Romakustikk til besvær

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Joachim »

Veldig bra ketil. Jeg kunne ikke vært mer enig. :D

Grunnen til at jeg ikke nevnte noe lokale i denne tråden er bare fordi jeg klarte ikke plukke ut noen enkelte. Alle har sine +/- Det er bare sånn det er. Det er din jævla jobb som lydtekniker og få det til og funke og to lokaler blir aldri like samme søren å mye du sutrer.. Klarer du ikke dette eller syns det er en kjip jobb så finn deg ett anna yrke. Enkelt og greit.
Mvh
Joachim Venberget
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Ole Hansen »

ketil skrev:
So who cares?
Det er DIN sabla jobb å få bandet til å låte så bra så mulig ut fra de forutsetningene man har, og at lokalet ikke "låter" bra høres nok mer ut som en"mumba-jumba-forklaring" fra HiFi idioter enn et resonement fra fagfolk. Ingen av de som betaler lønna di - hverken band, arrangør eller publikum bryr seg midt i rævva om hva du plages med. Du er rett og slett bare nødt til å gjøre det beste ut av det.
Hvis de som betaler lønna mi, bandet, arrangør eller publikum bryr seg mitt i rævva om hva jeg plages med, DA HAR JEG MISFORSTÅTT ALT. Er ikke dette et lagspill? Det er jo nettopp de jeg arbeider for. Jobben jeg gjør som lydmann har etter min mening mye å si for hvordan band og pulikum trives på konsert. Trives de kommer de tilbake, og da tjener de som betaler lønna mi også penger. Hvis akustikken er så vanskelig at det er nesten umulig å få det til å låte akseptabelt må det jo være lov å klage seg litt, selv om det er vår jobb å få det til å låte best mulig uansett.

Noen lokaler er rett og slett ikke egnet for alle typer konserter, kanskje ikke alle telt heller :) .
Sist redigert av Ole Hansen den 03 okt 2008, 08:47, redigert 1 gang totalt.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Terje Watterud »

ketil skrev:
So who cares?
Det er DIN sabla jobb å få bandet til å låte så bra så mulig ut fra de forutsetningene man har, og at lokalet ikke "låter" bra høres nok mer ut som en"mumba-jumba-forklaring" fra HiFi idioter enn et resonement fra fagfolk.
Litt usikker på hvordan jeg skal tolke deg her, men tenk på dette:

Du kan skylde på lokalet hvis det er fantastisk dårlig akustikk der!

Det blir det samme som å skru på et rockeband gjennom to Berhingerkasser på en A-scene, eller miksern din har kun 6 linjer til et helt band, du skal da også gjøre en så bra som mulig jobb ut i fra de forutsetningene man har, men man har dårlige ledd i lydproduseringa, sånn er det med akustikk.. Du kan klage eller skylde på det som er et svakt ledd i jobben du gjør mener jeg...

Jeg har alltid en tanke på åssen et lydbilde skal høres og føles i en sal, noen ganger er jeg fornøyd og andre ganger kan bandet være for dårlig,PA'n for kjip, eller rommet være for dårlig til å få det lydbildet jeg søker..... sånn er det! 8)

------

Jeg har også sett at Eq'n gikk i peak på studenten med kun skarptrommeslag gjnnom Pa'n... d va høyt d.... brrrrr
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Terje Watterud »

Ole Hansen skrev:
ketil skrev: Noen lokaler er rett og slett ikke egnet for alle typer konserter, kanskje ikke alle telt heller :) .


Enig
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Mats »

Hadde vi fått bestemme hvor konsertene skulle holdes hadde nok ikke 90% av sommerens konserter blitt holdt inne i telt, og ei heller mange av disse mye omtalte "flerbrukshallene". Men nå er det nå ikke slik da, så da må vel vår jobb være å gjøre det beste ut av enhver situasjon. Alt kommer på bekostning av noe annet. Selv om det er ren fryd å skru utendørs så er mange arrangører lite glad i å satse på bra vær. Akustikk er ikke alltid noe arkitektene tenker for mye på, da de er mest interessert i at lokalene skal se bra ut.
Har man valgt å bli lydtekniker har man med andre ord ikke valgt et yrke med gjennomgående gode arbeidsforhold...

