Frekvensoversikt

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Hei Kristian..

Det er et IN64R system som er i bruk. Er visst en av de enkelste typene JTS har.

Sennheiser er G2 300 , de har større båndbredde en JTS-systemene.

JTS sine ferdigprogramerte banker går fra 800.375 til 817.750

Med headroom mener jeg dynamikken som jeg har å jobbe med før det vrenger. Har skrudd alle gain-parametre opp og ned for å prøve å få det bort.(vrengen altså, ikke dynamikken :D) Ligger vel i mikkene fra JTS kanskje ?
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Kristian Johnsen skrev:Det er vel riktig at båndbredden skal flyttes, og mest trolig byttes ut til en annen båndbredde.

Iflg wiki:

Båndbredde er bredden av et frekvensbånd, altså differansen mellom øvre og nedre grensefrekvens målt i Hertz (Hz).
Selv om alle skjønte hva du mente har Helge rett:

Båndbredde kan sees mere som en beskrivelse av avstanden fra punkt A til B, mens frekvensbånd beskriver hvor i verden denne veistrekningen befinner seg.[/quote]


Ja skjønner...

men det blir ikke feil å si at båndbredden flyttes ? For den båndbredden vi har i dag flyttes jo (mest trolig) til et annet punkt på på frekvensbåndet. Og det er godt mulig at selve båndbredden blir noe justert. ( større/mindre bredde eller inndeling av ulike bredder i ulike soner av landet )
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Terje Watterud skrev:
men det blir ikke feil å si at båndbredden flyttes
Jo. Hvis jeg drar på butikken og skal kjøpe nye dekk til bilen min, så går jeg ikke i kassa og bestiller fire hjulkapsler. Begge to har med en felg å gjøre, men er ikke samme sak, og har ikke samme funksjon.
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Synes ikke det var et godt eksempel der Helge...

Båndbredde er avstanden fra punkt A til B som vi alle er enige om. I mitt eksempel er Trondheim (A) og OSLO (B) en båndbredde. Så kommer det et tullete stortingsvedtak at Trondheim og Oslo skal flyttes 10 mil lengre Nord på kartet. Da har jo båndbredden blitt flyttet, eller endret da 8)
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Frode Trondahl »

Helge har helt rett, båndbredden har med området hver kanal opptar over og under senderfrekvensen. (FM).

I vår bransje er dette nesten det samme som Qfactor på EQen. Ved å endre på Q så flytter man ikke på frekvensbåndet. Man bare øker eller minker bredden som skal påvirkes (omtrent som båndbredde)


Hilsen fra en som er utdannet RF/ kabelTV tekniker.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Ja det er sikkert riktig som dere sier :) Da har vel forhåpentligvis mange av oss lært litt i dag også da :)


tjo-bing 8)
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Ole Hansen »

Frode Trondahl skrev:Helge har helt rett, båndbredden har med området hver kanal opptar over og under senderfrekvensen. (FM).

I vår bransje er dette nesten det samme som Qfactor på EQen. Ved å endre på Q så flytter man ikke på frekvensbåndet. Man bare øker eller minker bredden som skal påvirkes (omtrent som båndbredde)


Hilsen fra en som er utdannet RF/ kabelTV tekniker.
Har Helge rett med hjulene også ?:lol:

Skjønner ikke at det går ann å henge seg opp slik i et ord som ikke stemmer helt perfekt med virkeligheten. Skal ikke bruke hodet mange tidelene av et sekund for å forstå at det var den omtalte omleggingen av frekvensbruk til våre trådløse mikrofonsystemer Terje her omtalte.
Nå får dere som er feilsøkere se om jeg også brukte litt feil ord. :)
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Terje Watterud skrev:Hei Kristian..

Det er et IN64R system som er i bruk. Er visst en av de enkelste typene JTS har.

Sennheiser er G2 300 , de har større båndbredde en JTS-systemene.

