God sanglyd ???

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
bullet
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 30 jan 2009, 10:49

God sanglyd ???

Legg inn av bullet »

Noen som har tips ?
Strever med å få god og fyldig sanglyd i PA'en. Tiltross for full bass på mikkinngangen og en hovedequalizer i "normalstilling" så blir det for spedt og lite tyngde i hovedvokalen.
Alle tips - helt elementære og mer avanserte tas imot med takk.
toraabe

Re: God sanglyd ???

Legg inn av toraabe »

Det å få god sanglyd i en PA kommer helt an på flere faktorer.
Hvilken type Mikrofon, Mikser, EQ, Compressor, Processor til PA ( hvis så finnes / delefilter ) Forsterkere og til slutt Høyttalerne.
Viktigst av alt er å finne en mikrofon som passer godt til stemmen man skal forsterke opp.
Mange bruker Shure SM 58 som er en grei standardmikrofon som passer mange stemmer, men den kan også få en stemme til å låte
ditto dårlig. Siden den har en karakteristikk som hever området mellom 2 - 6 Khz noe, kan den derfor også bli noe spiss i lydbildet.
Hvis du forsøker med en annen dynamisk sangmik som en Sennnheiser MD431 eller min favoritt Sennheiser MD441-U som har
valgbare karakteristikker så burde du få en svært god vokallyd. Velger du F.eks Shure KSM 9 eller en Neumann KMS105 som begge er kondensatormikrofoner
burde du få den lyden du ønsker. Men noen ganger kan en standard SM57 med støvhette også gjøre susen.
Alt kommer an på stemmen og utstyret man har tilgjengelig.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: God sanglyd ???

Legg inn av Ole Hansen »

Noe av det viktigste for å få fyldig og god vokallyd er at vokalisten holder mikken nærme munnen, og selvfølgelig også at vokalisten har en fyldig og god stemme. Da er mye gjort.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: God sanglyd ???

Legg inn av kleistad »

hvis du må skru mye eq på vokalmikken for å få det til å låte så burde du bytte mikrofon til du finner en som passer vokalisten du har på scenen!
Ole er inne på det med proximityeffekten(skrives det sånn forresten?), som vil si at jo lengre fra lydkilden mikken er jo mer bunn mister man :)
Kristoffer Leistad
toraabe

Re: God sanglyd ???

Legg inn av toraabe »

Jeg har ved noen annledninger brukt stormembbran kondensatormikrofon med svært vellykkede resultat..

Prøv det ut..

Jeg trur at det er mikrofonen du benytter som ikke passer stemmen til sangeren.
bullet
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 30 jan 2009, 10:49

Re: God sanglyd ???

Legg inn av bullet »

Takker for tips !
Vil starte med å prøve flere mikrofontyper.
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: God sanglyd ???

Legg inn av HåkonD »

Har vel også mine erfaringer med at frekvensene 250 hz, 315 hz, rundt 500 hz hjelper å trekke vekk for å dempe noe av den ullene/gromsete lyden i stemmen. Taletydlighet ligger mellom 2-4 Khz ofte. Vel og merke tatt i betrakting at man bruker en SM 58.

Det jeg har lurer på er hvordan man får mer "varme" i en vokal. frekvenser som må dras opp/ned eller andre enkle triks? uten å kjøpe seg rør ting
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
toraabe

Re: God sanglyd ???

Legg inn av toraabe »

Her er det som sagt mye som spiller inn.

Først må man ha en mikrofon som har en karakteristikk som paser godt til stemmen slik at man benytter så lite EQ som mulig. Så er det mic Preamp. Vintagesign http://www.vintagedesign.se/ bygger sine striper stort sett basert på gamle NEVE sine mic preamper fra 70 tallet. Disse låter svært godt og vil gi mye løft, spesielt mht dynamikk og at den er med på å gi mikrofonen den lyden den er god for. Ellers kan du gå inn på http://www.proharmonic.com og se hva de har " racket"
Her er det et firma som " racker" gamle striper fra miksere som er plukket i biter og som her har fått nytt liv. En preamp som låter fortreffelig er Siemens v276. Disse er mye brukt i studioer og låter knall.. Så det er her viktig å ha en preamp som har masse headroom. Har man her en eller annen god preamp sammen med en god mic, så skal jeg tru at det låter bra.
Enten sammen med en MD431 eller MD441U fra Sennheiser eller en SM87 eller KSM9 fra Shure så burde det bli godt.
Eller en kan prøve med Shure SM7. Stor og fet, men låter veldig bra.
Audix har endel svært gode mikrofoner samt også Audio Technica har sine gode saker. BeyerDynamic er også helt i toppskiktet og selvfølgelig Neumann.
Lykke til..
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: God sanglyd ???

Legg inn av kleistad »

la meg ta en kortversjon!
god PA, dyrt miksebord, dritfet mikrofon, gode ører og en begavet sanger :D med det får du kanon sanglyd
Kristoffer Leistad
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: God sanglyd ???

Legg inn av Espen Hammer »

evt, bruke det som folk flest bruker, og hvite hva man gjør.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: God sanglyd ???

Legg inn av Ole Hansen »

Kanskje litt hakk i plata her. Råvarene som vi får inn i mikseren er det viktigste for om vi klarer å få god lyd. De andre tingene må selvsagt også være på plass, men kommer i andre rekke :o . På meg virker det som om at stemmen og mikrofonteknikken til sangeren ikke kan gi deg den lyden du ønsker. Har du prøvd andre sangere på samme oppsett? Hvis det er like spedt da kan en begynne å tenke utstyr. Selv tror jeg aldri at jeg har vært i nærheten av å ha full bass på mikkinngangen for å få den fylden jeg vil ha.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Annar Pinås
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 07 des 2008, 13:11
Sted: Våle i Vestfold
Kontakt:

Re: God sanglyd ???

Legg inn av Annar Pinås »

Hvilken mikrofon,mixer,delefilter(prossesor),slutt-trinn og høytalere har du? Jeg tror hvis du har normalt god kvalitet av nevnte ting og setter kanalfader til 0db, alle tonekontroller til kl.12,justerer gain(trim) til input-led blinker rødt, så justere den litt tilbake. Dra hovedmasteren opp deretter, så vil du ha et godt utgangspunkt og brukbar lyd.Du skriver i ditt inlegg PA, og da er det vel topper med dertilhørende sub.Da vil jo delingen ligge rundt 90-100hz. Husk og skru av alle effekter når du foretar dette. Det må være en feil et sted når du må skru bass på topp. Tror heller ikke det hjelper med diverse preamper og o.l. Minst mulig skruing og EQ'ing på vokalen, så blir det bra !! :D
toraabe

Re: God sanglyd ???

Legg inn av toraabe »

Annar Pinås skrev:Hvilken mikrofon,mixer,delefilter(prossesor),slutt-trinn og høytalere har du? Jeg tror hvis du har normalt god kvalitet av nevnte ting og setter kanalfader til 0db, alle tonekontroller til kl.12,justerer gain(trim) til input-led blinker rødt, så justere den litt tilbake. Dra hovedmasteren opp deretter, så vil du ha et godt utgangspunkt og brukbar lyd.Du skriver i ditt inlegg PA, og da er det vel topper med dertilhørende sub.Da vil jo delingen ligge rundt 90-100hz. Husk og skru av alle effekter når du foretar dette. Det må være en feil et sted når du må skru bass på topp. Tror heller ikke det hjelper med diverse preamper og o.l. Minst mulig skruing og EQ'ing på vokalen, så blir det bra !! :D
Det kan være en XLR kabel som er gåen, trafoen i micen som er gåen,
Høyttalere som går i motfase, sub som går i motfase sett i forhold til topp og at vokalfrekvensen treffer crossover frekvensen og pga overlapping få rman en ekstrem ditch i kurven.

Prøv å kjør vokallyden UTEN sub, men bare toppkassene fra ampen og rett fra EQ til ampen uten noe annet mikkmakk...

Vedr nivå så forsøke jeg å ligge rundt fra 0 til + 6. Ikke mer eller mindre i snitt...
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: God sanglyd ???

Legg inn av permorten2@live.no »

Det meste er vel egentlig sagt, men et godt utgangspunkt må være å få kalibrert P.A anlegget. Tviler på at det bare er sangen som låter dårlig i dette anlegget. Sangen bruker normalt å kunne kjøres relativt flatt. Eneste jeg bruker å gjøre er å kutte en del i bånn fra ca 180hz og nedover. Å få kalibrert P.A anlegget er meget viktig,da dette sparer deg for mye skruing på mikser noe som er meget uheldig med tanke på fase, interferens og ukontrollerbar lyd. ostlandlydstudio.no

mvh: Per M :D
Svar