APHEX Systems 204

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

APHEX Systems 204

Legg inn av Terje Watterud »

Hepp..

204 Aural Exciter and Optical Big Bottom

Hvordan fungerer denne prosessoren ? Hva gjør den og hvilken erfaring har du med den?

Har aldri sett den på en teknisk rider, det er vel en grunn ?


takker for svar/erfaringer
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: APHEX Systems 204

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Big Bottom-funksjonen skal gi deg opplevelsen av mer bass, uten at det skal stresse anlegget noe mer. Boksen lurer øret til å tro at det hører en dyp basstone, ved å lage rett antall harmoniske komponenter. Du hører egentlig kun de harmoniske komponentene, men hjernen tror at den hører grunntonen også, så det oppleves som "ekte dypbass".

Aural Exitern er en mer ubestemmelig sak, litt eq, litt kompressor, også her en del harmoniske komponenter i toppen som gir mer "luft".

Kan være fint til sitt bruk, feks. subgruppe-miks av tammer, men ikke noe å ha på hele anlegget. Kontrollene krever nøye justering for å passe til frekvensinnholdet i signalet du behandler.
Brukeravatar
Trygve Haukås
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 17 nov 2006, 18:36
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: APHEX Systems 204

Legg inn av Trygve Haukås »

Aphex Aural Exciter er en etterhvert gammel teknologi som har vært brukt i sluttproduksjon av av studioinnspillinger fra 70-tallet og frem til i dag. Tidligere var dette teknologi som studioene leide fra Aphex på minuttbasis. Aural Exciter teknologien gjør lydbildet luftigere, mer dynamisk og kan fremheve soloinstrumenter eller vokal i en innspilling. Dette gjøres ved en "black box" prosessering der lydsignalet delvis går ubehandlet gjennom og delvis tillegges resultatet av aural exciter prosessen som legger til overtoner og fremhever enkelte elementer i lyden slik at innspilt lyd får en friskere karakter.

Jeg har brukt Aphex 204 de siste 4 år som en del av lydkjeden ut fra en DJ-mikser. Her jobber jeg med innspilt musikk og min erfaring er at denne type ofte "massivt" komprimert musikk låter litt dødt og klangløst i et kraftig PA-anlegg - der live musikk har en helt annen og friskere karakter. Aural Exciter innstilt på middels standard innstilliger bringer liv inn i denne "døde" musikken og gjør at PA-anlegget får mer av karakteren i et HIFI anlegg - men spiller mye høyere :-)

Big Bottom funksjonen hjelper også godt på og gjør at jeg greit kan kjøre uten bunnkasser i mindre lokaler (har fulltone topp med 2 x 15"). Enda mer massivt blir det med mine 2 x 18" i bunn på hver side.

Mitt råd er å bruke denne type psykoakustisk prosessor i forhold til "programkilder" som DJ's, CD-spillere ol. Den kan også gjøre mye spennende i en sluttmiks på en studioinnspilling hvis man ikke er helt fornøyd med resultatet - og her har man større mulighet til å finjustere for optimalt resultat.

En ulempe er at dette er en analog enhet og må kobles inn i lydkjeden på tradisjonelt vis.

Jeg spiller mye som DJ og i denne forbindelse er dette en uvurderlig komponent. Når jeg bruker anlegget mitt til PA for artister pleier jeg å koble enheten ut av kjeden.
Mvh Trygve Haukås
______________________________________
- Uten musikk ville livet være en misforståelse
(Friedrich Nietzsche)
Svar