Hvilke movinghead anbefales?

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Ole Hansen »

Vurderer opptrapping av lyspakken og lurer da på innkjøp av movingheads. Regner med at det er 250 hoder som er aktuelt, spot og wash. Viktig at de er stillegående og holder god kvalitet uten å være i det øverste prissjiktet. Noen som har gode forslag på hva en bør gå for?
Hvilken lysmikser bør en gå for?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

Spot: Martin Mac 250 entour eller Robe Colorspot 250 AT
Wash Martin Mac 250 Wash eller Robe Colorwash 250 AT

Lysmikser:
Avolites Peal 2010
Hog
Grandma Lite


alle disse er gode valg
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Fersken
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 06 mai 2008, 22:24
Sted: Bergen

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Fersken »

Evt. hvis du går opp til 300w (bl.a. clay paky og elation) får du med CMY miks på profilhodene også. Kan være hendig :)
ser avab bergen skal kvitte seg med mange lysmikserne sine, kan jo se om noen av de er aktuelle.

mvh
Steinar Øxseth
mvh Steinar Øxseth
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member
Innlegg: 60
Registrert: 21 feb 2006, 03:07

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av John H. Guttorm »

Hei,
alt avhengig av prisklasse og hvilke krav du stiller.

Jeg kan nevne at av de aller billigste hodene er ikke SGM noe dårlig valg. De varer, varer og varer. Robe og Martin er gode valg begge to de også, men litt dyrere.

Om du vil litt høyere i prissjiktet vil jeg anbefale at du ser på hoder med full CMY for fargeblanding fremfor farger på hjul, det vil fjerne mye fremtidig hodebry:)

Av mindre lysbord vil jeg anbefale Avolites Tiger, med nye Titan softwaren. Evt. Chamsys MagicQ PC-Wing, med et sinnsykt enkelt grensenitt til en koselig pris.
Heaika/Heyka
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Ole Hansen »

Hei! Takker for tips!
Endte opp på Pearl Tiger og starter med 4stk Robe Colourspot 250 AT. Tigeren er løs og venter hodene om noen få dager :) .
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Gode valg det. Hvem kjøpte du lampene fra og hva endte pris på for disse?
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Ole Hansen »

Lampene kjøpte jeg av Multitechnic. Fikk best pris der, men prisen er vel for konfidensiell til å legge ut her. Kan være jeg sender den på PM hvis jeg får lov.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Bård
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 12 mai 2009, 22:11

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Bård »

John H. Guttorm skrev:Av mindre lysbord vil jeg anbefale Avolites Tiger, med nye Titan softwaren.
Hei

Vekker liv i gammel post her for å ha fakta på det rene dersom noen skulle søke gjennom gammle poster på jakt etter info om Pearl Tiger.

Avo Pearl Tiger er en søt, liten og praktisk mixer ja, men den støtter ikke det nye operativsystemet Titan.
Titan er kun for Pearl Expert og for D4 (D4 er i skrivende stund i lukket beta fase)
Grunnen til dette er at Titan er et veldig kraftig system som krever PC basert hardware, Tiger har desverre i likhet med Pearl 2xxx bord ikke dette og kjører Pearl 2008 Software
Version 1.1 som er en oppdatert versjon (støtte av USB stikke som lagringsmedia) av den klassiske Pearl softwaren.
--
Bård Bråthe
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Trond »

Kva er forskjell mellom Titan og 2008 softwaren da?

Fordel/ulemper?
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Bård
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 12 mai 2009, 22:11

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Bård »

Standard Pearl software vil ikke lenger se nye utgivleser , bare oppdateringer for bug fix osv. Det er fordi Boris hardwaren som sitter i Pearl bordene nå har nådd sin grense for hvor mye de greier og Avo jobber med å ta steget videre.

Titan er basert på D4 softwaren som er veldig mye kraftigere og har større potensiale, ikke bare med tanke på hva det kan gjøre men også i forhold til oppgraderinger i fremtiden siden det er Pc basert. Selve bordet fungerer bare som en kontrollflate som er linket opp til Pc`n med USB og fra pcn er det linket videre til Artnet og DMX.
Det fungerer på det stadiet det er i (v1.1) nå på mange måter som standard Pearl software , men med mye mer potensiale og et en del nye features.

Jeg kan nevne :

Virtuelle paneler
Virtuelle dimmere (lar deg f.eks dimme RGB LED som ikke har egen dimmekanal innebyggd uten at fargene endrer så mye og bruke dimmershapes fra shape gen.)
Legend for paletter , submasters og lamper (med en ekstern skjerm kan du se navn på alt)
I Phone remote (man kan bruke I Phone som en fjernkontroll , veldig kjekt om man fokuserer aleine eller med 1 person i riggen og en person på scenen, man kan også patche bordet fra telefonen og jobbe offline)
Fixture exhange lar deg bytte ut lamper uten å måtte programere så mye om. La oss si man en kveld har Mac 700, neste dag Mac 250 så er alt fikset på et par taste trykk.
Fixture Clone lar deg klone fixtures selv på andre dmx adresser eller univers, så om man en kveld får 10 ekstra hoder vil disse kunne følge f.eks farge og gobo paletter uten mye om og men.
Artnet og støtte for 12 DMX univers
Støtter 100 atributer pr fixture, vanlig Pearl software støtter 39 om jeg husker rett.
Multiple Timers (lar deg sette individuelle fade times for atributer)
Flere playbacks : alle handeles kan nå være playbacks/submaster , noe som gir en optill 80 playbacks på en side
User settings : bordet kan settes opp med profiler og knapper kan legges opp slik du ønsker, f.eks kan swop knapp over submaster bli til tapp tempo og man kan velge om chaser skal auto connecte osv.)
Cue lists (blir nok bedre med ny Matrix da man får en play button som man har på teater bord)
Bordet kjører Visualiser internt , som om avo utvikler Vis litt mer kan man få noe som ligner på MA om en stund. Ekstern monitor kan også splittes mellom å vise HUD og Vis.
Man kan også kjøre det hele med Touch screen, kjempe flott for color picker.

Ting som kommer :
Fixture parking
LED matrix (litt på samme måte som på MA)
Ny matrix (helt ny layout , vil bli nye Run mode)

Negativt : Softwaren kjører oppå windows.



-Bård
--
Bård Bråthe
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Hvilke movinghead anbefales?

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Jeg bumper denne. Er på jakt etter noen rimelige Movingheads. Type prisklasse 3-5k per. Kan kjøpe brukt og fra utlandet. Hvilke merker finnes i dette prisleiet som er "ok". Aner meg at jeg ikke får "bra" for den prisen.

Krav:
DMX
ikke slik "mini" movinhead. Normal størrelse.
Mvh
Erlend Blom
Svar