Strømdistro

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Strømdistro

Legg inn av Marius Lindaas »

Even N.B. skrev:
Frode Trondahl skrev:Har nettopp byttet nesten alle sikringene i distrorackene våre, til Møller sikringer med innebygget jordfeil bryter.
Er man utendørs på jobb og det er mye fuktighet, er dette helt genialt.
Mye kulere at den kursen som har jordfeil går, enn at hele systemet mister strøm. Blir så utrolig mye lettere å feilsøke da.
Kan anbefales på det sterkeste.
Greit når jordfeilbryteren på egene skap går, men når den går hos strømleverandøren før den går i evt. egene skap.
Da er det ikke så morsomt. Lys(spesielt dimmere og strober) og jordfeilbryter passer ikke så godt sammen, så det bør man ungå.
Noen erfaringer med dette Even? :-D
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Strømdistro

Legg inn av Even N.B. »

Marius Lindaas skrev:Noen erfaringer med dette Even? :-D
Jeg har erfaring med myerart... :P Joda har vært borti dette problemet, nokså irriterende... men mye kan fikses med nøkler ;)
Men jeg lurer litt på hvem sitt utstyr det var med så himla mye feil, hehe x)
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
edvard
Newbie
Innlegg: 14
Registrert: 28 okt 2007, 10:14

Re: Strømdistro

Legg inn av edvard »

Greit nok med 16 år og erfaring...!
Jeg har 25 års erfaring i elektrobransjen og vil si følgende:
Jordfeilbryter er et sikkerhetssystem og skal beskytte liv, helse og utstyr. Jordfeil i et anlegg er livsfarlig og kan få katastrofale/fatale følger!!! Jordfeil forplanter seg i anlegget og gjør utsatte anleggsdeler berørigsfarlige. Ekstermt farlig blir det der overgangsmotstanden til jord er liten , f. eks. ute og på fuktige steder. Det er heldigvis ikke mange som overbroer sikringer som løser ut, fordi en har idé om konsevensene. Like lite som man tuller med sikringer skal en ikke tulle med jordfeilbrytere. Finn jordfeilen i stedet for å fjerne joirdfeilbryteren! Har du ikke kompetanse på området, - finn en som har det og få hjelp! Jeg har mye mer respekt for en som spør om råd fremfor en som tar en tjangs og later som en har full oversikt.
Den som fjerner et sikkerhetssystem setter andres liv og helse i fare og bærer et stort ansvar!!
Et tips: Hvis hovedvern løser ut før kursvern,-sjekk selektiviteten!
Edvard
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Strømdistro

Legg inn av Helge A. Bentsen »

edvard skrev:Greit nok med 16 år og erfaring...!
Jeg har 25 års erfaring i elektrobransjen og vil si følgende:
Jordfeilbryter er et sikkerhetssystem og skal beskytte liv, helse og utstyr. Jordfeil i et anlegg er livsfarlig og kan få katastrofale/fatale følger!!! Jordfeil forplanter seg i anlegget og gjør utsatte anleggsdeler berørigsfarlige. Ekstermt farlig blir det der overgangsmotstanden til jord er liten , f. eks. ute og på fuktige steder. Det er heldigvis ikke mange som overbroer sikringer som løser ut, fordi en har idé om konsevensene. Like lite som man tuller med sikringer skal en ikke tulle med jordfeilbrytere. Finn jordfeilen i stedet for å fjerne joirdfeilbryteren! Har du ikke kompetanse på området, - finn en som har det og få hjelp! Jeg har mye mer respekt for en som spør om råd fremfor en som tar en tjangs og later som en har full oversikt.
Den som fjerner et sikkerhetssystem setter andres liv og helse i fare og bærer et stort ansvar!!
Et tips: Hvis hovedvern løser ut før kursvern,-sjekk selektiviteten!
Edvard
Hør hør!

Prøv selv å klatre opp i en takgrid med jorda mikkabel i handa når det ligger en fase til gridden, ikke godt.... Ærede vaktmester som hadde kobla ut jordfeilbryteren "fordi den går hele tiden" skal være glad han slapp unna med tinnitus.
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Strømdistro

Legg inn av Even N.B. »

Jeg er faktisk 17 ;)
Selektiviteten her er nok feil, ettersom det er vern nr 2 som først slo inn...
Jeg har egentlig liten tro på at det er utstyret vårt det er noe feil med når det samme skjedde på samtlige lysbusser med samme
type strømdistro. Og i følge arrangør og andre teknikere så har dette ALDRI vært et problem tidligere. Men heldigvis var denne typen
strømdistro byttet ut de andre treffene på tryvann og i lillehammer.
I tilleg hadde vi jorda takriggene våre med egne jordspyd.
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Strømdistro

Legg inn av Marius Lindaas »

Noen tanker:

1. Jordfeilbryter er der av en grunn, og er nok veldig fint. Så jordfeilbryter må vi nok leve med og sette pris på :-)

3. Jordfeil på mellom 10 og 20 mA i en 63 A 400V er ikke et stort problem og ikke veldig skadelig for friske normale mennesker.

Men hva vet vel jeg :-D
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Strømdistro

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Marius Lindaas skrev:Noen tanker:

1. Jordfeilbryter er der av en grunn, og er nok veldig fint. Så jordfeilbryter må vi nok leve med og sette pris på :-)

3. Jordfeil på mellom 10 og 20 mA i en 63 A 400V er ikke et stort problem og ikke veldig skadelig for friske normale mennesker.