JTS sine ferdigprogramerte banker går fra 800.375 til 817.750

Med headroom mener jeg dynamikken som jeg har å jobbe med før det vrenger. Har skrudd alle gain-parametre opp og ned for å prøve å få det bort.(vrengen altså, ikke dynamikken :D) Ligger vel i mikkene fra JTS kanskje ?
Hei igjen.

Artig å dele erfaringer. Jeg benyttet 10 kanaler med JTS 901-systemer i går uten noen problemer, men kjenner at jeg ikke stoler like "blindt" på dette oppsettet som om det hadde vært et oppsett til Kr. 100.000,- mer som man bare slår på og glemmer at er der. Jeg benyttet for øvrig paddle-antenner med god avstand mellom seg i tillegg til aktive antenne-splittere. Jeg benyttet bank 4 i tabellen til JTS og startet på 800.125 mHz og jobbet meg bare 10 hakk oppover til et eller annet sted rundt 809.000 mHz.

Jeg kalibrerte alle senderne med samme hodebøyle slik at når jeg sa "heyhey" passe høyt så peaket det såvidt. Hadde en dame på scenen som dro noen fælt høye toner i en sketch og da var det hørbar forvrengning, men dette var også et talentiadeshow uten ordentlig lydprøve så det tror jeg neppe noen reagerer på. Støy sleit jeg ikke med.

Jeg tror jeg hadde vært svett med 19 systemer av dette kaliberet i sving samtidig, og hvis det var enda rimeligere saker hadde jeg nok også "gått på nåler" jeg også.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Ole Hansen skrev:
Frode Trondahl skrev:Helge har helt rett, båndbredden har med området hver kanal opptar over og under senderfrekvensen. (FM).

I vår bransje er dette nesten det samme som Qfactor på EQen. Ved å endre på Q så flytter man ikke på frekvensbåndet. Man bare øker eller minker bredden som skal påvirkes (omtrent som båndbredde)


Hilsen fra en som er utdannet RF/ kabelTV tekniker.
Har Helge rett med hjulene også ?:lol:

Skjønner ikke at det går ann å henge seg opp slik i et ord som ikke stemmer helt perfekt med virkeligheten. Skal ikke bruke hodet mange tidelene av et sekund for å forstå at det var den omtalte omleggingen av frekvensbruk til våre trådløse mikrofonsystemer Terje her omtalte.
Nå får dere som er feilsøkere se om jeg også brukte litt feil ord. :)
Ole.

Jeg for min del synes ikke det er pent å "hakke på folk", men så lenge man er saklig og bare sier i fra om at noe er feil så lever man vel bare opp til intensjonen med et slikt forum?
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Terje Watterud skrev:Synes ikke det var et godt eksempel der Helge...

Båndbredde er avstanden fra punkt A til B som vi alle er enige om. I mitt eksempel er Trondheim (A) og OSLO (B) en båndbredde. Så kommer det et tullete stortingsvedtak at Trondheim og Oslo skal flyttes 10 mil lengre Nord på kartet. Da har jo båndbredden blitt flyttet, eller endret da 8)
Slik man pleier å bruke begrepene i min erfaring (er også TV-reparatør av utdannelse) er frekvensbånd en beskrivelse på et definert område av spekteret. Eksempel: Hvilket frekvensbånd er FM-radio? Svar: Ca 87 mHz til 108 mHz. Hva er båndbredden? Svar: 21 mHz.

Båndbredde er altså et begrep man benytter når man vil vite hvor stort et frekvensbånd er. Eksempel: Hvilken båndbredde har dagens trådløse mikrofoner? Svar: 20 mHz. Oppfølgings-spørsmål: Hvilket frekvensbånd har trådløse mikrofoner i dag? Svar: 800 mHz til 820 mHz.

