DB grense i Norge??????

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Tor Dehli »

Jeg har alltid lært at det er dBC som skal brukes når man måler konserter. Og grunnen er enkel:
Kurvene er laget for å legge vekt på de frekvensene som øret oppfatter best, og ikke "bry seg så mye med" de frekvensene som øret ikke oppfatter. Problemet er bare det at ørets oppfattelsesevne endrer seg etter nivået.
Den kurven som passer best ved høye lydnivåer, er dBC.

Hva gjelder gitaramper så er man vel tilbake til den gode gamle regelen: "Shit in, Shit Out".
Har selv hatt artister som har stått der med en gitaramp som sikkert var kjøpt i en lekebutikk, og lurt på hvorfor det var så "spinkel" lyd i gitaren. (Det verste var vel at en av disse gitaristene spilte i et band som solgte over 100.000 plater)
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av kleistad »

pointet mitt er at hvis du er p en liten klubbjobb og gitaristen skal tyne en 100w marshall, så blir det SINNSYKT høyt fra ampen alene, og hvis du da skal ha trommene til å punche litt, så blir lydnivet generelt ubehagelig høyt. Ofrer heller litt gitarlyd istedet for å spille i 118db! :)
Kristoffer Leistad
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Marius Lindaas »

Jeg har lenge interessert meg for dette og om hva som egentlig strengt talt sett er lov iht. støy/lyd o.s.v. Over tid har jeg lest og leta frem informasjon.

Hvis jeg ikke har misforstått helt så er det i følge lovene allerede en uskreven dB grense i Norge de fleste steder vi jobber?

Jeg siterer noe jeg fant på nettet(link finner du også):

Støyforskrifta set grenser for tillatte lydnivå.
Gruppe 3 - max 85dB - Eksempel på aktivitetar: Arbeid i danserestaurantar og diskotek

støyforskrifta påbyr bruk av høyrselsvern når arbeidstakaren må utsetjast for ei gjennomsnittleg støybelastning (normert ekvivalentnivå) høgare enn 85 dB eller eit maksimalt lydnivå høgare enn 130 dB (C) Peak.

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fa ... id=28246#5

Med andre ord har ikke de ansatte på slike steder lov å jobbe i forhold der det er over 85dB i middelverdi. Etter litt mer surfing kan jeg nesten tolke det som at lydteknikkere/kulturarbeidere/musikere på konserthus, klubber o.l. også går innunder denne grensen. Hvis man er arbeidstaker altså. Som næringsdrivende uten arbeidstakere står det at man kan bli pålagt å følge arbeidsmiljøloven eller må rette seg etter oppdragsgivers forpliktelser.

Også litt morsomt å lese arbeidsmiljøloven. Mye i vår bransje som ikke er helt i hennhold.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-004.html#4-4

Tar jeg helt feil når det da ser ut som det er noen lover som bryter inn alerede?
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Tor Dehli »

Det stemmer at arbeidsmiljøloven setter en grense ved 85 dB. Men den grensen er satt med det utgangspunkt at en arbeidstaker er på jobb i 8 timer daglig, 5 dager i uken. Dersom en tekniker skrur lyd under en konsert på en time, så kan det gjennomsnittlige lydnivået være 94 dB, og du kan fremdeles få 85 i snitt.
Så er det også noen som argumenterer for at man ikke er lydtekniker 5 dager i uken, og at man dermed kan skru ytterligere opp. Generellt så er problemet at arbeidsmiljøloven ikke er tilpasset lydteknikere.

Det finnes dog et regelverk i EU, som gjelder alle offentlige steder der det finnes musikkanlegg. Der er grensene på 95 dB i snitt over hele kvelden, og 103 dB maksimalt nivå. Jeg er litt usikker på om de bruker A eller C-veiing, men mener å huske det var C.

