Frekvensoversikt

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Hjelp!!

Jeg skal blande forskjellige typer trådløst utstyr og trenger en oversikt over frekvenser og intervaller mellom kanalene på dette.

Anyone ?
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Ytter »

Du får sjekke på de respektive produsentenes websider...
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Terje Watterud skrev:Hjelp!!

Jeg skal blande forskjellige typer trådløst utstyr og trenger en oversikt over frekvenser og intervaller mellom kanalene på dette.

Anyone ?
Hei.

Hvis du går inn på Sennheiser sine nettsider kan du laste ned et nyttig gratisprogram som heter SIFM, der kan du i tillegg til en masse annet plotte inn hvilket frekvensområde alle mic'ene/IEM'ene dine jobber i så genererer programmet forslag til hva du skal stille de inn på. Om du går skikkelig grundig til verks kan du plotte inn radiostasjoner i området, walkie-talkiene til dørvaktene+++ så tas dette med i beregningene også!

Om du vil ha et svar "fort og gærdi" kan du gå på Audio Media AS sine nettsider og lete opp et ensiders PDF-dokument med 16 forslag til samspillende frekvenser mellom 800 og 820 mHz. Disse frekvensene vil fungere for andre merker også selv om det er en JTS-liste.

Har du tilgang på G2 eller G3 utstyr fra Sennheiser kan du be senderne autoforeslå frekvenser fra "bankene" som er innebygd, disse frekvensene vil fungere på andre merker enn Sennheiser, også.

Det er ikke så enkelt som at det bare er å putte riktig avstand mellom senderne og så fungerer det. To sendere på ulike frekvenser vil summere seg til å lage nye frekvenser som kan forstyrre med noe annet, evt summere seg med noe annet for å gi enda nye frekvenser som igjen forstyrrer enda noe annet.

For å regne ut 12 "samspillende" frekvenser mellom 800 og 820 mHz trengs det over 5000 utregninger!!! Dataprogram eller tabell er veien å gå, ja :)
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Takker for info :)

Ja det er et JTS-system som er en av produsentene :(
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Terje Watterud skrev:Takker for info :)

Ja det er et JTS-system som er en av produsentene :(
Jeg har gode erfaringer med selve radiodelen på JTS 901-systemene, hodebøylene fungerer lydmessig fint, myggene er litt mere so-so, mens håndmic'ene etterlater mye på ønskelisten, men de feeder ikke spesiellt lett, så den biten er bra.
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Marius Lindaas »

Kristian Johnsen skrev:
Terje Watterud skrev:Takker for info :)

Ja det er et JTS-system som er en av produsentene :(
Jeg har gode erfaringer med selve radiodelen på JTS 901-systemene, hodebøylene fungerer lydmessig fint, myggene er litt mere so-so, mens håndmic'ene etterlater mye på ønskelisten, men de feeder ikke spesiellt lett, så den biten er bra.

At De ikke feeder så lett er nok mer et produkt av hvor mye frekvenser som gjenngis i disse JTS`ene enn noe annet..
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Marius Lindaas skrev:
Kristian Johnsen skrev:
Terje Watterud skrev:Takker for info :)

Ja det er et JTS-system som er en av produsentene :(
Jeg har gode erfaringer med selve radiodelen på JTS 901-systemene, hodebøylene fungerer lydmessig fint, myggene er litt mere so-so, mens håndmic'ene etterlater mye på ønskelisten, men de feeder ikke spesiellt lett, så den biten er bra.

At De ikke feeder så lett er nok mer et produkt av hvor mye frekvenser som gjenngis i disse JTS`ene enn noe annet..
Mic'ene jeg snakker om har veldig hard lyd rundt 300-500 Hz og er veldig spisse rundt 7kHz, men de har fornuftig opptaksmønster.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Tom Hansen »

Blanding av flere typer trådløs, er litt gambling og anbefales ikke. Jeg har selv prøvd ut dette og det har kun vært trygt med blanding av Sennheiser og Shure. JTS har jeg dårlig erfaring med når den blandes med andre merker. Hvor mange kanaler og merker er det snakk om?
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Da har vi hatt 2 forestillinger med JTS / Sennheiser systemer.

