Bass kabinetter

Her diskuteres det backline

Moderator: Mads Størkersen

Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Bass kabinetter

Legg inn av Helge A. Bentsen »

tgjersoe skrev:Men da snakker vi vel like mye om plassering av kabinettet også så bassisten hører det.
Et direktivt kabinett er ikke et problem bare det peker på den som skal høre det.
Men ser absolutt dit poeng også. Og, om det er en kombinasjon av små og store elementer og hvis vi klarer å få brukt direktiviteten til vår fordel (altså FOH teknikerens...) så blir både bassisten og jeg happy...

Dette gjelder jo like mye gitarister som står og spiller for leggene sine....
Hvis du har bassist med trådløs sender så kan plasseringen bli utfordrende.
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Bass kabinetter

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Helge A. Bentsen skrev:Det kan mange ganger være en fordel at bassisten har ett større element, kontra flere små, i bassanlegget sitt. Flere små elementer(810) blir veldig direktivt og kaster lyden langt, så det spiller langt nedover salen. Bassisten syns det er litt kjedelig på scena, og guffer opp, fordi han ikke står i dekningen til kabinettet. Ett større element trenger ikke å ha noe mere output i nivå, men vil være mindre direktivt i bassområdet og fylle scena med jevnere lyd, så bassisten ikke vil spille så høyt.

Dette gjelder IMO kun Ampeg 810, som pga den spesielle konstruksjonen låter like høyt på 15 m som på 1m. Det er mellomtone som er viktig for at bassisten skal kunne høre seg selv godt på scena, og da er det mindre elementer som gjelder. Ei 410 kasse i øre høyde vil være nok på ganske store scener IMO/IME, forutsatt at bassisten ikke beveger seg veldig mye. Da vil vel inear være fint.
Større elementer får meg alltid til å måtte dra kraftig opp for å høre hva jeg gjør. Ampen spiller også stor rolle her.
En anne ting er jo at bassisten også forsøker å balansere lyttingen sin opp imot gitar, trommer osv. Gitarister som spiller for leggene sine er nevnt, men også trommer(cymbaler) kan være sinnsykt høyt på nær avstand.
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Re: Bass kabinetter

Legg inn av tgjersoe »

Helge A. Bentsen skrev: Hvis du har bassist med trådløs sender så kan plasseringen bli utfordrende.
Neida, så lenge han står stille foran kabinettet sitt går det helt fint med trådløst...
Hehe, ser poenget ditt. Men, om han absolutt må løpe rundt overalt OG forlanger å høre bassen høyt og tydelig uansett hvor han er er det vel på tide å foreslå in-ear..... Evt dr..e i kabinett og heller legge litt bass i diverse wedger.

Men, nå føler jeg at jeg er i ferd med å kuppe en tråd som i utgangspunktet handlet om noe annet....
Unnskyld til trådstarter!
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
toraabe

Re: Bass kabinetter

Legg inn av toraabe »

Ole Hansen skrev:
toraabe skrev:Ampeg har et kabinett som heter SVT18 som altså har en 18 tommers driver HAr ikke testet det, men trur det spiller fint. De jeg har est erfaring med en dobbelt 15 tommer fra kustom akkurat denne typen her http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kusto ... 971%29.jpg . Personlig så synes jeg ikke at et 4X10 overhodet går dypt nok, men som et 15 eller 18 tommers kabinett gjør. Dessuten spiller de endel høyere ved dype frekvenser enn det de andre gjør.... MEn det er nå min smak.
Ser med skrekk og gru på at vi lydfolk må tvinges til å ha ekstra "18"subber" på scenen i tillegg til PA. Nok grums i en 15" om vi ikke skal ha 18" og krølle det til enda mer? Hvorfor skal bassampen helt ned i kjelleren? Definisjon er vel viktigst for å få det totale bildet best mulig?
Liker bedre flere 10 tommere da dette skaper bedre definisjon.
Tja litt til og fra der hva smak anngår. JEg synes ofte at flere 10 tommere gir for mye mellombass og er for lite rene i lyden, men passer på garasjerock der lyden skal være sånn , mens en stor 15 tommer / dobbel 15 med et ganske stort kabinett spiller renere nedover uten å dra med seg en haug av overtoner som er med på å grøte til lyden slik jeg ser det, men som sagt smak er smak. Dessuten så handler det om hva slags musikk man skal ha. Et 8X10 kabinett har ingenting på en reaggekonsert å gjøre. Det bare vrenger på de dype frekvensene og det blir lite under 50 hz, bare blaffring og poppelyder fra elementer som går i bunn og ampen ( svt )som man må nærmest kjøre i maks for å få nok ut i disse registrene ( erfaring ), derimot et stort 2x15 som er mye renere på de dype frekvensene gir mere subbing som man her er ute etter. PÅ reagge så kutter jeg uansett alt over 250 hz i miks
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Bass kabinetter

