God PA for solist i kirke?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Hva med å faktisk sette seg inn i situasjon kontra budsjett sannsynlighet for type kunde. Nekter å tro at en slik type aktør har noe å vinne på å tømme lommeboka på nevnte produkter..Det finnes faktisk de som ikke lever av lyd for et brød også..
Helge A. Bentsen skrev:
Sondre Bry Glevoll skrev:
Frode Haarstad skrev:Mulig jeg tar fullstendig feil her, men jeg oppfatter kanskje forslagene om L'acoustics og Meyer som ganske langt over mål i denne sammenheng.
+1 på dette
Helt uenig når vokalmikken skal være en KSM9. Kjøper du billige plastkasser som låter deretter, så trenger du ikke bedre mikrofon enn en Sm58 til vokalen. Har du først investert i en KSM9 og skal ha den til å låte, så trenger du en seriøs høyttaler. Da holder det ikke med noe fra RCF eller Mackie.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Ole Hansen »

Mikrofonen er vel det billigste leddet i kjeden og er vel den mest fornuftige/økonomiske stedet og ha "state of the art" produkter i? Prisforskjellen på KSM9 og SM58 er vel veil i overkant av 4k mens prisforskjellen på Meyer UPA 2 kasser mot Mackie, RCF og JBL nærmer seg vel det 25 dobbelte, dvs ca 100k. Avab opererer jo ikke med priser på nett. Må jo i tillegg ha flight i stedet for bagger og dyrere stativer med joke-armer til de blytunge Meyerkassene også. Helt uenig i at KSM9 er tull på billigere PA. Vet forresten om mange som bruker billige SM58 på Meyerkasser, er vel ikke fornuftig det ihvertfall?
Av og til er jo SM58 den mikken som fungerer best på enkelte stemmer, men som regel funker det vesentlig bedre med feks en KSM9.
Var selv på en kirketurne i med PA av ymse slag i USA for noen år siden. Handlet meg noen bra mikker og en klang. Ingen tvil i at dette gjorde kvaliteten vesentlig bedre.
Synes det er lurt å kjøpe en bra mik selv om en bruker den på mindre bra PA, kan jo også hende at hun opptrår på steder med bra PA også innimellom.
Skjønner ikke at så mange PA firma bruker så mye penger og innsats på høytalerflaten mens de kjiper på mikrofonene.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Odd Arild Larsen »

En god mikrofon er alltid et pluss. Nå står det ikke noe om hvaslagt komp hun bruker, om det er singback, gitar, pianoe eller accapella. Men i og med at vokalen her er det viktigste, er det en stor fordel å ha en god mic. KSM9 & Beta 87 låter kanon på kvinnestemmer, noe SM 58 i slike settinger ikke alltid gjør. Når det gjelder miksere, lager f.eks. soundcraft en rimelig serie med småmiksere som har preamper fra GB-serien, og innebygget lexicon klang.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Mine herrer: Så dere et ord om budsjett i første post? :)

Ergo er min påstand: Skal man utnytte kvalitetene i en KSM9, så trenger man høyttalere med samme kvaliteten. Kjøper man Mackie eller samme type plastkasser, kan man liksågodt kjøpe en vokalmikk til 1100 kr, og ferdig med det.
toraabe

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av toraabe »

for å si det sånn så er jeg sikker på at Mito 615 er mer enn god nok i en Kirke, du må nok ha 4-6 av de og en god amp.
en peavey cs 4000 på alle 6 er mer enn nok.

Frode Haarstad skrev:I fare for å gjøre meg svært upopulær på forumet vil jeg herved kaste følgende brannfakkel....
Lydforum er kanskje ikke det helt optimale forum når en semiproff utøver som hovedsaklig gjør en- eller tomannsjobber i småskalamarkedet skal bestemme seg for hvilket utstyr man skal bruke et begrenset budsjett på.
Jeg driver ikke et stort og velrenommert lydfirma, og er heller ikke ansatt i et slikt, i motsetning til det jeg oppfatter som brorparten av forumets brukere. Det gjør at jeg ikke har tilgang på et lager og budsjetter som minner om Sareptas krukke.
Mulig jeg tar fullstendig feil her, men jeg oppfatter kanskje forslagene om L'acoustics og Meyer som ganske langt over mål i denne sammenheng.

