Frekvensoversikt

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Tom Hansen »

Mye moro lesing her. Men en ting er sikkert: Skal du kjøre lyd på trådløse systemer der det er over 4 CH. Kjør ikke annet enn anerkjente merker. Da kan du sitte trygt bak mikseren og sleppe bekjymringer om det funker eller ikke. Har selv 12 CH. Sennheiser, og det er aldri noe tull med disse. Vi har vært opp i 22 CH. sennheiser (miks av 100 og 300) og selv det gikk uten problemer. AKG, Sennheiser, Shure! da funker det!
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Tom Hansen skrev:Blanding av flere typer trådløs, er litt gambling og anbefales ikke. Jeg har selv prøvd ut dette og det har kun vært trygt med blanding av Sennheiser og Shure. JTS har jeg dårlig erfaring med når den blandes med andre merker. Hvor mange kanaler og merker er det snakk om?

Det som er virkelig festelig er når man stiller på jobb med merke A, hotellet man er på bruker merke B samtidig, rider krever merke C til in-ear monitoring og et par av musikerne har med eget trådløst instrumentsystem av merke D...
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Ja da har vi hatt en oppklaring på båndbredde, frekvensbånd og diverse :)

Det er fortsatt mulig at båndbredden endres etter hva jeg har skjønt her, å det virker som om at vi alle er enige om det... hvem vet 8)

Uansett; Vi klarte å gjennomføre musikalen med 15 JTS-system og 4 Sennheiser, men det er siste gang en arrangør skal "spare penger" på eget trådløs utstyr som firmaet jobber med.


-------
Litt på siden:
Vi har 3x Sennheiser 335 Håndmikrofoner som jeg sjelden får til å sitte skikkelig godt i miksen, flere med samme erfaring ? Føler at mikken mangler nærhet og er for pistrete i øvre mellomtone og diskant. Blir ikke helt klok på disse altså..
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Joachim »

Terje Watterud skrev: -------
Litt på siden:
Vi har 3x Sennheiser 335 Håndmikrofoner som jeg sjelden får til å sitte skikkelig godt i miksen, flere med samme erfaring ? Føler at mikken mangler nærhet og er for pistrete i øvre mellomtone og diskant. Blir ikke helt klok på disse altså..
Jeg er ikke familiær med betegnelsene på Sennheiser HH og hva hoder som sitter her og der meg jeg har meg noen merkelige erfaringer ala du beskriver som har gjort meg veldig skeptisk til å utforske de noe særlig uten kyndig bistand :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Espen Hammer »

Ta no å scanne området, laste inn de forstyrelsene man evt. har i Shure evt. sennheiser program, får ut en dærs med ledig frekvenser, som man setter de forskjellige systemene i.. scan engang til, se om det oppstår no harmonier og greier som kan fucke opp.. vips! så er man relativt trygg. Inntill en stuppul kjøre forbi lokalet med no radio greier i bilen som harmonisere på en frekvens der du har sangmikken til lead vokalisten din :)
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Espen Hammer skrev:Ta no å scanne området, laste inn de forstyrelsene man evt. har i Shure evt. sennheiser program, får ut en dærs med ledig frekvenser, som man setter de forskjellige systemene i.. scan engang til, se om det oppstår no harmonier og greier som kan fucke opp.. vips! så er man relativt trygg. Inntill en stuppul kjøre forbi lokalet med no radio greier i bilen som harmonisere på en frekvens der du har sangmikken til lead vokalisten din :)
Hva benytter du for å scanne?
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Espen Hammer »

"Workbench", en laptop og Shure UHF R9. Sennheiser har også et tilsvarende program, og man kan bruke reciverne til de også på samme måte :)
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Espen Hammer skrev:"Workbench", en laptop og Shure UHF R9. Sennheiser har også et tilsvarende program, og man kan bruke reciverne til de også på samme måte :)
Takk for info.

Husker du hvilket frekvensområde du får scannet med utstyret du benytter?