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

toraabe skrev:
Ole Hansen skrev:
toraabe skrev:Ampeg har et kabinett som heter SVT18 som altså har en 18 tommers driver HAr ikke testet det, men trur det spiller fint. De jeg har est erfaring med en dobbelt 15 tommer fra kustom akkurat denne typen her http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kusto ... 971%29.jpg . Personlig så synes jeg ikke at et 4X10 overhodet går dypt nok, men som et 15 eller 18 tommers kabinett gjør. Dessuten spiller de endel høyere ved dype frekvenser enn det de andre gjør.... MEn det er nå min smak.
Ser med skrekk og gru på at vi lydfolk må tvinges til å ha ekstra "18"subber" på scenen i tillegg til PA. Nok grums i en 15" om vi ikke skal ha 18" og krølle det til enda mer? Hvorfor skal bassampen helt ned i kjelleren? Definisjon er vel viktigst for å få det totale bildet best mulig?
Liker bedre flere 10 tommere da dette skaper bedre definisjon.
Tja litt til og fra der hva smak anngår. JEg synes ofte at flere 10 tommere gir for mye mellombass og er for lite rene i lyden, men passer på garasjerock der lyden skal være sånn , mens en stor 15 tommer / dobbel 15 med et ganske stort kabinett spiller renere nedover uten å dra med seg en haug av overtoner som er med på å grøte til lyden slik jeg ser det, men som sagt smak er smak. Dessuten så handler det om hva slags musikk man skal ha. Et 8X10 kabinett har ingenting på en reaggekonsert å gjøre. Det bare vrenger på de dype frekvensene og det blir lite under 50 hz, bare blaffring og poppelyder fra elementer som går i bunn og ampen ( svt )som man må nærmest kjøre i maks for å få nok ut i disse registrene ( erfaring ), derimot et stort 2x15 som er mye renere på de dype frekvensene gir mere subbing som man her er ute etter. PÅ reagge så kutter jeg uansett alt over 250 hz i miks

SVT? Må bruke skikkelig amp vet du, så funker det :)
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Bass kabinetter

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev:
tgjersoe skrev:Men da snakker vi vel like mye om plassering av kabinettet også så bassisten hører det.
Et direktivt kabinett er ikke et problem bare det peker på den som skal høre det.
Men ser absolutt dit poeng også. Og, om det er en kombinasjon av små og store elementer og hvis vi klarer å få brukt direktiviteten til vår fordel (altså FOH teknikerens...) så blir både bassisten og jeg happy...

Dette gjelder jo like mye gitarister som står og spiller for leggene sine....
Hvis du har bassist med trådløs sender så kan plasseringen bli utfordrende.
Alle som bruker trådløse systemer for å kunne bevege seg fritt på scene og ha sin lytting via monitor/kabinett vil jo få litt utfordringer med lyttingen når de beveger seg utenfor sitt "høreområde".




For min del så ser jeg ikke reagge-behovene så veldig store, men de som driver med det hele tiden har kanskje andre kriterier?
Den med å kutte alt over 250 hz i miks er noe jeg aldri har prøvd eller tenkt på. Regner forresten med at det bare er bass-stripen som du definerer som "alt i miks" :)
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
toraabe

Re: Bass kabinetter

Legg inn av toraabe »

Det er faktisk SVT med 8X10 jeg har brukt.. opptil flere ganger med reagge og det blir ikke nok " bunn" ( under 50 hz ) selv om man vrir opp så det begynner å vrenge. Må da uansett drepe alt på mid og topp og kun kjøre dypbass ;) Elementer bunner og det blir bare en masse poppelyder som jeg synes er kipt å høre på. HAr kjørt SVT 215 istedet på samme amp og problemet var løst. Skulle gjerne ha testa ut AMPEG-SVT18 http://www.ampeg.com/products/classic/svt18/index.html . Passer best til reagge dersom brukt alene. Ifølge flere på nettet så bruker man 4x10 sammen med SVT118.
Og tilbake til trådstarter, siden du har 4X10 så hvorfor ikke ha en 18 tommer i bunn som kan ta seg av de aller nederste frekvensene

Å kutte 250 hz på alt i miks hadde vært en trassig affære, jo på stripa ;);)

Mid og topp på -20 og mer ...
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Bass kabinetter

Legg inn av Tom Hansen »

