Konstruere LAB sub for produkjson.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Joachim »

Hei.

Jeg er for tiden i praksis med mulighet til å påta meg øvingsoppgaver fremover. Er i en bedrift med mye muligheter til å sette ting i produksjon hva angår maskinering og skjøring osv hvis noe sku bli virkelighet.

Ta gjerne kontakt om du sitter på noen ideer du vil få dokumentert.

Det hadde vært gøy å kombinert tidligere erfaringer fra lydbransjen med å designe nye ting etter behov.

PS: Endret overskrift da dette nå er blitt ett prosjekt.
Sist redigert av Joachim den 28 jan 2010, 22:05, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Teknisk tegning

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har du tilgang på CRC-fres?

Da tar jeg 12 slike:

http://www.prosoundweb.com/article/lsp_ ... _and_more/
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Teknisk tegning

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Har du tilgang på CRC-fres?

Da tar jeg 12 slike:

http://www.prosoundweb.com/article/lsp_ ... _and_more/
Det heter CNC. Fy f for no jalla tegninger. Gi meg noen uker så har jeg ferdig tilnærmet ISO modell.

Hvis noen har bedre forslag så kom med de. Jeg tar bare ett prosjekt av gangen.
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Teknisk tegning

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Fett :)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Teknisk tegning

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Fett :)

Helt til noen andre dukker opp med no bedre tilbud.. :lol: Mandag 07.00
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Teknisk tegning

Legg inn av Joachim »

Vi har CNC maskiner i alle varianter ja men de maskinerer stål og plastikk. Den største mangler en akse og det er tilt på bordet. Jeg har ikke fått svar på om de er interessert i fresejobben men vi skjærer fint platene på laser. Får du frest skikkelig blir kassene som å bygge lego. Ca 10 timer laserskjæring for 12 kasser, det er jo snakk om 20 biter og 50m skjæring pr boks. Da har vi toleranser på +/- 0,1mm :D Har en versjon av kassa utvendig ferdig i modell i morgen med utfresninger.

Hvis noen vil følge konstruksjonen i 3D så send en mail så kan jeg sende modell i zip'a .exe fil med viewer etterhvert som ting utvikler seg. Tar gjerne synspunkter fra folk som har erfaring med å bygge kasser.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Torodd Olsen »

Lager du 2 kasser til meg også?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

To kasser er ingen vits i, du trenger minimum 4 i et stack før det spiller skikkelig.

Jeg driver å debatterer for og imot fresing, tror egentlig ikke det er noe vits i å frese spor i skjøtene, da kassa blir avstivet ganske greit av de indre delene. Men den blir jo mere solid da, tåler et fall fra liften uten å sprekke opp.

Jeg vetta f jeg. Forrige hornene jeg bygde ble stive og solide med glatte skjøter(heter det forresten det på Norsk???), dvs. plate mot plate, satt sammen med ekspanderende polyuretan-lim og treskruer. Burde funke her og, mener jeg. Vi får finregne på kostnadene om det er verdt det.

Noen som vet om en billig leverandør av 18mm Bjerkefiner?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Joachim »

Torodd Olsen skrev:Lager du 2 kasser til meg også?
Det burde la seg gjøre.. Jo mer dess bedre i forhold til maskinering og skjæring mtp pris. Les "copyrights" her http://srforums.prosoundweb.com/index.php/t/151/1375/
Du får såfall delene og får snekre selv. Dette gjelder jo andre også. Vi kan ev. samarbeide om en coatingløsning jeg har veldig trua på og venter på mer spec på. De som ønsker å være med på dette er hjertelig velkommen til å delta i prosessen men jeg vil ikke se no hjemmemekk utover hva vi spec'er. Planen min er å få liv i opphavsmennen og lage en metrisk versjon med gode tegninger som kan gå videre. Hva folk gjør videre får bli opp til de men jeg forventer en standard på denne batchen.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev: Jeg driver å debatterer for og imot fresing, tror egentlig ikke det er noe vits i å frese spor i skjøtene, da kassa blir avstivet ganske greit av de indre delene. Men den blir jo mere solid da, tåler et fall fra liften uten å sprekke opp.
?
Og hvem debatterer du med? Har du måtte stå på lageret å snekre sammen skjøter og hjørner pga dårlig konstruksjon? En anna ting er montering.. Med min løsning vil alt skli sammen som kuk i kram snø så kan dere regne timer på å knote med å få ting i vinkel osv.. Lykke til sier jeg bare. Jeg skal bare tegne dritten å få levert dere no biter. Men med det mener jeg det skal være en plan på sammensetning. Jeg vil produsere gode arbeidstegninger hvis fresing blir utenfor mitt arbeidssted.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Torodd Olsen »

Etter litt lesning om LAB sub, egner den seg nok ikke til prosjektet mitt (som Helge påpeker). Skal ha 1 stk sub/bass pr side til noen egendesignet topper. Design kriterie er at de skal være små med mye lyd.

Bilde
Bilde
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Fin modell jeg fikk hos deg i ferien. Kommet noe videre på prosjektet?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Fin modell jeg fikk hos deg i ferien. Kommet noe videre på prosjektet?
Venter vel på svar fra deg på hva du vil. Modellen min er vel bortimot klar for produskjon i forhold til den versjonen jeg har tatt utgangspunkt i som vel er v2? Interferencedetection ga no helt vantvittig med 0,0'er ^3 så det burde ikke være bekymringsverdig. Du nevnte å korte den inn. Jeg er i Oslo i morra der du vet så kan vi ta en prat, gjerne med gammern også så vi vet vi er på nett. Må og bestemme deg for håndtak, de er jo fine der de er nå men herk å løfte så høyt på en så høy kasse kansje? De er vel ca 1m opp når kassa står på hjul.
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Bra plan med møte, men er opptatt til tirsdag. Telefonmøte kansje?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Konstruere LAB sub for produkjson.

Legg inn av Joachim »

Det er ikke no hast, jeg får ikke gjort no mer med sub før etter tirsdag uansett, har masse programmering skal dere bysauer få ny gangbru til bjørvika til sommeren. :shock:
Mvh
Joachim Venberget
Svar