Mygg vs. bom-mikrofon

Her kan man diskutere alt som er relatert til TV- og filmlyd

Moderator: Mads Størkersen

Mygg vs. bom-mikrofon

Innlegg Henrik Persson » 23 Mar 2010, 16:19

Jeg lurer på hva fordelene og ulempene med mygg er kontra bom-mikrofon når det gjelder film- og TV-opptak? Har noen erfaringer eller kommentarer?
Henrik Persson
Lydiot
Henrik Persson
Newbie
 
Innlegg: 1
Registrert: 12 Mar 2010, 12:51

Re: Mygg vs. bom-mikrofon

Innlegg lydmix » 25 Mar 2010, 22:25

Det er ingen som helst tvil om at en superkardioide eller kort kanon (f.eks Sennheiser MKH-60) låter mye bedre enn mygger som DPA 4060 eller Sanken COS-11). En forutsettning er at bom-mikken er perfekt plassert, som regel fra oversiden rett utenfor bildekant rettet mot den som snakker. I dokumentarsammenheng vil bom vanligvis være førstevalget men behovet for mygger vil være tilstede f.eks når: 1) store bildeutsnitt der man ikke kommer nært nok med bom. 2) for lavt under taket til å benytte bom. 3) bevegelse ut og inn av steder der bom ikke kan følge med f.eks ut og inn av bil osv. 3) ekstrem bakgrunnsstøy 4) for mange deltagere i en dialog til at bomoperatør greier å få med alle replikker. 5) når bom lager skygger fra lyssettingen. 6) når produksjonen ikke har råd til lydtekniker / bomoperatør 7) når fotografen ikke er vant til å jobbe med bom (utrolig nok er det fortsatt fotografer som tror at man kan sende bilder der man ikke hører hva folk sier...) 8.) og et utall andre ganger...

En godt utført jobb med bom vil vanligvis være tidsbesparende for lydetterarbeidet. Man får da i beste fall en nesten ferdig dialogmiks med best mulig lydkvalitet og perspektiv. Ved bruk av mygger må lydbildet i større grad produseres i etterarbeid.
Kyrre S. Fledsberg
http://web.mac.com/lydmix
lydmix
Newbie
 
Innlegg: 17
Registrert: 20 Okt 2007, 13:27
Bosted: Spitsbergen


Gå til Film & TV

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron