Motu 2408 mk3 til mac?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Benjamin Herlitz
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 03 okt 2011, 02:25

Motu 2408 mk3 til mac?

Legg inn av Benjamin Herlitz »

Har rota fram en Motu 2408 mk3 som jeg fikk av en venn for en tid tilbake, og det skal vist være bra saker.
Jeg skulle gjerne tatt det i bruk, men jeg har ikke pci 424 kortet som hører til og bruker ikke en sånn svære kassepc hvor det gigantiske pci kortet får plass. Jeg bruker en macbook pro (bærbar) , og har lest litt om at det da er helt feil lydkort å bruke?

Det jeg bruker nå er et et M-audio fast track pro kort, og det funker til det lille jeg spiller inn nå, men det har bare 2 innganger og ingen muligheter for optisk in/ ut for flere kanaler fra en mikser f.eks. I tillegg til det så har den bare en lampe som sier i fra om det peeker eller ikke, noe jeg syns er litt komplisert da det brått overstyrer i et opptak.

Det jeg lurer på er da om Motu som visstnok skal være et ålreit lydkort er helt nytteløst for meg som har mac, og bør jeg da titte på et annet lydkort?

En annen ting er at jeg har stående en enkel behringer mikser av typen eurorack mx1604a, går det ann å hooke miksern opp til m-audio kortet slik at jeg får flere kanaler å spille inn med? Der er det jo et litt bedre display i tilleg, slik at jeg ser sånn ca hvor høy gainen bør være før det overstyrer:P
Sverre Slob Rock
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 04 jun 2007, 11:32

Re: Motu 2408 mk3 til mac?

Legg inn av Sverre Slob Rock »

Tror ikke det finnes noe alternativ til sånne PCI-kort så du kan bruke din 2408 på en lap. Dessverre. Men det betyr jo bare at du selger det og får deg et firewire 8-pre av et eller annet slag, og vips så er du vinneren likevel. Selv solgte jeg mitt 2408 da jeg ikke synes det låter bra nok. Var også litt ustabil klokke i det, noe jeg vet andre også har slitt med.

Behringer'n holder du unna alt som heter opptaks-krets, og om noen betaler for den så slå til! Den vil uansett ikke hjelpe deg med annet enn preamping og eq på de 2 inngangene du har i fasttracken din. Og den eq'en bør du la vær å bruke, for å si det pent. Pre-ampen i Fasttracken er garantert bedre enn behringer'n uansett. Eneste nytte du kan få av dette oppsettet er å summere en haug linjer til ett stereospor.

Bruk penga du får for salget på et firewire-lydkort med 8 innganger. Har hørt at Mackie's Onyx Blackbird er godt kjøp i din prisklasse. Pre-ampene låter visst bra, og du får 8 preamper og mulighet for inntil 16 innganger... Sjekk det ut! Kjapp googling sier at du får det for 3800,-, og du får helt sikkert det for Motun din...
Sverre Dæhli
Benjamin Herlitz
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 03 okt 2011, 02:25

Re: Motu 2408 mk3 til mac?

Legg inn av Benjamin Herlitz »

Jammen da er det bare å selge Motu´n da!
Har hørt at focusrite saffire pro 40 er bra, de ligger ca i samme prisklasse men vet ikke så mye om det kortet.
Onyx blackbird er jo absolutt en mulighet som jeg skal sjekke ut =)
Takk for svar!
Svar