Slik jeg ser det så er ikke problemet hvorvidt man spiller 95, 103 eller 110 dB. Problemet er heller ikke hvorvidt man måler dB(A) eller dB(C). Problemet er de som gir blanke f, og som dermed ødelegger for alle de andre som forsøker å ikke skade hørselen til folk!
Jeg har målt konserter der snittet har vært ca 130 dB(c) gjennom hele konserten. Når det da står fulle folk rett foran høyttalerne, da har du et problem!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Marius Lindaas »

Står spesifisert i linken min fra arbeidstilsynet at middelverdien regnes ut fra snittet gjennom en 8 timers arbeidsdag og det er ikke noe som spesifiserer at det også er iberegnet en hel ukes arbeid.

På utesteder der det er en gjeng møkk drita folk + en times konsert vil snittet som du sier ligge godt over 85dB i løpet av en kveld. Og med tanke på at det ikke bare er lydteknikere som jobber der så er det altså en grense for hva som er tillatt. Om denne uskrevne grensen er i henhold til ønsker og behov er vel usikkert.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Ole Hansen »

Marius Lindaas skrev:Står spesifisert i linken min fra arbeidstilsynet at middelverdien regnes ut fra snittet gjennom en 8 timers arbeidsdag og det er ikke noe som spesifiserer at det også er iberegnet en hel ukes arbeid.
Har jobbet en del med HMS tidligere i industrien da som verneombud og med dokumentert sikkerhetsopplæring . Arbeidtilsynet pleier å omtale den mengde et menneske tåler av støy/støv/røyk osv i 8 timer 5 dager i uken gjennom et helt arbeidsliv uten å ta skade av det for å være under den den "yrkeshygieniske grenseverdi". Tror det er arbeidstilsynet som setter disse grensene. Den "yrkeshygieniske grenseverdi" for støy mener jeg er satt til 85dB. Det vil si at vi skal kunne oppholde oss i 85dB i 8 timer 5 dager i uken gjennom et helt arbeidsliv uten å ta skade av det.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
toraabe

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av toraabe »

kleistad skrev:pointet mitt er at hvis du er p en liten klubbjobb og gitaristen skal tyne en 100w marshall, så blir det SINNSYKT høyt fra ampen alene, og hvis du da skal ha trommene til å punche litt, så blir lydnivet generelt ubehagelig høyt. Ofrer heller litt gitarlyd istedet for å spille i 118db! :)

Det spørs alt etter hva som skal spilles
Er det rock som er litt aggressiv og som er sinna så kan 110 dB faktisk være akurat passe, men på annen type så blir det helt feil. Dessuten spørs det mye på annlegget hvordan det takler å spille i 115 dB.
På noen annleg så låter det kule mens på andre så låter det bare grøt. Rommet er også her en viktig faktor.
På rockefeller synes jeg flere ganger at de kunne ha " guffa på" litt flere ganger, men det er nå min mening.
Og har vel også en formening om at mange lydtekikere er " for snille" med " spaken" med band hvor band skal spilles høyt
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Ole Hansen »

Nå er det kommet noe jeg tror er et bra verktøy for hva vi holder på med.
http://www.benum.no/shop/default.aspx?CategoryId=32706 Klikk inn på artikkelen " lovlig høyt?"
Prisen er kanskje i høyeste laget, ca 25k for billigste versjon.
Sist redigert av Ole Hansen den 11 des 2008, 10:55, redigert 2 ganger totalt.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ole Hansen skrev:Nå er det kommet noe jeg tror er et bra verktøy for hva vi holder på med.
http://www.benum.no/shop/default.aspx?CategoryId=32706 (Lovlig høyt?)
Prisen er kanskje i høyeste laget, ca 25k for billigste versjon.

Død link.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Ole Hansen »

Bedre nå? :?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Topp :)
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Rune Skramstad »

Tror det er noe lignende som brukes på utendørs demoscenen på Frankfurt messa.
Veldig lett å "jukse" mye hvis man har direktive kasser og vet hvor mikrofonene står og hvilken målemetode som brukes.

Skal noe sånt bli representativt bør man nok bruke rimelig mange målemicer å beregne plasseringene godt.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Joachim »

Greit at dette er ett dedikert program for behovet men f.eks Smaart har da hatt dette integret for noen versjoner siden uten at jeg lenger er helt oppdatert..
Mvh
Joachim Venberget
Svar