solgte den på pris. Ingen slo LS9 i pris mot ytelse når den kom og sammensetningen av en mikser som kan gjøre "det meste" og pris under 100K klar til bruk gjorde LS9 til en meget populær mikser.

Men vi blir mer bortskjemte, vil gjerne ha flere kanaler, bedre lyd, mer utganger, økt fleksebilitet +++ uten å betale nevnverdig for det. Derfor kommer Vi1 som slår veldig godt ann så kommer PRO-2 som også blir populær. At Yamaha da skal komme med en mikser som er markant dyrere en PRO-2 og Vi-1 uten nevneverdig mer revlusjonerende funksjoner. Da vet jeg ikke om det kommer til å selge fantastisk mye med det første.

Men gleder meg til å prøve en :-)
Vi1 er en forbanna dustefjøl spør du meg. Og Pro2 har sine problemer den også, men låter veldig fint og fantastisk å jobbe på.
Yamaha er designet i japan, av japanske ingeniører.. DVS: DEN VIRKER HVER GANG!
Svar