Det blir litt som å gå bort til noen med en lydtrykksmåler (les: dB-meter) og istedenfor å spørre om hvor høyt det spilles så spør man "hvilken decibel har du?". Man får formidlet spørsmålet sitt, men man høres knappest veldig kyndig ut.
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Kristian Johnsen skrev:
Terje Watterud skrev:Synes ikke det var et godt eksempel der Helge...

Båndbredde er avstanden fra punkt A til B som vi alle er enige om. I mitt eksempel er Trondheim (A) og OSLO (B) en båndbredde. Så kommer det et tullete stortingsvedtak at Trondheim og Oslo skal flyttes 10 mil lengre Nord på kartet. Da har jo båndbredden blitt flyttet, eller endret da 8)
Slik man pleier å bruke begrepene i min erfaring (er også TV-reparatør av utdannelse) er frekvensbånd en beskrivelse på et definert område av spekteret. Eksempel: Hvilket frekvensbånd er FM-radio? Svar: Ca 87 mHz til 108 mHz. Hva er båndbredden? Svar: 21 mHz.

Båndbredde er altså et begrep man benytter når man vil vite hvor stort et frekvensbånd er. Eksempel: Hvilken båndbredde har dagens trådløse mikrofoner? Svar: 20 mHz. Oppfølgings-spørsmål: Hvilket frekvensbånd har trådløse mikrofoner i dag? Svar: 800 mHz til 820 mHz.

Det blir litt som å gå bort til noen med en lydtrykksmåler (les: dB-meter) og istedenfor å spørre om hvor høyt det spilles så spør man "hvilken decibel har du?". Man får formidlet spørsmålet sitt, men man høres knappest veldig kyndig ut.


Hvis det blir flytting av frekvenser for trådløst audio-utstyr i fremtiden. Kan man da si at båndbredden for trådløse enheter er flyttet ?
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Terje Watterud skrev:
Hvis det blir flytting av frekvenser for trådløst audio-utstyr i fremtiden. Kan man da si at båndbredden for trådløse enheter er flyttet ?
Nei.
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Per Erik Finstad »

Terje Watterud skrev:Hjelp!!

Jeg skal blande forskjellige typer trådløst utstyr og trenger en oversikt over frekvenser og intervaller mellom kanalene på dette.

Anyone ?
Fått noe hjelp?? Ser ut som om de som kuppa tråden din er ferdig med å diskutere båndbredde, breddegrad, gradstokk, stokkmaur osv...

her er i hvertfall noe som kan være nyttig hvis du skal blande flere systemer.
http://ff.audiotechnica.com/using/wirel ... index.html
Live Hurts
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Per Erik Finstad skrev:
Terje Watterud skrev:Hjelp!!

Jeg skal blande forskjellige typer trådløst utstyr og trenger en oversikt over frekvenser og intervaller mellom kanalene på dette.

Anyone ?
Fått noe hjelp?? Ser ut som om de som kuppa tråden din er ferdig med å diskutere båndbredde, breddegrad, gradstokk, stokkmaur osv...

her er i hvertfall noe som kan være nyttig hvis du skal blande flere systemer.
http://ff.audiotechnica.com/using/wirel ... index.html
Kristian Johnsen skrev:
Terje Watterud skrev:Hjelp!!

Jeg skal blande forskjellige typer trådløst utstyr og trenger en oversikt over frekvenser og intervaller mellom kanalene på dette.

Anyone ?
Hei.

Hvis du går inn på Sennheiser sine nettsider kan du laste ned et nyttig gratisprogram som heter SIFM, der kan du i tillegg til en masse annet plotte inn hvilket frekvensområde alle mic'ene/IEM'ene dine jobber i så genererer programmet forslag til hva du skal stille de inn på. Om du går skikkelig grundig til verks kan du plotte inn radiostasjoner i området, walkie-talkiene til dørvaktene+++ så tas dette med i beregningene også!