Jeg har landet på 4x10 og 1x15. Kompanjongen min har kjøpt et Ampeg 8x10, så da burde vi dekke de fleste behov. Hadde nok vært moro med 1x18 og, men den får vente til vi får noen etterspørsel etter det.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Bass kabinetter

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

toraabe skrev:Det er faktisk SVT med 8X10 jeg har brukt.. opptil flere ganger med reagge og det blir ikke nok " bunn" ( under 50 hz ) selv om man vrir opp så det begynner å vrenge. Må da uansett drepe alt på mid og topp og kun kjøre dypbass ;) Elementer bunner og det blir bare en masse poppelyder som jeg synes er kipt å høre på. HAr kjørt SVT 215 istedet på samme amp og problemet var løst. Skulle gjerne ha testa ut AMPEG-SVT18 http://www.ampeg.com/products/classic/svt18/index.html . Passer best til reagge dersom brukt alene. Ifølge flere på nettet så bruker man 4x10 sammen med SVT118.
Og tilbake til trådstarter, siden du har 4X10 så hvorfor ikke ha en 18 tommer i bunn som kan ta seg av de aller nederste frekvensene

Å kutte 250 hz på alt i miks hadde vært en trassig affære, jo på stripa ;);)

Mid og topp på -20 og mer ...

Ampeg 810 spiller i praksis lite under 50hz pga at det er et grunnt kabinett der to og to 10" er adskilt, slik at det funker som fire små 210 kasser. Kassa er også uten porter. Dermed spiller feks Ampeg 410HLF en god del dypere enn Ampeg 810.
toraabe

Re: Bass kabinetter

Legg inn av toraabe »

Kunne man ha modifisert kassa og hatt to eller ett stort kammer til alle driverne samt å porte den ?

Har SVT 215 to eller et stort kammer ?
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Bass kabinetter

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

toraabe skrev:Kunne man ha modifisert kassa og hatt to eller ett stort kammer til alle driverne samt å porte den ?

Har SVT 215 to eller et stort kammer ?
Kan sikkert modifiseres, men det er vel bedre å kjøpe noe som funker slik du vil i utgangspunktet. To 410HLF ville jo gitt deg massiv bunn.
Jeg mener å huske at 215 har to kammer, og at den er portet med to porter i begge kamrene.
toraabe

Re: Bass kabinetter

Legg inn av toraabe »

Det er godt mulig at den vil fungere slik jeg ønsker siden jeg ikke har vært borti akkurat dette kabinettet.
Et vanlig 410 synes jeg heller ikke låter spesielt godt... mangler helt totalt bunn ( under 50 hz ) og låter mer som et gitarkabinett ( plankelyd ). For meg så hadde jeg nok gått for 410 hlf samen med svt118.
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Bass kabinetter

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

toraabe skrev:Det er godt mulig at den vil fungere slik jeg ønsker siden jeg ikke har vært borti akkurat dette kabinettet.
Et vanlig 410 synes jeg heller ikke låter spesielt godt... mangler helt totalt bunn ( under 50 hz ) og låter mer som et gitarkabinett ( plankelyd ). For meg så hadde jeg nok gått for 410 hlf samen med svt118.
Nå er det veldig stor forskjell på kabinetter, 410 er veldig mye brukt og veldig anvendelig på de fleste musikkstiler. Hva man skal med bass under 50 hz i et bassanlegg skjønner jeg ikke, må vel være på veldig store scener? Men da har man jo ofte sidefills osv. Funker vel helst til de som mener at bassen kun skal være en slags lavfrekvent rumling uten definisjon. Jeg får som regel kommentarer fra lydmann hvis jeg drar på bånn på scena, og da snakker jeg ikke om 30 hz, men snarere rundt 60-100hz. Ampeg lager heller ikke spesielt gode kabinetter etter min mening, de som fungerer er 810 og 808, resten er middels. Produsenter som feks EBS,Eden og særlig Genz Benz er i en annen klasse. Genz Benz Uber 410 og 810 er de beste kabinettene jeg har prøvd, sjekk ut!
toraabe

Re: Bass kabinetter

Legg inn av toraabe »

Det kommer helt an på musikkstil og slikt. Et 410 kabinett er som et 810 kabinett egnet til rock og slikt der man ikke skal ha dypbass, men til reagge og synthmusikk der man etter min mening skal kjenne bassen gå ned i kjelleren så er det andre kriterier som spiller inn. Da mener jeg at man skal ha bassen ned til 40- såfremt PA'n klarer å gjengi de frekvensene med noenlunde lydtrykk sammen med bassriggen på scena.
Svar