Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Tenkte å kjøpe inn masse kabelruller for en billig penge. Og lurer på hvilke krav det må være på de forskjellige kablene. Hva kan jeg gjøre selv, og hva må jeg få godkjent? Jeg antar det bare er strømkabler, men man vet aldri. Kjipt å sitte med skjegget i postkassen når noen kommer for å kontrollere etc. :lol:

- XLR og DMX kabler
- Høyttalerkabel (Speakon 2 og 4 pol)
- Strømkabler 16amp
- Strømkabler Nutrick
- Strømkabler 32 amp
- Distro i amp rack

De to øverste har jeg gjort mye lodding av, men strømkabler mener jeg at jeg har lest at elektriker må gjøre/godkjenne.
Mvh
Erlend Blom
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Alt over 50V må en elektriker gjøre. I yrkessammenheng har du ikke lov til å skifte et lokk på et støpsel selv men du kan gjøre det privat sammenheng.
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Men er det lov å gjøre det selv, og få det godkjent av elektriker?
Mvh
Erlend Blom
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Tom Hansen »

Når det gjelder løse kabler så har jeg opfattet at man kan gjøre alt selv. Det er kun fast installasjon det kreves samsvarserklæring. Er ikke det riktig?
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Tom Hansen skrev:Når det gjelder løse kabler så har jeg opfattet at man kan gjøre alt selv. Det er kun fast installasjon det kreves samsvarserklæring. Er ikke det riktig?
Nei.
Dette kan du gjøre selv:

Skifte dekselet for koplingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.
Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.
Kople til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.
Kople til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A med og uten jording.
Kople til og reparere lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og også brytere på ledningen.
Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit2, dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.
Skifte andre lysarmaturer i tørre rom med isolerende gulvdekke. (Kilde: Nelfo)
Det er som privatperson. I jobbsammenheng må du ha papirer på alt dette, eller holde deg under 50V.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av kristianjohnsen »

Helge A. Bentsen skrev:
Tom Hansen skrev:Når det gjelder løse kabler så har jeg opfattet at man kan gjøre alt selv. Det er kun fast installasjon det kreves samsvarserklæring. Er ikke det riktig?
Nei.
Dette kan du gjøre selv:

Skifte dekselet for koplingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.
Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.
Kople til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.
Kople til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A med og uten jording.
Kople til og reparere lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og også brytere på ledningen.
Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit2, dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.
Skifte andre lysarmaturer i tørre rom med isolerende gulvdekke. (Kilde: Nelfo)
Det er som privatperson. I jobbsammenheng må du ha papirer på alt dette, eller holde deg under 50V.
Helge.

Betyr det at du setter vekk produksjon av Speakon-kabler til et elektro-firma? De kontaktene er godkjent for mer enn 50 volt, og mange store forsterkere leverer også mer enn dette.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det går fint. I Veiledning til forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk er det definert et unntak:


Til § 2, Virkeområde

Forskriften gjelder for elektriske anlegg og elektrisk utstyr som kan frambringe risiko for brann, eksplosjon, elektromagnetisk støy, overspenninger, følgeskade av funksjonssvikt, utvikling av giftige gasser og elskade. Unntatt fra forskriften er elektriske anlegg hvor elektrisiteten utelukkende brukes tiloverføring av lyd, bilde, skrift, signaler m.v. og anlegg som arbeider med så lav spenning eller strøm, at anlegget ikke kan frambringe noen fare for liv og eiendom.

Jeg fikk oppgitt 50V som grensen for lav spenning.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av kristianjohnsen »

Helge A. Bentsen skrev:Det går fint. I Veiledning til forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk er det definert et unntak:


Til § 2, Virkeområde

Forskriften gjelder for elektriske anlegg og elektrisk utstyr som kan frambringe risiko for brann, eksplosjon, elektromagnetisk støy, overspenninger, følgeskade av funksjonssvikt, utvikling av giftige gasser og elskade. Unntatt fra forskriften er elektriske anlegg hvor elektrisiteten utelukkende brukes tiloverføring av lyd, bilde, skrift, signaler m.v. og anlegg som arbeider med så lav spenning eller strøm, at anlegget ikke kan frambringe noen fare for liv og eiendom.

