Mikrofon

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Knut Hansen
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 29 nov 2007, 13:03

Mikrofon

Legg inn av Knut Hansen »

Hei alle sammen!

Jeg er litt ny på dette med miksing av live lyd, men jeg har et lite spørsmål ang mikrofonvalg.

Skal styre lyd i et bryllup til uka, men jeg har hatt en lydprøve med en vokalist som skal synge i bryllupet.

Dette er en jente som har en god og kraftig stemme og hun synger generelt veldig fint. Men problemet mitt nå er at jeg ikke får det til å lyde bra igjennom høyttalerne.

Har prøvd mye med eq for å rette på det, men jeg får ikke det resultatet jeg vil ha. Kan det være at den mikrofonen som jeg bruker ( beta 58 A) bare ikke passer til henne og jeg bør prøve en annen en f.eks en AKG D5? Vil det hjelpe eller bør jeg bare vaske godt ørene mine? :)

Veldig takknemlig for svar relatert til spørsmålet og ellers nyttige tips som jeg kan bruke live.

Mvh

Knut
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofon

Legg inn av kristianjohnsen »

Generellt er Shure Beta 58 ansett for å være en mic som ikke låter veldig naturlig, men som ikke feeder så veldig lett og dessuten har en karakter som gjør at en stemme skal kunne høres over fx et høylytt band. Mange opplever at de nesten altid må dempe disse micene rundt la oss si 315 Hz og 2,65 kHz.

En AKG D5 kan godt tenkes å låte "bedre" til denne sangeren, men de er veldig "skarpe" rundt 6 kHz dersom sangeren har "SpiSSe SSSSer".

Prøv å eksperimentere litt med avstanden hun som synger har fra mic'en også. Hovedgrunnen til å "spise" mic'en er ikke nødvendigvis for å få bedre lyd, men ofte en nødvendighet for å unngå feedback.

Du kan vudere å prøve en Sennheiser e945, jeg synes disse fungerer fint der en Beta 58 ikke låter så bra.

Ofte er Shure SM 58 "snillere" i lyden enn Shure Beta 58.

Med både Shure Beta 58, AKG D5 og Sennheiser e945 bør sangeren synge rett mor fronten av mic'en, ikke inn fra siden.

Av mic'ene jeg eier liker jeg også Beyerdynamic Opus 69 som "snillere" alternativ, men den har ganske mye håndteringstøy.

Dette er jo alt sammen dynamiske mic'er - det finnes en stor verden av kondensator-mic'er der ute også.

Synger hun alene eller med musikere/backingtracks? Hvor høy lyd? I kirka eller på festen?
Knut Hansen
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 29 nov 2007, 13:03

Re: Mikrofon

Legg inn av Knut Hansen »

Hei og tusen takk for svar! Skal prøve en av de du nevnte her


Det er kun en gitar og denne vokalisten da.


Et annet spørsmål: Vet dere om en god fx innstilling på gitar? Har en M-one XL.... Har tideligere kjørt live reverb på både gitar og vokal, dette har blitt et greit resultat, men burde jeg prøve noe annet på gitaren? Noen erfaringer?
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Mikrofon

Legg inn av Tom Hansen »

Har du tilgang på AKG C-535, eller Sennheiser 865 så tror jeg du får det til.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofon

Legg inn av kristianjohnsen »

Tom Hansen skrev:Har du tilgang på AKG C-535, eller Sennheiser 865 så tror jeg du får det til.
For min del pleier AKG c535 å gi enten dritbra eller dritdårlig resultat, så pleier alltid å ha en backup-plan. Har dessverre aldri fått testet Sennheiser 865, hva slags jobber bruker du den til?
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofon

Legg inn av kristianjohnsen »

Knut Hansen skrev:Hei og tusen takk for svar! Skal prøve en av de du nevnte her


Det er kun en gitar og denne vokalisten da.


Et annet spørsmål: Vet dere om en god fx innstilling på gitar? Har en M-one XL.... Har tideligere kjørt live reverb på både gitar og vokal, dette har blitt et greit resultat, men burde jeg prøve noe annet på gitaren? Noen erfaringer?

M-one Xl har myyyyye programmer, men det tar tid å sette seg inn i det hele. Jeg pleier å "splitte" min så en aux forer den ene klangprosessoren og en annen aux forer den andre klangprosessoren. Begge klangmaskinene sender så resultatet tilbake på samme stereo-retur. Det er litt knotete "softpatching" for å få det til men er bare å prøve seg frem i patchmenyen. Jeg starter ofte med program 9, da har du en "room" og en "hall".
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofon

Legg inn av Helge A. Bentsen »

M-one: Finn programmet som heter M-one Magic. Juster reverb time til 2.3s og predelay til 25ms. Ferdig.
Svar