Kompressor-manko

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Kompressor-manko

Legg inn av lydonen »

Ja det må du bare prøve. Dette er forholdsvis vanlig på mange typer rock, pop og funk. Og disco for den saks skyld.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
toraabe

Re: Kompressor-manko

Legg inn av toraabe »

Mats skrev:Hey!

Skal kjøre lyd for et band med slik besetning:

Trommer (kick, skarp, tre tammer, ride, to crash og hi-hat)
Bass
To gitarer
4 vokal


Jeg har et problem.. Har kun tre kompressorer m/gatefunksjon , med to kanaler hver. Altså seks kanaler. Og jeg skulle gjerne kjørt kompressor på alle 4 vokalene, tammene, kick og bass. Men da må jeg ha 9 kanaler. Funker det å kjøre alle fire vokal-linjene inn i en subgruppe og kjøre en kompressor inn i group insert. Da får jeg ikke stilt kompressoren på hver vokal, men det er jo tross alt leadvokalen som er viktigst her.

Noen som har noen andre forslag?

Er det kanskje bedre å drite i å ha kompressor på tammene?

Her ville jeg ha gjort følgende som jeg har best erfaring med.

1. Comp / gate på basstromme. Komprimere litt og gate litt. Komprimere litt gjør at den låter mye fastere samt gate.
2. Comp / gate på de tammene som det trengs på ( etterklang osv .. ) ( normalt på de to dypeste.)
3. Comp på bass
4. 2x comp på vokal ( gruppeinsert ) slik at man kan panne vokalen (rute til 2 grupper ex 7 og 8 )

Dette burde i og for seg holde og du har kontroll på nivåer som er mest essensielt.
Men husk at ulike typer crompressorer har ulike egenskaper så man bør være litt bevisst på hvilke typer compresorer man bruker til de ulike instrumenter. Selv bruker jeg hvis jeg skrur analogt alltid flere Alesis 3630 på rytmeseksjonen. Mulig det er mange som fnyser av den boksen, men faktum er at de låter sinnsykt kult på trommer og bass. Man får en bunn som er sinsykt tight og dyp uten at den blir svulstig... og jeg har vært borti ulike DBX ting som ikke har fungert på samme måte, men alt har som sagt med vane å gjøre .. ;) De har heller aldri sviktet :)
MariusT.Olsen
Newbie
Innlegg: 17
Registrert: 30 jul 2007, 15:51

Re: Kompressor-manko

Legg inn av MariusT.Olsen »

lydonen skrev:les deg opp først:
http://www.record-producer.com/learn.cfm?a=3509

Bra artikkel!
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Kompressor-manko

Legg inn av Rune Skramstad »

Informativ artikkel den om komprimering av trommer, moro å få litt fakta som forklarer:)

Når jeg skrur lyd for erfarne musikere på et anlegg med skikkelig dynamikk og headrom (feks de store hornene på Møllafestivalen) prøver jeg så langt det lar seg gjøre å droppe alt som kan droppes av kompressorer, gater og EQer (bortsett fra HP filtrene på stripene da). Ved å bruke litt ekstra tid på å plassere mikrofoner (gjerne så få som overhodet mulig), og å mikse veldig aktivt for å få riktig balanse mellom instrumentene føler jeg meg mye mer komfortabel med totallyden som kommer ut av anlegget enn når jeg feks bruker ti kompressoer, fem gater og masse grafisk EQ på FoH. Har flere ganger i klubbsammenheng også nappet ut FOH EQen og kompressorene og fått en aha opplevelse.
Regner med flere har opplevd noe liknende, og kom også over en artikkel på Lenard audio sine sider som forklarer noe: http://www.lenardaudio.com/education/09_mix.html
Syntes starten av artikkelen "The Subjective Craft of mixing is mastered by knowing when to leave the knobs alone" oppsummerer mye av det jeg har opplevd de gangene jeg har vært veldig fornøyd med lyden......må rett og slett bli litt mindre klåfingret skjønner jeg...hehe

Earthworks har et tre mikrofoners sett for trommer der tre målemikker tar opp hele settet, den du putter i basstromma har på seg et dempeledd og de andre to plasseres som overheads. Krever jo en del testing før man får jevn lyd i hele settet, men vil tro at et slikt oppsett kan brukes uten inserts.

Noen som har prøvd dette eller en tilsvarende løsning?

Testet en gang med en overhead og en basstrommemik, og det fungerte veldig bra. Trommisen satt da helt innat bakveggen, så jeg plasserte overhead mikken en halv cm fra veggen rett over hodet på trommisen. Brukte en goldline målemikk med omni karakteristikk som overhead og en Beta 91 i basstromma.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: Kompressor-manko

Legg inn av TorjeG »

Er veldig enig med Rune her.
Etter å ha jobbet mye i studio det siste året har jeg fått sjansen til å virkelig høre nøye etter hvor mye galt en billigere kompressor, eks dbx 1066 kan gjøre.
Live har jeg da nesten helt sluttet å benytte meg av kompressorer, og det er veldig befriende! :)
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Kompressor-manko

Legg inn av Mats »

Cluet er vel å ikke bruke det med mindre man må. Skal jo som regel være et hjelpemiddel og ikke en effekt. Har man med proffe musikere å gjøre som vet hva dynamikk er, og vokalister med god mikrofonteknikk så er det ikke alltid nødvendig med kompressor i det hele tatt.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
toraabe

Re: Kompressor-manko

Legg inn av toraabe »

Man kan kjøpe inn noen Alesis 3630 som i sin tid ble erstattet av DBX 160
De låter kult og på trommer får man superfet lyd ;)

http://www.multima.no/default.aspx?id=176

billig er den og ... :)
Svar