Sennheiserprogrammet heter SIFM og kan lastes ned gratis på siden deres :)
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Espen Hammer »

Husker ikke det i farta. Men det tar med mye mere enn det området vi har lov til å bruke i Norge. Både shure og sennheiser sitt er gratis. De fungerer på samme måte. Utrolig hendig verktøy å ha.
snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av snurrebass »

Kristian Johnsen skrev: Frekvensbåndet i dag er 800mHz - 820mHz, en båndbredde på 20mHz. Det vil bli delt ut nytt frekvensbånd, men vi er usikre på hvor dette er eller hva båndbredden på dette blir.
Nå er ikke jeg kjempeinne på hvordan det fungerer med trådløse frekvenser i Norge, men det jeg får ut av det du skriver, er at med dagens trådløse system, må alle mikrofoner jobbe på område mellom 800mHz - 820mHz. Men, det er planlagt å bytte disse frevensene, men hvilke vet vi ikke enda.

Stemmer det da også at alt av trådløst utstyr man kjøper i Norge stort sett er orginalt innstillt på å finne kanaler mellom 800mHz og 820mHz, og at det som regel ikke kan endres på, bortsett fra en del dyrere systemer?
Sindre Tobiassen
snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av snurrebass »

Kristian Johnsen skrev: Frekvensbåndet i dag er 800mHz - 820mHz, en båndbredde på 20mHz. Det vil bli delt ut nytt frekvensbånd, men vi er usikre på hvor dette er eller hva båndbredden på dette blir.
Nå er ikke jeg kjempeinne på hvordan det fungerer med trådløse frekvenser i Norge, men det jeg får ut av det du skriver, er at med dagens trådløse system, må alle mikrofoner jobbe på område mellom 800mHz - 820mHz. Men, det er planlagt å bytte disse frevensene, men hvilke vet vi ikke enda.

Stemmer det da også at alt av trådløst utstyr man kjøper i Norge stort sett er orginalt innstillt på å finne kanaler mellom 800mHz og 820mHz, og at det som regel ikke kan endres på, bortsett fra en del dyrere systemer?
Sindre Tobiassen
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Espen Hammer »

Etter det jeg har forstått, så kan de fleste nyere systemer gjøres om til å fungere i andre områder. Men, er importør som må bytte dette. Du får kontakte importøren evt. forhandleren din og høre hva dem har og si :)
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Ole Hansen »

Kampen om å selge nye systemer er godt i gang nå.
Hvilke frekvenser som blir tilgjengelige etter omleggingen er vel bragt på det rene nå, er vel kun formaliteter som gjenstår.

AKG har startet sin kampanje.http://www.lydrommet.no/no/nyheter/soun ... g-combine/
Noen som har erfaring med dette systemet?
Artikkelen sier ikke noe om hvordan den laveste frekvensbanken lastes inn når den kommer. Kostnad står det heller ikke noe om.
Genialt at en får opp endel parameter fra mottakerne i mikserne via eternet. Begynner å få rimelig kontroll fra mikseren da. Denne har vel også AES/EBU ut i tilleg til den analoge.

Shure har også kampanje på gratis ombyging av UHF-R ved kjøp før 31.juli. Med dagens lave dollar bør vel Shure ligge godt an i europa om dagen???

Sennheiser G3 trodde jeg heller ikke skulle koste noe å bygge om til de nye frekvensene uten å være helt sikker på det. Mener på at det kun er softwareendring som skal til her, mens G2 må inn til tigerstaden og bygges om for ca 1500,-.

Noen som har noen formening om hva som vil skje om en ignorerer de nye frekvensforskriftene og forsetter å bruke de gamle frekvensene etter omleggingen?
Hvem får brukerproblemene hvis det blir problemer i det hele tatt?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Espen Hammer »

Tror rett og slett at du ikke får noe lyd. De signalene som bakkenettet skal bruke er nok kraftigere enn de vi bruker. Så området blir nok "jammet" eller hva man skal si.
Brukeravatar
Ola Brekken
Active Member
Innlegg: 95
Registrert: 03 jan 2005, 22:15
Sted: Tynset

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Ola Brekken »

Regn i alle fall med mye dropouts og ustabilt utstyr.
Blir sikker litt avhengig av hvor man er. Det er vel mobile bredbånd som
skal ta over frekvensbåndet, så i tett befolkede områder blir det nok verre
enn i grisgrente strøk, tenker jeg.
Men uansett ikke noe å ta sjansen på.
mvh Ola D. Brekken
Svar