Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Desillusjonert
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 26 mai 2009, 09:47

Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av Desillusjonert »

Hei
Jeg er for tiden litt lite oppdatert når det gjelder utstyr til PA bruk, men har bittelitt peil. Men jeg trenger råd og veiledning.

Vi tenker å kjøpe brukt utstyr og valgene er som følger:
- 2x EV-SX200 (Godt rykte, men litt gammel?)
- 2x Dynacord D12 (positiv omtale på nett)
- 4x Wharfedale VS15X (billig, men bra nok???)
- Mackie SRM-450 el. tilsvarende
- RCF 300A/500A

Vi skal bruke anlegget både ut og inne, stort sett bare med musikk fra CD/MP3. Det brukes både sommer og vinter. Og det bør være noenlunde lett og frakte og å montere.

Hvem låter best?
Hvem tåler mest?
EV og Dynacord er relativt dyre høytalere, er de verdt det? Man får tross alt en aktiv høytaler til samme pris?

Noen som har kjennskap til LAB1000 og Chevin A2000? Sistnevnte er relativt dyr, er den verdt det?

Vi har per i dag Martin 2x10" sub/bass (bruker en Zachry D250 til denne) og noen eldre Laney aktive og passive 15" monitorer. Dette låter ok, men ikke mere. Laneyene er gamle og Zachryen er i utgangspunktet litt for liten.

Kan noen komme med gode og velmenende råd? :D
Mvh. Rune
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av Marius Lindaas »

RCF Art-300 er i hvertfall meget solide og spiller greit med godt trøkk.
Den nyere Art-522(12" + hf) er helt konge aktive kasser. God lyd, masse power, lav vekt og også meget solide og robuste. Hvis du finner disse brukt ville jeg kjøpt disse.

RCF-Art-500A er ikke ideelt hvis du skal ha noe som er lett. Disse er for store og klumpete samt alt for tunge.

På jobben har vi hatt Art-300A og 500A på utleie i flere år. Alle har vært mye og hardt brukt(russebusser, monitorer, rølpefester og div arrangementer ute og inne), men jeg minnes ikke noe behov for service annet enn litt småtteri på to av kassene. Det kan også virke som om det er umulig å "sprenge" disse da de har gode innebygde limitere og overhetningsvern.

Vi har bytter ut Art-300A og 500A med nye 522A for ett år siden. Disse har en god del mer lydtrykk enn 300A og spiller i tillegg mye penere. Disse blir også mye og hardt brukt, men fortsatt ingen problemer. Disse er også fine å jobbe med da de veier så lite.

Nå har jeg lite erfaring med de andre kassene du satt opp så mulig dette blir litt ensrettede meninger.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
toraabe

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av toraabe »

Siden Dynacord eier Ev så sier det seg selv at det er mye dynacord i EV
Dynscord bygger alle ampene til EV
Det sitter EV elementer i Dynacord høyttalere, så her er det mere om at produktene er " brandet" enten med det ene eller det andre merket. UAnsett så er produktene svært gode.

Wharfedale bygger bra hjemmehøyttalere, men jeg liker ikke PA kassene deres

Men skal dere kjøpe noen kasser, så kan det være greit å kjøpe noen brukte EV / Dynacord som spiller bra.

Jeg kan også anbefale JBL som har gode aktive kasser.

Renkus Heinz har også svært gode produkter.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av Espen Hammer »

Dynacord eier absolutt IKKE EV. Bosch eier begge to. Internt er det en kamp om hvem som selger mest. Dynacord har begynt og lage mye egne elementer til sine høytalere, men bruker enda mye EV elementer. Riktignok bygger Dynacord forsterkere for EV, og det er mye likt her, om ikke alt.
toraabe

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av toraabe »

Espen Hammer skrev:Dynacord eier absolutt IKKE EV. Bosch eier begge to. Internt er det en kamp om hvem som selger mest. Dynacord har begynt og lage mye egne elementer til sine høytalere, men bruker enda mye EV elementer. Riktignok bygger Dynacord forsterkere for EV, og det er mye likt her, om ikke alt.
Da har jeg lært noe nytt i dag også
Midas venice blit bygd av Dynacord ;)
Paniel
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 01 apr 2008, 00:06
Sted: Sunnfjord

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av Paniel »

Mykje bra å velge i,
fekk høyre Billebro sine produkt i vår, dette er ein svensk butikk/merke som får høgtalarane sine laga på samme fabrikk som Cerwin Vega, så det er jo ikkje eit dårleg tegn :-) eg fekk høyre dei i partysammenheng, då var det mykje forskjellige subba å få høyre. fungerte bra til det!

Fekk og høyre mackie srm med den 15" aktive som sub og det spelte veldig fint, som hifi. men korleis lydtrykket kan måle seg me ka ein kan få i feks billebro og andre partyhøgtalera e jo ein ting.

noken andre som har vert borti billebro?

Har eit Peavey QW system som kanskje skal selgast og. Då har du fire stykk 18" enkle subba og 2 toppa. Q-wave serien til peavey. spela ganske heftig :-)
bruker en yamaha p5000 og ein boway v8.5 til å drive desse ( ca 3500w rms 8ohm)..
kan vere intressant at alle elementa e bytta og ikkje spelt med enda :-) (kun i sub)
Daniel Shanks
Amatør og uvitende
*Peavey, Laney, Yamaha, Boway*
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av Frode Trondahl »

ville nå si at det er et rimelig dårlig tegn , om det lages av cerwin vega. :shock: :shock:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av Hans A. Moen »

Frode Trondahl skrev:ville nå si at det er et rimelig dårlig tegn , om det lages av cerwin vega. :shock: :shock:
Helt klart.

At websiden til billebro er full av CAPS LOCK, men svært tynt med Thiele and Smalls specs er heller ikke mer betryggende..
Nei. Lite tro på billebro.

Med risiko for å være litt frekk så synes jeg ikke den mackiemonitoren låter noe bedre enn Behringer sin B215A.. Seriøst.
toraabe

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av toraabe »

Til diskotek hvor det skal være dunke dunk så fungerer det sikkert mer enn bra nok, men til konsert ..... ikke helt.
skrotumtroll
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 26 jan 2009, 09:28

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av skrotumtroll »

Turbosound TQ
Brukervennlig og tåler svært mye, har hatt de på både svaberg og båt.
Gjør jobben sin (særlig subene)
Lett å selge selv etter lang tid.
Lars
Paniel
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 01 apr 2008, 00:06
Sted: Sunnfjord

Re: Party anlegg/PA anlegg (EV, Dynacord, LAB, osv)

Legg inn av Paniel »

Har ikkje begitt meg utpå Billebro,
men har bytta ut alle basselementa ein gang til med MITO element og har bytta toppane med 4 stykk Mito 615, dei spelte helt rått etter mi meining!
noken andre som har formeining om Mito ? spelte fletta av peavey toppane i allefall..
Daniel Shanks
Amatør og uvitende
*Peavey, Laney, Yamaha, Boway*
Svar