Billig Digital Budsjettmikser

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av Trond »

Helge A. Bentsen skrev: Jeg mener at LS9 er nedre grense for akseptabel lydkvalitet i digitale miksere, men selv der foretrekker jeg en GL2800/GB8 eller lignende hvis jeg kan velge.
LS9 låtar da 4 ganger så bra som ein GB4/8.

Ein av dei banda med den feistaste lyden på festivaler i 2009 var Timbuktu med LS9.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Trond skrev:
Helge A. Bentsen skrev: Jeg mener at LS9 er nedre grense for akseptabel lydkvalitet i digitale miksere, men selv der foretrekker jeg en GL2800/GB8 eller lignende hvis jeg kan velge.
LS9 låtar da 4 ganger så bra som ein GB4/8.
Ikke i mine ører. GB8 er ikke et fantastisk bord, men det banker LS9. Men vi er jo over nivået til småjobber uansett nå :)

Småjobber i min verden er type 8-12 kanaler på mikseren, med alt fra 1 mikrofon og oppover. I det landet digger jeg Yamaha sin MG-serie. Innebygd klang har den som er helt ok. Det eneste som ikke duger er kompessoren i bordet, men det har man liggende fra før, hvis det skulle være nødvendig.

Jeg foretrekker nesten alltid en analog mikser foran de digitale alternativene i budsjettklassen.
Jørgen Vigdal
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 04 sep 2008, 02:09

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av Jørgen Vigdal »

Hei!

Jeg var innom NMD på et seminar om Reference-kabler, og fikk samtidig teste raskt den nye Phonic Summit 16.

Jeg fikk ikke gjort noen lyttetester på mikseren, men det jeg opplevde av å få "kjenne" på den, var nok til at jeg vil fraråde folk til å kjøpe den.

1. Mikseren bruker over 7 minutter på å starte.
2. Den har en bitteliten ekstern strømforsyning med en liten strømplugg på størrelse med en laptopstrømforsyning. Den kan nok lett falle ut når du er på jobb med mikseren.
3. Den har motoriserte fadere, men de hakker som et uvær. Tregheten på dem er omtrent som på en LS9, men de bråker og hakker veldig når man f.eks skifter layer. Jeg tror dette kan løses med en programvareoppdatering på mikseren, dersom Phonic selv ser på dette som et problem.
4. Displayet var fint og touch-skjermen var som på en M7CL. Litt kjip å trykke på, og med litt treg respons. En tilvenning, så kunne det vel gå bra.

Denne mikseren må låte fantastisk mye bedre enn en 01V96 for at jeg ville giddet å velge den framfor Yamaha.


- Jørgen Vigdal.
Jørgen Vigdal
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av Trond »

Helge A. Bentsen skrev: Ikke i mine ører. GB8 er ikke et fantastisk bord, men det banker LS9. Men vi er jo over nivået til småjobber uansett nå :)
[/quote]

He he, låter ivertfall forskjellig, så kan no folk velge sjølv!!

Har ein GB4 pakke ståande på lageret, som selges eller byttes i LS9 (eller andre ting).
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av aslak.skarderud »

ls-9 fungerer utmerket hos oss, har en 16ch og en 32ch. fungerer flott til monitormiks også, selv om vi gjerne skulle hatt 2x32ch og digital stageboks.

vi har forøvrig en gb-4 som står og samler støv, noe den utenom ett unntak har gjort siden ls-9 kom i hus, på tross av et godt eq/effektrack. hvorfor? arbeidsflyt teller i de fleste tilfeller mer enn marginale lydforskjeller.
aslak skarderud
kultursenteret isak
toraabe

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av toraabe »

aslak.skarderud skrev:ls-9 fungerer utmerket hos oss, har en 16ch og en 32ch. fungerer flott til monitormiks også, selv om vi gjerne skulle hatt 2x32ch og digital stageboks.

vi har forøvrig en gb-4 som står og samler støv, noe den utenom ett unntak har gjort siden ls-9 kom i hus, på tross av et godt eq/effektrack. hvorfor? arbeidsflyt teller i de fleste tilfeller mer enn marginale lydforskjeller.
Jeg har selv brukt GB4 noen ganger .. et helt ok bord, men i mine ører så er det mye mer "sting" i LS9. Renere i toppen og har en mer klar lyd enn en GB4. For meg så blir lyden mye mer nøyaktig en på GB4 men når alt kommer til alt så har det sikkert med hvordan man skrur og jobber og hvilke preferanser man søker.

Å sammenligne en Gl2800 med LS9 blir for meg som forskjellen mellom en gammel Ford og en ny Mercedes....
Men en GL4000 derimot er noe helt annet...

Vedr Summit 16 så er vel svaret gitt ...
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av lydonen »

Trond skrev:
Helge A. Bentsen skrev: Jeg mener at LS9 er nedre grense for akseptabel lydkvalitet i digitale miksere, men selv der foretrekker jeg en GL2800/GB8 eller lignende hvis jeg kan velge.
LS9 låtar da 4 ganger så bra som ein GB4/8.

Ein av dei banda med den feistaste lyden på festivaler i 2009 var Timbuktu med LS9.
Enig med Trond her. LS9 gruser GB4/8.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Glenn Andre Carlsen
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 25 feb 2009, 02:05

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av Glenn Andre Carlsen »

LS9 er bare å sette seg inn i, så funker den kanon! Den kan søle litt og har sine begrensninger, MEN til prisen å snakke, er det en veldig god mikser med noen få gode innebygde effekter.
Det er det jeg ville kalt en plug n play miks, og veier ikke så altfor mye og enkel og sette seg inn i.

