Rett utstyr til mikrofon? (kabler)

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Morten93
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 feb 2012, 18:26

Rett utstyr til mikrofon? (kabler)

Legg inn av Morten93 »

Hei, jeg bestemte meg for en stund siden at jeg skulle starte med diverse video spilopper på nett som hobby hvor stemmeskuespill skal spille en stor rolle.
Etter å a søkt rundt bestemte jeg meg for at jeg skal skaffe meg en Studio Projects C1 kondensatormikrofon.
Siden jeg er ny til dette så er jeg litt forvirret når det gjelds mikrofonpreamper for "fantommating", og lurer på om hva som er forskjellen på f.eks denne Vokalprossessoren og mikrofonpreamper, om prosessoren har samme effekt. Jeg vil helst unngå å punge ut unødvending.
Om det er noen andre ting som trengs så vil jeg gjerne få vite, og jeg lurer også på hva slags stativer som trengs for en slik mikrofon.
På forhånd takk!
:D
Sist redigert av Morten93 den 02 mar 2012, 15:22, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Anime-Planet.com - anime | manga | reviews
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Rett utstyr til mikrofon?

Legg inn av Mads Størkersen »

Hvordan har du tenkt til å ta opp dette?

De fleste lydkort har mulighet til å gi +48V (Fantommating) og har en grei preamp.

Boss VE-20 er sikkert et artig leketøy og du kan i følge dem få +48V fra den.
Den er mer å regne for en effektmaskin enn en preamp.

De preampen du linket til er da helt uten effekter. (Du linket til oversikten over alle preampene til Belco).

Av stativer kan du velge fritt alt fra små bordstativer til store høye stativer. Kommer helt ann på hva du selv føler du trenger til din bruk.
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Morten93
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 feb 2012, 18:26

Re: Rett utstyr til mikrofon?

Legg inn av Morten93 »

Hvordan har du tenkt til å ta opp dette?
Har tenkt å ta det over stasjonær PC, har ikke noe vanlig studio. Om det er noe spesielt utstyr som trengs for å koble opp til PC så vil jeg gjerne vite.
Av stativer kan du velge fritt alt fra små bordstativer til store høye stativer. Kommer helt ann på hva du selv føler du trenger til din bruk.
Er litt usikker på om slike mikrofoner trenger annerledese stativ.
Bilde
Anime-Planet.com - anime | manga | reviews
Glenn Andre Carlsen
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 25 feb 2009, 02:05

Re: Rett utstyr til mikrofon?

Legg inn av Glenn Andre Carlsen »

Til pcen du skal bruke trenger du et lydkort(dvs som folk har nevnt over, en preamp). M-audio har noen gode billige lydkort som lett kobles til pc via firewire. Her kan det også kobles til gitar/bass, osv. Har også valgbar phantom(+48v) på de 2 kanalene som er på lydkortet.
Du kan da sitte på rommet å ta opp. Det neste som kan være lurt er et pop filter(dette filtrer alle stavelser med mye luft, så du slipper unna "popping" i mikrofonen din).

Også trenger du et greit opptaksprogram, alt fra Sonar, Reason, Cubase SL/SX. De enkle og billigste programmene vil koste det rundt 1000kr. Dermed har du en klang, compressorer, ol som du kan leke med.

Har du MAC er de litt strengere på hvilke lydkort som passer til MACen, så forhør deg litt hos din lokale musikkbutikk eller et lydfirma med en bred salgsavdeling. De kan nok hjelpe deg litt nærmere med kjøp.

Lykke til :)
mvh
Glenn Andre H Carlsen
Brukeravatar
Morten93
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 feb 2012, 18:26

Re: Rett utstyr til mikrofon?

Legg inn av Morten93 »

Til pcen du skal bruke trenger du et lydkort(dvs som folk har nevnt over, en preamp). M-audio har noen gode billige lydkort som lett kobles til pc via firewire. Her kan det også kobles til gitar/bass, osv. Har også valgbar phantom(+48v) på de 2 kanalene som er på lydkortet.
Du kan da sitte på rommet å ta opp.
Altså, det vil si noe som dette? Og dette gir fantomstrøm til mikrofonen altså?
Også trenger du et greit opptaksprogram, alt fra Sonar, Reason, Cubase SL/SX. De enkle og billigste programmene vil koste det rundt 1000kr.
Da tar jeg en titt på dem. :D
Bilde
Anime-Planet.com - anime | manga | reviews
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Rett utstyr til mikrofon?

Legg inn av Mads Størkersen »

Morten93 skrev: Altså, det vil si noe som dette? Og dette gir fantomstrøm til mikrofonen altså?
Det lydkortet har ikke inngang for XLR og gir ikke fantommating.

Dette http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=716841&artno=250478 burde gi deg det du trenger.
Det følger også med protools SE som er et opptaksprogram.

Og på stativfronten så kan du jo ta med et slikt i samme slengen: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=716713&artno=213781

Da burde du ha det du trenger.
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Morten93
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 feb 2012, 18:26

Re: Rett utstyr til mikrofon?

Legg inn av Morten93 »

Mads Størkersen skrev:
Morten93 skrev: Altså, det vil si noe som dette? Og dette gir fantomstrøm til mikrofonen altså?
Det lydkortet har ikke inngang for XLR og gir ikke fantommating.

Dette http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=716841&artno=250478 burde gi deg det du trenger.
Det følger også med protools SE som er et opptaksprogram.
Tusen takk! :D
Bilde
Anime-Planet.com - anime | manga | reviews
Brukeravatar
Morten93
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 feb 2012, 18:26

Re: Rett utstyr til mikrofon?

Legg inn av Morten93 »

Da har jeg fått kjøpt stativ, lydkort og mikrofon.
Desverre glemte jeg å sjekke om det kom kabler med mikrofonen, om må nå kjøpe det også.
Som sagt så har jeg nå en Studio Projects C1 mikrofon, som skal koblest til en Maudio Fast Track MKII Pro Tools SE.(lydkortet kom naturligvis med en USB kabel for å kobles til PC)
Jeg er desverre usikker hvilke plugger som trengs, og føler meg ganske flau over dette. Om noen kan peke ut hvilke som trengs for å koble dette sammen så setter jeg enorm pris på det. Trenger disse så fort som mulig. Takk!
:D
Bilde
Anime-Planet.com - anime | manga | reviews
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Rett utstyr til mikrofon? (kabler)

Legg inn av Joachim »

Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Morten93
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 feb 2012, 18:26

Re: Rett utstyr til mikrofon? (kabler)

Legg inn av Morten93 »

Må virkelig le av meg selv nå, da jeg først nå forsto helt hvordan lydkortet funket. Og litt merkelig at jeg ikke fant den der.
Takker og bukker! :lol: :lol:
Bilde
Anime-Planet.com - anime | manga | reviews
Svar