SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Lager meg et effektrack bestående av SPX2000, M3000, og en d-two. En PCM91 vil kommet etter hvert, har ikke råd nå:)

Vil gjerne ha noen erfaringer fra dere. Hvilke presets dere bruker, div konfigurasjoner etc.. Selv tror jeg at jeg vil kjøre SPX og D-two på 2 stereostriper (vi snakker GB4 her) og splitte M3000 som to monoklanger. Ser jo for meg å bruke SPX`n til trommer/perc og de andre til div. Tips om gode vox-klanger og annet er hjertelig velkommen. Vil jo gjøre det enkelt å greit for de som skal jobbe med dette her.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Legg inn av Helge A. Bentsen »

SPX2000 settes i classic mode, let fram plateklangen, også trenger du egentlig ikke skru noe mer på den boksen :)

M3K ville jeg kjørt i stereo, ellers så er effekter såpass individuelt, finn noe du liker og start der.
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Legg inn av kleistad »

Wood Room på SPX2000 funker fett på slagverk! trur det e det presetet heter ihvertfall! ville også kjørt 3000 i stereo!
Kristoffer Leistad
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Legg inn av Per Erik Finstad »

Har funnet en ny favoritt-klang på PCM 91 som jeg liker å bruke på vokal. Den heter Deep Blue og er preset nr. 0 8)
Test den ut når du får kjøpt deg en.
Live Hurts
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Re: SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Legg inn av Anders Svinndal »

Kjell Roger Halberg skrev:Lager meg et effektrack bestående av SPX2000, M3000, og en d-two. En PCM91 vil kommet etter hvert, har ikke råd nå:)

Vil gjerne ha noen erfaringer fra dere. Hvilke presets dere bruker, div konfigurasjoner etc.. Selv tror jeg at jeg vil kjøre SPX og D-two på 2 stereostriper (vi snakker GB4 her) og splitte M3000 som to monoklanger. Ser jo for meg å bruke SPX`n til trommer/perc og de andre til div. Tips om gode vox-klanger og annet er hjertelig velkommen. Vil jo gjøre det enkelt å greit for de som skal jobbe med dette her.
Siden ingen har nevnt det ennå: M3000 har en funksjon som heter dual-input som du finner under routing-knappen. Velger du denne vil venstre inngang gå til maskin 1 og høyre inngang til maskin 2 - deretter summeres begge klangene til en steroutgang. Og vips så har du to stereoklanger tilgjengelig.

Og så må du huske å sette maskinen til 100% effektsignal på I/O-menyen. (Jeg forutsetter da at du skal bruke den på en AUX.) Dette gjelder jo forsåvidt alle effektmaskiner, men det er forbausende mange maskiner rundt i landet hvor dette ikke er gjort :roll: Sjekker alltid dette når jeg kommer på et nytt sted.

Anders
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Legg inn av Ole Hansen »

Hvis du gjør som Anders foreslår og som også gjør at en får mest mulig ut av M3000 så har du allerede 4 seperate effekter. Da har du 4 auxer igjen til monitorer hvis du mater effektene med aux. Får du deg en PCM91 i tillegg har du da behov for 5 auxer for å utnyttet effektene fullt ut og på GB4 er jo det i meste laget. Kan jo mate feks D-Two med en gruppe og få send på fader i tillegg til at du sparer en aux.
Enig med Per Erik i at Deep Blue er konge.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Legg inn av kleistad »

Good ´ol verb er også ganske fin vokalklang på Lexiconen! står faktisk på jobb nå og bruker den:)
Kristoffer Leistad
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Ole Hansen skrev:Hvis du gjør som Anders foreslår og som også gjør at en får mest mulig ut av M3000 så har du allerede 4 seperate effekter. Da har du 4 auxer igjen til monitorer hvis du mater effektene med aux. Får du deg en PCM91 i tillegg har du da behov for 5 auxer for å utnyttet effektene fullt ut og på GB4 er jo det i meste laget. Kan jo mate feks D-Two med en gruppe og få send på fader i tillegg til at du sparer en aux.
Enig med Per Erik i at Deep Blue er konge.

Jeg tror nok at jeg sender SPX kun til èn aux også. Må ha min 4 monitorkurser til rådighet. Tipset om å mat D-two til en gruppe er noe jeg allerede gjør, og det fungerer helt fint! :)
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: SPX 2000/M3000 tips til oppsett/bruk

Legg inn av Øyvind »

Bruker preset "reverb stage" en del på SPX2000 til klang på vokal. Ellers er det jo en boks du kan bruke til alt mulig. Har du pcm91 kan du bruke spx2000 til trommer. Men ha tungen rett i munnen hvis du skal bruke disse "hall"-effektene. M3000 har jeg kun brukt noen få ganger, men her er det lettere å "rote seg bort", så ville kanskje laget meg noe selv på den, og ikke bare stole på preset.
Mvh Øyvind Bjørge
Svar