Bruker folket RTA?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Oldie
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 26 okt 2008, 10:55

Bruker folket RTA?

Legg inn av Oldie »

Hei, Har fått meg en DBX DR 260. Vakler litt frem og tilbake hvorvidt jeg skal skaffe en RTA mik.
Noen som har erfaringer å bidra med her?

/Oldie
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Bruker folket RTA?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ikke gjør det. RTA-funksjonen er håpløs elendig.
Oldie
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 26 okt 2008, 10:55

Re: Bruker folket RTA?

Legg inn av Oldie »

Takk for input.
Ja, det er vel kanskje for godt til å være sant, trykke på et par knapper og få EQ magi..

/Frode
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Bruker folket RTA?

Legg inn av JAS »

tør jeg spørre hvorfor den er "håpløs elendig"?
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Bruker folket RTA?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Autoeq som baserer seg på 1 mikk plassert ett sted i rommet kan bare fungere på akkurat det målepunktet, i teorien. I praksis så fungerer det ikke fordi boksen vet ingenting om forholdene der mikken står, og aner ikke at du har plassert mikken litt off-axis i forhold til paen, med en refleksjon fra gallerikanten og en fra delaysona, så den drar på noe jævli med eq for at det skal måle flatt med det resultatet at det låter krise dårlig.
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Bruker folket RTA?

Legg inn av JAS »

Jaha.
Bare lurer siden vi er veldig fornøyd med vår 260 i Sandefjord Normisjon, der det ble brukt RTA under installeringen.
Ingen tilreisende teknikere, eller husets, har brydd seg om å bruke extern EQ, for alle har vært fornøyd med det DBXen har gjort selv.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Bruker folket RTA?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

JAS skrev:Jaha.
Bare lurer siden vi er veldig fornøyd med vår 260 i Sandefjord Normisjon, der det ble brukt RTA under installeringen.
Ingen tilreisende teknikere, eller husets, har brydd seg om å bruke extern EQ, for alle har vært fornøyd med det DBXen har gjort selv.

Det tror jeg ikke før jeg hører det med mine egne ører. Min erfaring med slike systemer er at de gjør mer ugang enn nytte.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bruker folket RTA?

Legg inn av Hans A. Moen »

RTA er for hjemmekino og godstolen.

Jeg tror på å tune PA'n i friluft, få det til å spille flatt der, for så å ta med de innstillingene videre og gå ut i fra de i nye lokaler.

Langt ute på et jorde kan man nok bruke RTA
Oldie
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 26 okt 2008, 10:55

Re: Bruker folket RTA?

Legg inn av Oldie »

Da har jeg vel slått fra med RTA for nå..

Bruker dere en ekstern EQ når dere har f.eks en DR 260? Den innebygde er jo litt knotete å justere, men kanskje man venner seg til den.

/Frode
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Bruker folket RTA?

Legg inn av Joachim »

Oldie skrev:Da har jeg vel slått fra med RTA for nå..

Bruker dere en ekstern EQ når dere har f.eks en DR 260? Den innebygde er jo litt knotete å justere, men kanskje man venner seg til den.

/Frode
Vanlig praksis er vel som hovedregel at EQ parametre på sånne duppedingser benyttes til systemsettinger og at man gjerne har eksterne leketøy tigjengelig for knoting av gud og hvermansen ja.

Profesjonelle systemer beslaglegger gjerne parametrene på utgangene av sånne prosessorer til fabrikkinnstillinger mens man kan gjøre f.eks litt mer sofistikert RTA etter lokale osv på inngangene for så å låse. Kjenner ikke denne maskina men mange liknenede burker har forskjellige sikkerhetsmuligheter så du kan f.eks låse utgangene mens du kan tukle og leke på inngangene, noe som er veldig korrekt hvis det er fabrikksettinger på utgangene.
Mvh
Joachim Venberget
Svar