Jeg fikk oppgitt 50V som grensen for lav spenning.
Dette var interessant lesing! Har lurt på hvordan det lot seg løse juridisk med 70 og 100 volt linjer til talevarsling, osv, i tillegg til at "lavvolt" linjer for lengst har begynt å overstige 50 volt, som ganske riktig er "offisiell" grense for hva som regnes som lavspenning.

Når det er sagt, kan en høytalerlinje med vakkel fint forårsake en brann, og det går jo ofte MYE større strem der enn i en lampettledning, men jeg skjønner formålet med loverket.
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Men du sier at man må ha papirer på dette. Vil det si at man kan få det godkjent av elektriker etter man gjør jobben selv? For så å få papirer på at det holder godkjent standard. For det er store prisforskjeller på akkurat de tingene (DIY+godkjenning vs elektriker som gjør alt).
Mvh
Erlend Blom
Jørgen Stene

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Jørgen Stene »

Hei

Paragraf 2 referer vel til fast installasjon. En skjøtekabel er vel for midlertidig anlegg å regne.
Det kommer vel ikke under den paragafen,eller?

Jørgen Stene
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Forskriften skiller ikke mellom midlertidige og permanente elektriske anlegg så vidt jeg vet.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -1133.html
http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-1998 ... tml#map015
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ostemannen skrev:Men du sier at man må ha papirer på dette. Vil det si at man kan få det godkjent av elektriker etter man gjør jobben selv? For så å få papirer på at det holder godkjent standard. For det er store prisforskjeller på akkurat de tingene (DIY+godkjenning vs elektriker som gjør alt).
Du kan ikke gjøre det selv og få det godkjent såvidt jeg vet, kvalifikasjonene skal være hos den som utfører jobben. Men det er jo klart at hvis du vet om en elektriker som vil gå god for ditt arbeid og sette sitt navn på papirene, så er det jo ingen som kan kontrollere det, men da er det offisielt han som har utført jobben.

Jeg ville ikke gambla på hva resultatet ble hvis det ble en forsikrings eller rettsak der det kommer opp at det var mitt elektrikerarbeid som var årsak til feilen utført i en annens navn. Det kan fort gå både liv og store verdier ved elektriske feil, jeg er ikke hypp på å betale dyrt i regress, bøter og eventuelt fengsel for å spare noen kroner på en jobb.....
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av kristianjohnsen »

Helge A. Bentsen skrev:
Ostemannen skrev:Men du sier at man må ha papirer på dette. Vil det si at man kan få det godkjent av elektriker etter man gjør jobben selv? For så å få papirer på at det holder godkjent standard. For det er store prisforskjeller på akkurat de tingene (DIY+godkjenning vs elektriker som gjør alt).
Du kan ikke gjøre det selv og få det godkjent såvidt jeg vet, kvalifikasjonene skal være hos den som utfører jobben. Men det er jo klart at hvis du vet om en elektriker som vil gå god for ditt arbeid og sette sitt navn på papirene, så er det jo ingen som kan kontrollere det, men da er det offisielt han som har utført jobben.

Jeg ville ikke gambla på hva resultatet ble hvis det ble en forsikrings eller rettsak der det kommer opp at det var mitt elektrikerarbeid som var årsak til feilen utført i en annens navn. Det kan fort gå både liv og store verdier ved elektriske feil, jeg er ikke hypp på å betale dyrt i regress, bøter og eventuelt fengsel for å spare noen kroner på en jobb.....
Hvordan gjør du det med produkter som kommer ut av esken uten støpsel montert på ledningen som kommer ut bak? Må disse innom en elektrikersjappe før det kan tas i bruk? Virker nå veldig strengt...
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Godt spørsmål. Jeg tolker loven dithen at du kan gjøre det selv som privatperson, men utfører du en jobb for andre må du ha kvalifikasjonene i orden.

Så strengt tatt kan du ikke montere en parkanne engang, noe de fleste har gjort uten å tenke over saken.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Hva kan man gjøre selv, og hva må en elektriker gjøre?

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev: Jeg tolker loven dithen at du kan gjøre det selv som privatperson, men utfører du en jobb for andre må du ha kvalifikasjonene i orden.
M.a.o. er alle dine innlegg i tråden kun din egen subjektive tolkning av loven?
Mvh
Joachim Venberget
Svar