Men hva vet vel jeg :-D
Når du tenker på at det er 30mA som skal til for å drepe deg, så er det farlig.
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Strømdistro

Legg inn av Even N.B. »

Helge A. Bentsen skrev:Når du tenker på at det er 30mA som skal til for å drepe deg, så er det farlig.
Hjertet ditt begynner å flimre(at hjertet slår uregelmessig) ved 30mA. Du dør ikke nødvendigvis av det, men
hjertet ditt kan bli svakere.
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Strømdistro

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Even N.B. skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Når du tenker på at det er 30mA som skal til for å drepe deg, så er det farlig.
Hjertet ditt begynner å flimre(at hjertet slår uregelmessig) ved 30mA. Du dør ikke nødvendigvis av det, men
hjertet ditt kan bli svakere.

Hva skjer da med en stakkar som har et svakt hjerte.....

Moralen er: IKKE kødd med ting som kan skade deg og andre, det være seg strøm, hengende last, transport, lasting eller rigging, det er ikke verdt det den dagen det går galt.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Strømdistro

Legg inn av lydonen »

Helt enig med siste taler.. MEN: En krypestrøm til jord på 20mA er ufarlig. I og med at man setter inn kroppens elektriske motstand inn i strømmen vil spenningen falle dramatisk og strømmen vil reduseres betydelig. Man skaper ikke en strøm men man utgjør en motstand og spenningsfallet i kroppen vil sammen med denne gi grunnlag for beregning av aktuell strøm gjennom kroppen.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Strømdistro

Legg inn av Even N.B. »

Helge A. Bentsen skrev:Hva skjer da med en stakkar som har et svakt hjerte.....
Har du dårlig hjerte kan du i værstefall DØ!..

Men som standar på ALLE Jordfei-lbrytere/automater så skal de slå inn mellom 50%-100% av verdien som er oppgitt.
Dvs. hvis det står 30mA på jordfeilbryteren så kan den slå inn på bare 15mA... men også opptil 30mA. Men det er
nesten ikke mulig å ha så nøyaktig, uten at det er digitalt.

Og thomas det du sier er nok riktig. Men du har et problem om spenningen er høyere enn 100VAC eller 150VDC, for da
er ikke kroppen din stor nok motstand og strømen blir fort høyere. Det har ikke kroppen godt av!
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member
Innlegg: 60
Registrert: 21 feb 2006, 03:07

Re: Strømdistro

Legg inn av John H. Guttorm »

Hvilket bringer oss tilbake til Lillehammer-treffet i år.

Var å snoket rundt på distroene til arrangøren litt utover fredagskvelden. Der møtte jeg en illsint arrangør-mann som var travelt opptatt med å dokumentere indikert jordfeil på mellom 300 og 490mA på en av kursene med digitalkameraet sitt..
Denne kursen tilhørte selvfølgelig en "lydbuss", som også hadde tatt med seg en strobe på størrelse med en liten personbil.

Jeg har ikke allverdens kunnskaper innenfor det feltet, men det kan da umulig være sunt?!
Heaika/Heyka
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Strømdistro

Legg inn av Even N.B. »

Hehe, det var Constitusjonen.
De hadde denne megastroben, en 85kW strobe, som bruker en 63A kurs...
En av de andre arrangør-mennene som bare lo av det. Men de hadde ikke dette problemet på tryvannstreffene..?

Og det er vertfall langt ifra sunt med nesten 500mA i kroppen.
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Strømdistro

Legg inn av lydonen »

Even N.B. skrev: Og det er vertfall langt ifra sunt med nesten 500mA i kroppen.
Igjen Even, selv om du detekterer en jordfeil på 500mA er ikke det man utsetter seg for ved berøring..Det vil gå en langt mindre strøm gjennom kroppen ved berøring hvis man mot formodning skulle klare å utsette seg for denne jordfeilen. For du må huske på at dersom hele anlegget er jordet etter forskriftene vil overledningen som forårsaket jordfeilen bli ledet rett til jord, og for å kunne bli utsatt for et støt må du berøre et punkt med et annet jordpotensiale enn det apparatet med jordfeil er jordet til, og derfor er det er faktisk en ganske tynn sjanse for at du skal bli utsatt for noe som helst slags støt. Jeg har jobbet som elektriker i mange år og det eneste stedet jordfeil er virkelig farlig er i dusjen, men selv der har det ikke tatt livet av særlig mange. Og det har bare vært farlig hvis jordingen i huset ikke har vært god nok.

Jeg vil gå så langt som å påstå at overledning i et elektrisk apparat kun er farlig dersom ikke jordingen er god nok!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Mario
Newbie
Innlegg: 7
Registrert: 12 sep 2004, 14:03
Sted: Kolbotn

Re: Strømdistro

Legg inn av Mario »

Trond skrev:
Marius Lindaas skrev: - I stede for plugg inntak, fastmonter en 1m kabel inntak som du kan kveile inn i racket. På steder der du skal ha distroen rett ved strømtilførselen sparer du deg for en ekstra kabel med på lasset. også ved linking av flere skap.
Du slepper og å gløyme kabel, som og er litt kjedelig :D :D

Legg gjerne inn nokre bilder av distroene!!

Korleis har dere løyst det med amperack, ampene mine krever 16amp pr stk, har 3-4 i kvart rack.8 (camco vortex 6).

Har lurt på å lage til einfasa 32 amp, er det ein god løysing??
Vi bruker 32 A enfas på våre amprack monitor rack 2Xvortex 6 og 1 X vortex 3, 4ch
og amper til Nexo S12 vortex 6 + Vortex v200
osv osv alpha rack PS rack osv.

veldig greit med "powerharting" inn bak og 3 32 A enfas ut + 3 16 A til FOH Backline osv...
med da kabling til rød og blå strøm.
dette er da bygde i rack så hendig og greit og ta med seg :D
Magne Riise
Fotophono AS
utleie AVD Oslo
Svar