Allen & Heath

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Allen & Heath

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har i den siste tiden hatt en rekke hyggelige jobber som alle har hatt det til felles at de har vært avviklet på Allen & Heath analoge miksere, et merke man siden dag 1 i denne bransjen har blitt opplært til å hate. Jeg har opplevd å kunne skru lyd som alle involverte har vært fornøyd med, og aldri møtt på begrensninger i min utførelse av jobben som skyldes mikserens kvaliteter ved disse anledningene.

Kan noen egentlig forklare meg hvorfor dette merket har et slikt dårlig rykte hos norske teknikere?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Allen & Heath

Legg inn av Frode Trondahl »

Jeg har hatt mye problemer med Allen & Heath jobbet mye med A&H i "gamledager" på Sørlandet. :lol: :lol:

Her er de borda jeg har mye erfaring med, og som jeg ikke vil anbefale videre:

GL 4
*Dårlig EQ ,men basskutt føles som det er 1000dB pr.oktav, basskutter mann på 100Hz så er det ikke noe igjen under 100.
*Mye vakkel i input XLR
*Preampen låter som Behringer Eurodesk :lol:

GL 4000/3300
* Blir lett Vakkel i XLR inputs.
* Mister normalisering på insert punkt må enten ha en comp/gate i kjeden ev.t erstatte med en jackkabel.
* Preamp vrenger lett ved litt hotte sgnaler.
* Preamp låter kjipt
* Powersupply kabler er dårlig blir fort vakkel ved litt bruk.

Mixwizard.
* Blir vakkel i Xlr inputs etter kort tids bruk.
* Preamp for hot, vrenger lett. Skriker man i en sm58 med gain på minimum vrenger bordet.
* Dempeledd på 30dB
* Demper man mic 30dB for å unngå vreng på kraftig vokal. Da ender man opp med å måtte kompansere på input gain, noe som fører til mer sus
enn en fmradio mellom 2 kanaler.

Kan være at A&H er blitt bedre med åra, men på slutten av 90tallet og starten av 2000 var det ikke mye å skryte av.

Hadde jeg den gangen stått med valge mellom å kjøre en konsert på GL4 eller Eurodesk hadde jeg valgt Eurodesken. (Euro Pro desk 6 eller Euro desk X 8 ) :lol: :lol: :lol:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Allen & Heath

Legg inn av Marius Lindaas »

Nå er det jo vesentlig kvalitetsforskjell på GL bordene og ML bordene har jeg inntrykk av. For meg virker det som at ML bordene har bedre byggekvalitet og helt greie preamper.
Har aldri hatt problem med å avvikle konserter på et ML-3000 bord. Hadde jeg skulle gjort de samme jobbene på GL bord hadde jeg nok vært mye mer skeptisk.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Allen & Heath

Legg inn av Helge A. Bentsen »

En skulle tro at så mye kjeft man kan få for å levere A&H-miksere, ville dette emnet fort bli populært, men så langt er det kun Frode som har turt å komme med noen anmerkninger mot A&H. Hvordan kan det ha seg at man gang på gang opplever sure miner og kjeftbruk i virkeligheten, men ingenting her?

Det finner jeg ganske interessant.

Frode:
Jeg har jobba mye med GL2800 og ML5000, der er ikke de feilene du beskriver tilstede. Men på eldre modeller har jeg hatt samme erfaringene til tider. Om de var mye bedre eller verre enn en gammel K2 kan diskuteres :)
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Allen & Heath

Legg inn av Torodd Olsen »

Bruker ofte et ML bord og har hatt et GL bord. Har aldri hatt noe problemer med de. Kjøpte en ilive tidligere i år, og den burde fått mye mer oppmerksomhet enn hva den gjør. Virkelig en god mikser, med tanke på konkurrenter i samme prisklasse.

Så konklusjonen min er: Har absolutt ingen problem med å bruke, eller anbefale A&H, selv om det er å banne i kirka :D
kamindre
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 03 mai 2010, 19:53

Re: Allen & Heath

Legg inn av kamindre »

Vi leverte GL3300 til Jorn og Slade i sommer uten å høre noen klage.
Har en GL2200 også og den skal jeg innrømme at jeg har måttet åpne et par ganger for å etterlodde.
Kim André Aleksandersen
Aleksandersen Lyd & Lys
http://www.alydoglys.no
toraabe

Re: Allen & Heath

Legg inn av toraabe »

Det virker som om det er flere og flere som omfavner iLive -T serien

http://www.benum.no/shop/?ArticleId=149

Er det mange av dere her inne som har jobbet på denne konsollen ?
oaasheim
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 31 okt 2007, 17:18
Sted: Stord
Kontakt:

Re: Allen & Heath

Legg inn av oaasheim »

Jeg har jobbet mye på den, og er veldig fornøyd! Låter veldig bra. Eneste jeg ikke helt liker er at den er litt "rufsete"/"grov", da ingen parameter er trinnløse når du bruker pottene. Men det er ikke noe stort problem, er bare vanesak.
Øystein Aasheim
toraabe

Re: Allen & Heath

Legg inn av toraabe »

Det vil vel si at det er en god konkurrent til VI6
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Allen & Heath

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Mer eller mindre fast innventar bak en T80..
Absolutt en fin mikser :) Selvom det dog kan virke som om de har spart litt penger på byggekvaliteten.. kontrollflata spesielt.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Allen & Heath

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Har vært borti et tilfelle på Hydranten i Hamar. Teknikkeren til et godt kjent norsk rockeband "steilet" når vedkommende fikk servert (en absolutt feilfri) ML5000. Lagde et svare hælv... og vi måtte hente en MH3 fra en annen leverandør på KORT varsel. Synes uansett at dette er ren & skjær idiotoppførsel fra en ellers meget oppegående teknikker... Men det er en annen sak.. :? Mikseren ellers fungerer fint og låter fint og de fleste liker å skru på den. Var vel mer sliten PA som var problemet akkurat på den scenen.
Selv har jeg skrudd en del på GL-serien. Syns den låter fint jeg, men litt "knotete" å skru på. Vet ikke helt hvorfor. Har også slitt litt med potter o.l. som sitter litt løst. Pre-ampene er litt "hotte", men ikke noe stort problem for meg i de situasjonene jeg har vært borti.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Allen & Heath

Legg inn av Ole Hansen »

Kjell Roger Halberg skrev:Har vært borti et tilfelle på Hydranten i Hamar. Teknikkeren til et godt kjent norsk rockeband "steilet" når vedkommende fikk servert (en absolutt feilfri) ML5000. Lagde et svare hælv... og vi måtte hente en MH3 fra en annen leverandør på KORT varsel. Synes uansett at dette er ren & skjær idiotoppførsel fra en ellers meget oppegående teknikker... Men det er en annen sak.. :? Mikseren ellers fungerer fint og låter fint og de fleste liker å skru på den. Var vel mer sliten PA som var problemet akkurat på den scenen.
Selv har jeg skrudd en del på GL-serien. Syns den låter fint jeg, men litt "knotete" å skru på. Vet ikke helt hvorfor. Har også slitt litt med potter o.l. som sitter litt løst. Pre-ampene er litt "hotte", men ikke noe stort problem for meg i de situasjonene jeg har vært borti.
Kjenner ikke til saken, men når jeg leser hva du skriver så innbiller jeg med at vedkommende har sendt en rider som sier noe om hvilke miksebord han fortrekker/aksepterer. Hvis riderønskene på nevnet konsert ikke er oppfylt uten at han har mottatt henvendelse om å få annet utstyr godkjent, så kan han vel ha rett til å "rasle litt med fablene". Det er vel eneste lovlige grunn han kan ha til å forlange å få byttet den ut.
Uannsett så bør teknikeren kunne svelge en kamel i stedet for å lage et veldig spetakkel.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Allen & Heath

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Var innleid som husteknikker denne kvelden (også på kort varsel). Men vedkommende teknikker visste godt at han skulle jobbe på scene i daværende Norgesnettet og jeg syntes det var liten grunn til å lage sånt spetakkel som han gjorde. Vi snakker studenter med anstrengt økonomi osv.. Dialogen i forkant vet jeg lite om, man studentene var klare på at de hadde sendt ut info om daværende utstyrspark på stedet.
Utover dette så er jeg enig i at raidere bør følges opp så godt som mulig innenfor et sunt/økonomisk aspekt, samt ikke minst å ha god dialog med gjeldende teknikkere som faktisk skal utøve jobben. Sjelden det blir noe problemer da!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Allen & Heath

Legg inn av Joachim »

Kjell Roger Halberg skrev: Var vel mer sliten PA som var problemet akkurat på den scenen.
Nå kjenner ikke jeg tilstanden der og da men typisk for denne type rigger har desverre vært å dempe HF'en som spiller fra 1khz > gudhvethvormangedb for å kompensere litt typisk hard JBL-USA-HF.. Da blir resultatet "slitent". :lol: Med riktig prosessering har dette vært tipp/topp.

Å kreve en MH3 fremfor ML5 er vel bare barnslig.
Mvh
Joachim Venberget
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Allen & Heath

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Har jobba på GL4000 og GL2200 ved en rekke annledninger også..

Skal sies at det fins hippere bord å jobbe på , men får det nå altids til likevel :)
Svar