Dessuten er du vel av den gamle garden, som for over enhver pris ville valgt en analog miks. Selvom du så fikk XL8 eller Vi6 i fanget, ville du nok foretrukket en analog.
Det er snakk om vaner, så god lyd uansett miks er vel egentlig det som teller.
mvh
Glenn Andre H Carlsen
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av Ole Hansen »

lydonen skrev:
Trond skrev:
Helge A. Bentsen skrev: Jeg mener at LS9 er nedre grense for akseptabel lydkvalitet i digitale miksere, men selv der foretrekker jeg en GL2800/GB8 eller lignende hvis jeg kan velge.
LS9 låtar da 4 ganger så bra som ein GB4/8.

Ein av dei banda med den feistaste lyden på festivaler i 2009 var Timbuktu med LS9.
Enig med Trond her. LS9 gruser GB4/8.
Kjenner meg ikke igjen i denne sort/hvitt vurderingen av to lydblandere som jeg synes begge låter bra. Skjønner ikke hva LS9 har som gruser og låter 4 ganger så bra som GB.

Det bandet som har den "feiteste" lyden på en festival låter vel best fordi bla at de spiller bra med bra lydkilder til bra lydmann som i tillegg har tunga i rett munn? Hvis en i tillegg liker bandet så er det jo enda bedre? Sputnik vil vel aldri få den feiteste lyden på en festival selv om han kommer med XL8?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av Joachim »

Ole Hansen skrev: Kjenner meg ikke igjen i denne sort/hvitt vurderingen av to lydblandere som jeg synes begge låter bra.

Sputnik vil vel aldri få den feiteste lyden på en festival selv om han kommer med XL8?
Hehe nei minner meg vel mest om CD vs vinyl diskusjoner for 20 år siden :lol: Man hørte bare peiskos og kjipe DA-konverte og glemte helt virkeligheten..
Mvh
Joachim Venberget
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av aslak.skarderud »

tror også trådstarter driter hardt i hva folk synes om forskjellen på analoge kontra digitale miksere ;)

men en brukt 16ch ls-9 er i mine øyne verdt investeringen kontra yamaha 01v, nå er det en stund siden jeg har brukt sistnevnte, men jeg oppfattet den som mindre tilrettelagt for livelyd enn ls-9.
aslak skarderud
kultursenteret isak
toraabe

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av toraabe »

Sant nok, men så er det noe forskjell i pris på disse to også, ialelfall på bruktmarkedet. Men har endel jobber med begge to og kan man den ene så er det null problem å jobbe på den andre også. Det som er dumt med 01v er jo at man ikke kan presette inputs slik som man kan på Ls9.
Fordelen er at begge mikserne er såppas innarbeidet blandt teknikere at hvis en av de står der og det kommer en tekniker så er det normalt null problem å avvikle et arrangement. For min del så gjlr jeg jobber både på analog og digital, men føler at det blir mer og mer digitalt så like greit å sette seg mer inn i den verdenen..

Appropos livelyd så er noen av mine beste opplevelser som tilskuer med MC7L faktisk....
Og fra Billig til dyrt så skulle jeg gjerne ha prøvd CADAC S-Digital

Noen som har vært borti den ?


http://www.flickr.com/photos/87613681@N00/167200160
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av kristianjohnsen »

Trond skrev:
Helge A. Bentsen skrev: Jeg mener at LS9 er nedre grense for akseptabel lydkvalitet i digitale miksere, men selv der foretrekker jeg en GL2800/GB8 eller lignende hvis jeg kan velge.
LS9 låtar da 4 ganger så bra som ein GB4/8.

Ein av dei banda med den feistaste lyden på festivaler i 2009 var Timbuktu med LS9.
Haha, stemmer det, måtte humre litt da jeg så teknikeren hans bak en LS9 på Stavernsfestivalen. Og slik jeg husker det var det fin lyd.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av kristianjohnsen »

Jørgen Vigdal skrev:Hei!

Jeg var innom NMD på et seminar om Reference-kabler, og fikk samtidig teste raskt den nye Phonic Summit 16.

Jeg fikk ikke gjort noen lyttetester på mikseren, men det jeg opplevde av å få "kjenne" på den, var nok til at jeg vil fraråde folk til å kjøpe den.

1. Mikseren bruker over 7 minutter på å starte.
2. Den har en bitteliten ekstern strømforsyning med en liten strømplugg på størrelse med en laptopstrømforsyning. Den kan nok lett falle ut når du er på jobb med mikseren.
3. Den har motoriserte fadere, men de hakker som et uvær. Tregheten på dem er omtrent som på en LS9, men de bråker og hakker veldig når man f.eks skifter layer. Jeg tror dette kan løses med en programvareoppdatering på mikseren, dersom Phonic selv ser på dette som et problem.
4. Displayet var fint og touch-skjermen var som på en M7CL. Litt kjip å trykke på, og med litt treg respons. En tilvenning, så kunne det vel gå bra.

Denne mikseren må låte fantastisk mye bedre enn en 01V96 for at jeg ville giddet å velge den framfor Yamaha.


- Jørgen Vigdal.
Dette er bare et rykte, men jeg har forstått det slik at om mikseren slås av/mister strøm går den tilbake til der du sist lagret, ikke der mikseren var da strømmen forsvant. Vet du om dette stemmer?

Og seriøst? 7 minutter??? :O Jeg har hørt om 2.
toraabe

Re: Billig Digital Budsjettmikser

Legg inn av toraabe »

Så har man denne her da ....
http://www.behringer.com/EN/Products/X32.aspx

at de har sett på ilive er tydelig...
Svar