Om du vil ha et svar "fort og gærdi" kan du gå på Audio Media AS sine nettsider og lete opp et ensiders PDF-dokument med 16 forslag til samspillende frekvenser mellom 800 og 820 mHz. Disse frekvensene vil fungere for andre merker også selv om det er en JTS-liste.

Har du tilgang på G2 eller G3 utstyr fra Sennheiser kan du be senderne autoforeslå frekvenser fra "bankene" som er innebygd, disse frekvensene vil fungere på andre merker enn Sennheiser, også.

Det er ikke så enkelt som at det bare er å putte riktig avstand mellom senderne og så fungerer det. To sendere på ulike frekvenser vil summere seg til å lage nye frekvenser som kan forstyrre med noe annet, evt summere seg med noe annet for å gi enda nye frekvenser som igjen forstyrrer enda noe annet.

For å regne ut 12 "samspillende" frekvenser mellom 800 og 820 mHz trengs det over 5000 utregninger!!! Dataprogram eller tabell er veien å gå, ja :)
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Terje Watterud skrev:
Kristian Johnsen skrev:
Terje Watterud skrev:Synes ikke det var et godt eksempel der Helge...

Båndbredde er avstanden fra punkt A til B som vi alle er enige om. I mitt eksempel er Trondheim (A) og OSLO (B) en båndbredde. Så kommer det et tullete stortingsvedtak at Trondheim og Oslo skal flyttes 10 mil lengre Nord på kartet. Da har jo båndbredden blitt flyttet, eller endret da 8)
Slik man pleier å bruke begrepene i min erfaring (er også TV-reparatør av utdannelse) er frekvensbånd en beskrivelse på et definert område av spekteret. Eksempel: Hvilket frekvensbånd er FM-radio? Svar: Ca 87 mHz til 108 mHz. Hva er båndbredden? Svar: 21 mHz.

Båndbredde er altså et begrep man benytter når man vil vite hvor stort et frekvensbånd er. Eksempel: Hvilken båndbredde har dagens trådløse mikrofoner? Svar: 20 mHz. Oppfølgings-spørsmål: Hvilket frekvensbånd har trådløse mikrofoner i dag? Svar: 800 mHz til 820 mHz.

Det blir litt som å gå bort til noen med en lydtrykksmåler (les: dB-meter) og istedenfor å spørre om hvor høyt det spilles så spør man "hvilken decibel har du?". Man får formidlet spørsmålet sitt, men man høres knappest veldig kyndig ut.


Hvis det blir flytting av frekvenser for trådløst audio-utstyr i fremtiden. Kan man da si at båndbredden for trådløse enheter er flyttet ?

Terje.

Det blir mere som å si: "Jeg har flyttet til en ny by, og nå bor jeg 438 meter over havet". Sier lite om hva som egentlig har skjedd.

Det man kunne sagt er: "Båndbredden tilgjengelig for bruk av trådløse mikrofoner er endret". Men alt man sier ved dette er: "Tidligere fantes det 20 mHz tilgjengelig til dette bruket, men nå skal det som er tilgjengelig være enten mere eller mindre enn 20 mHz". Det sier dermed ikke noe om hvor dette området skal ligge. Slik som det står i dag er frekvensbåndet mellom 800 mHz og 820 mHz, noe som gir en båndbredde på 20 mHz. Om man bare oppgir at det fordeles ny båndbredde kunne dette like gjerne betydd at alle de gamle mikrofonene fortsatt kunne benyttes, men denne gangen med en begrensning på at de bare kunne stilles inn mellom 805 mHz og 815 mhz, noe som ville gi en båndbredde på 10 mhz, men det nye frekvensbåndet ville være innenfor det gamle frekvensbåndet.

Så for å være helt klar og oppsummere: Frekvensbåndet i dag er 800mHz - 820mHz, en båndbredde på 20mHz. Det vil bli delt ut nytt frekvensbånd, men vi er usikre på hvor dette er eller hva båndbredden på dette blir.
Svar