MEN, for å komme til saken.
Jeg gjør derimot en del slike jobber som det blir beskrevet her, og da har jeg på mine eldre dager erfart at det enkle ofte er minst like lettvindt, og at det er så ubehagelig mange faktorer som spiller inn for hva som blir oppfattet som et vellykket resultat.
Lav vekt, liten fysisk størrelse og færrest mulig koblinger er blitt ganske vesentlig for meg. Dette vil si at en aktiv høyttaler er å foretrekke fremfor en passiv. Dersom man legger noen penger i en god mixer slipper man unna eksterne pre-amper og annet fjakk. Samtidig så vil man gjerne ha litt klang og evt. andre effekter også i en slik sammenheng, og da kan jo en kombinert løsning være fint. Jeg liker digitale mixere, siden jeg da har tilgang på mange løsninger i en ganske kompakt og driftssikker pakke (fremdeles uten eksterne koblinger og store rack), men er naturligvis klar over at disse pt. ikke kan måle seg med analog Midas i lydkvalitet. Kompromisser er vel fremdeles et nøkkelord her.

JBL Eon er vel noe jeg gjerne unngår, så fremt jeg ikke skal ha et rent speakeranlegg for å kaste hard lyd lengst mulig - da vil jeg ha G2. G1 er bare trist, og G3 fungerer vel kanske best som koffert.
Mackie SRM450 er jeg heller ikke særlig glad i, da disse har en alt for begrenset kastelengde (3-5 meter...?)
RCF 310 er nevnt her, og selv om jeg ikke på noen måte vil påberope meg orakelstatus så har jeg aldri blitt skuffet over disse, nettopp pga. kombinasjonen musikalitet og formidlingsevne i forhold til pris.
DB Opera er jo en god klasse under i pris og kvalitet, men om jeg måtte velge mellom disse og Mackie så ville jeg heller hatt DB.

Selv så har jeg både RCF art 300A og 500A og kan i tillegg slenge på et par 705-subber. Jeg har enda ikke vært borti kirker der det har fristet å lempe inn mer enn bare toppene.
For the records så har jeg også både en passiv BagEnd-rigg med vanvittig fine egenskaper for akkustisk musikk i tillegg til min kjære Meyer UPA/USW-rigg, men som jeg allerede har antydet i innledningen vil det aldri bli aktuelt å ta med noe av dette på en slik jobb. Vi skal nok bruke Meyer på førjulskonsertene i kirken, men da er vi tross alt 8-9 stykker i ensemblet.

Jeg har aldri vært flink til å fatte meg i korthet (ser jeg også nå..), men her kommer dagens kontrovers:
I det siste så har jeg brukt Bose l1 på slike jobber. Det funker ikke for alle, men jeg er utrolig fornøyd med hvordan dette anlegget fyller kirkerommet med lyd, samtidig som at det er det mest lettriggede jeg har vært borti, og at det ser ganske pent og diskret ut. En liten, digital mixer som gjør det meste jeg trenger (dog med svake pre-amper...) og sub i tillegg for å hjelpe el-pianoet litt ekstra. Monitor får man på kjøpet.

Jeg vil til syvende og sist anbefale dette til utprøving for flere.

Mvh
Frode Haarstad, Oppdal
Sist redigert av toraabe den 04 aug 2009, 12:52, redigert 2 ganger totalt.
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Voice System Proteus er i mine ører en fin høyttaler til den bruken du beskriver. Jeg har selv brukt disse på enkle oppsett i kirkesammenhenger, med godt resultat. Så spiller de både høyere og penere enn Mackie kassene som er nevnt. Vekta er bare 16 kg og veil. pris er kr. 8990 pr. stk. Kombiner disse med en A&H Mixwizard så har du et lett og lite anlegg med akseptabel lyd. :)
Kjell
Newbie
Innlegg: 21
Registrert: 21 mai 2007, 15:03
Kontakt:

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Kjell »

Ville vel kanskje kjøpt noe som er rimelig kjent, og som kanskje er lettere å få solgt seinere hvis du skulle ønske det.. JBL EON funker jo greit nok, Soundcraft MFX mixer og en mic som funker...
Kjell Arne Sveiven
Jessheim Lyd og Lys
http://www.jll.no
toraabe

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av toraabe »