Det er 15 JTS-system og 4 Sennheiser system.
JTS-systemet skuffer veldig. Mye egenstøy, dårlige mikker og lite headroom i utstyret. Anbefales ikke.

Har funnet plass til sennheiser utenfor JTS´ frekvensbredde og det funker bra.

Uansett; Siste gang arrangør får stille med egne trådløssytem !!

( skulle ha sett hvor lange de ble i maska da jeg informerte om at det nyinnkjøpte trådløsutsyret de hadde skaffet mest trolig måtte byttes ut innen et-par år grunnet bytte av båndbredde... jaja... den får de ta med selger :D )
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Terje Watterud skrev:
( skulle ha sett hvor lange de ble i maska da jeg informerte om at det nyinnkjøpte trådløsutsyret de hadde skaffet mest trolig måtte byttes ut innen et-par år grunnet bytte av båndbredde... jaja... den får de ta med selger :D )

Båndbredde....?

Du mener vel frekvens?
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev:
Terje Watterud skrev:
( skulle ha sett hvor lange de ble i maska da jeg informerte om at det nyinnkjøpte trådløsutsyret de hadde skaffet mest trolig måtte byttes ut innen et-par år grunnet bytte av båndbredde... jaja... den får de ta med selger :D )

Båndbredde....?

Du mener vel frekvens?
Selvfølgelig mener han frekvens. Det sier seg jo nesten selv når en leser hele setningen :) .
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Terje Watterud »

Det er vel riktig at båndbredden skal flyttes, og mest trolig byttes ut til en annen båndbredde.

Iflg wiki:

Båndbredde er bredden av et frekvensbånd, altså differansen mellom øvre og nedre grensefrekvens målt i Hertz (Hz).
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Terje Watterud skrev:Det er vel riktig at båndbredden skal flyttes, og mest trolig byttes ut til en annen båndbredde.

Iflg wiki:

Båndbredde er bredden av et frekvensbånd, altså differansen mellom øvre og nedre grensefrekvens målt i Hertz (Hz).
Nei. Lovlige frekvenser som vi kan benytte blir flyttet til et annet bånd i frekvensspekteret. Båndbredde har ingenting å si når det gjelder hvilke frekvenser vi kan benytte lovlig.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Terje Watterud skrev:Da har vi hatt 2 forestillinger med JTS / Sennheiser systemer.

Det er 15 JTS-system og 4 Sennheiser system.
JTS-systemet skuffer veldig. Mye egenstøy, dårlige mikker og lite headroom i utstyret. Anbefales ikke.

Har funnet plass til sennheiser utenfor JTS´ frekvensbredde og det funker bra.

Uansett; Siste gang arrangør får stille med egne trådløssytem !!

( skulle ha sett hvor lange de ble i maska da jeg informerte om at det nyinnkjøpte trådløsutsyret de hadde skaffet mest trolig måtte byttes ut innen et-par år grunnet bytte av båndbredde... jaja... den får de ta med selger :D )
Terje.

Som du sikkert forsto tidligere har jeg gode erfaringer med JTS-systemer så er nysgjerrig på å vite mer om situasjonen dere brukte de i:

Hvilken type JTS var det og hvilken type Sennheiser?

Benyttet dere aktive antennesplittere og/eller paddle-antenner?

Om dere benytter JTS 901 systemer bør dere være klar over at de "makser" ut på 16 systemer brukt samtidig. Om dere benyttet 15 slike og 4 Sennheiser er dere på 19 total og da er det ikke nok "plass" i frekvensbåndet, så da er det heller ikke noen overraskelse at det fungerer dårlig.

Hva mente du med lite headroom? At det støyet om du gainet senderne for langt ned eller at det ble forvrenging når du gainet for høyt på senderne?

MVH

Kristian
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Frekvensoversikt

Legg inn av kristianjohnsen »

Terje Watterud skrev:Det er vel riktig at båndbredden skal flyttes, og mest trolig byttes ut til en annen båndbredde.

Iflg wiki:

Båndbredde er bredden av et frekvensbånd, altså differansen mellom øvre og nedre grensefrekvens målt i Hertz (Hz).
Selv om alle skjønte hva du mente har Helge rett:

Båndbredde kan sees mere som en beskrivelse av avstanden fra punkt A til B, mens frekvensbånd beskriver hvor i verden denne veistrekningen befinner seg.
Svar