Brukte Yamaha digitalmiksere koster heller ikke all verden, og de låter jo fint.
Så slipper man en masse styr med effekter, eq, patch og en helsikes kabelmølle...
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev:Mine herrer: Så dere et ord om budsjett i første post? :)

Ergo er min påstand: Skal man utnytte kvalitetene i en KSM9, så trenger man høyttalere med samme kvaliteten. Kjøper man Mackie eller samme type plastkasser, kan man liksågodt kjøpe en vokalmikk til 1100 kr, og ferdig med det.
Så ikke et ord om budsjett i din første post men du anbefalte bare en løsning som er ca 5 ganger dyrere enn den trådstarter hadde sett for seg og forespurte.
Selvfølgelig får man ikke utnyttet kvalitetene i en KSM9 fullt på plastkasser, men den virker fortsatt bedre enn en billigmik og øker kostnadene langt langt mindre enn å kjøpe høytaler i samme klasse.
Hvis man først har gått til anskaffelse av en dyr mik så bruker en den alltid, uansett om en kommer til en bra eller dårlig PA.
Lurer på om den stakkaren som startet denne tråden har blitt noe klokere? :) :)
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
superstian
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 06 mai 2009, 04:21

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av superstian »

joda, litt klokere har jeg nok blitt, selv om det ikke er mye. Takk til alle som har tatt seg tid til aa gi tilbakemelding. Var nok litt dumt av meg aa ikke nevne budget, men ca. 10.000kr pr. hoytaler er desverre alt hva lommeboken kan taale naa for tiden. Tanken med JBL EON 510 var at den har saa lav vekt, og er aktiv, slik at min forlovede enkelt kan ta den med seg og rigge opp selv. Forsto at JBL ikke staar noe saerlig hoeyt i kurs her, saa jeg skal virkelig ta meg tid til aa sjekke alle alternativene dere har gitt meg. Jeg bor i Oslo, og var innom Immerslund Musikk i dag. Der snakket de godt om Bose L1. Etter det jeg forstaar paa Frode Haarstad er dette noe han er godt fornoeyd med i kirkesammenheng, har lav i vekt, og er enkelt aa rigge opp. Kanskje dette er noe aa sjekke naermere ut. Hoytalerne vil stort sett bli brukt til sang og piano. takk ogsaa til dere som har tipset om mixere. Er som sagt helt nybegynner, saa alle tips motas med takk.

Har forresten helt klart foelelsen av at KSM9 gir en bedre lydopplevelse selv i de billige hoytalerne jeg har vaert borti.

Her kan de som har interesse av det lytte til min vakre forlovede :)

http://www.youtube.com/watch?v=e8LYE-OEalM

Stian
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Ole Hansen »

Er jo en fryd både for øyet og øret. Vakkert :) :)
Hvis du bor i Oslo er jo saken enklere. Tror ikke hverken Benum(mackie), Lydrommet(JBL), Multitechnic(Dynacord), Scandec(EV) eller noen av de andre hadde nektet deg en demotest. Her i mitt lille distrikt er det forresten 10stk EON500 kasser med 4 forskjellige fornøyde eiere etter det jeg har hørt, så tror ikke de er så krise som enkelte vil ha det til. Fotophono som selger RCF har vel også avdeling i Oslo?
Tror ikke det hadde vært så dumt med noen få demoer.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Joachim »

Fatter ikke hva verden dere lever i.. Den verden jeg forholder meg til så er det lydkilden som er alphaomega så får Helge stå der med sine hip'e kasser og SM58 som llter like fint de gjorde for 30 år siden. Heldigvis er verden kommet videre. 8)
Mvh
Joachim Venberget
toraabe

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av toraabe »

At en mikrofon er bedre enn en annen kan så stemme, men det er like viktig at mikrofonen passer til stemmen som skal synge inn i den. JEg har vært med på at en sm 58 låt bedre enn en ksm9 på en stemme og vice versa på en annen stemme på samme PA. Spesielt hvordan vokalisten uttaler sine S'er kan være med på å gjøre ksm 9 litt uggen i visse sammenhenger. To mikrofoner som jeg absolutt kan anbefale som jeg synes er mer lettskrudd er Sennheiser MD431 og MD441
Stort sett samme innmat, unntatt at 431 er litt mer hendig. E945 /965 låter også kanonbra.

http://www.sennheisernordic.com/nordic/ ... icrophones
Svar