Spør du meg er litt av moroa det å klare å løse alle disse håpløse problemene på best mulig måte. Man føler seg ganske dass når man jobber som en helt hele kvelden for å få god lyd i et lite svett telt uten å få det til. Men om man jobber på som f*** og faktisk får det til er det jo desto morsommere.
Ikke meninga å tråkke på tærne til de som er oppgitt over alle de forferdelige lokalene rundt omkring, for de finnes uten tvil. Og de er ikke rent få heller.. Hehe. Men vår jobb er å gjøre det umulige mulig, ikke sant?
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Ole Hansen »

Vi skal selvfølgelig gjøre det best mulig, men de som gjør det umulige mulig sier abra-kadabra og kalles tryllekunstnere :) .
Enig i at vi som lydteknikere ikke har valgt et yrke med gode arbeidsforhold, men det betyr ikke at vi skal holde kjeft og la verden stå stille.
Også enig i at det føles godt når en får til noe bra med forholdsvis håpløst utgangspunkt. Trøsten med å jobbe i "håpløse" lokaler er jo at andre lydfolk sliter med samme problemer og de av publiukumet som fortsatt går der forventer ikke så mye. Men når akustikken i lokalet er så vanskelig at de fleste lydfolk sliter med å få akseptabel lyd, da hjelper det som oftest ikke at vi gjør en best mulig jobb. Da gidder kanskje ikke publikum å komme lenger, og da er jo grunnlaget borte. Vet ikke hvor Steinkjær ligger men utifra det Terje skriver kan jeg godt skjønne at han fortviler litt over akustikken i lokalet.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Terje Watterud »

Ole Hansen skrev: Vet ikke hvor Steinkjær ligger men
Steinkjer er norges geografiske midtpunkt.. helt sant :lol:


http://nygeografi.cappelen.no/nyhet/vis.html?tid=148965
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Espen Hammer »

trodde det var Mosjøen/mo i rana som var det jeg.. menne uansett .. steinkjer er en forblåst lita havn i skogen i nord trøndelag :P
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Ole Hansen »

Ligger vel uansett nord for Sinsenkrysset så det er vel derfor jeg ikke vet :) .
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Mats »

Ole Hansen skrev:Vi skal selvfølgelig gjøre det best mulig, men de som gjør det umulige mulig sier abra-kadabra og kalles tryllekunstnere :)
Sant.. Sound mixing isn't magic. It's probably closer to voodoo :lol:
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Ole Hansen »

:lol: :lol: :lol:
Også er det jo heller ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt! :lol:
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Mats »

Så sant, så sant!
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Dag Blix »

Jeg må vel si meg enig.

Selv har jeg vært utsatt for et rom en gang hvor det var så vanskelig at jeg ikke klarte å få så bra lyd som jeg ville ut av stedet. Dette oppfattet bandet også
og ble dritsure på meg. Selv mente jeg inni meg at jeg er flink nok med pa til å si at dersom utstyret var på plass ville jeg kunne fått det bedre, men akkurat da
kom jeg til en grense for lokalet som hemmet kvaliteten på lyden dersom det skulle være litt volum. Så jeg er enig om at det er lydteknikeren sin jobb å gjøre det
beste uta det men det er skikkelig surt å svelge den skyllebøtta man får fra den skuffa musikeren. Men EN ting er helt sikkert, det er ingen som bryr seg mer om
lyden enn oss lydteknikere og jeg syns det er overflødig å kommentere til teknikeren at det suger, han vet det sannsynligvis mye bedre enn noen konsertbeskuer.

og så var det det med dritt inn i mikk er dritt ut da.....
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Dag Blix »

jeg hørte utrolig bra lyd sist fredag på Garage. Der var det en dreven tekniker som het Hugo som TYNA det turboanlegget til siste dråpe og det låte helt
panser i trynes. Superfett. Skikkelig digg så da har vi et eksempel på god lyd under kanskje ikke så bra omstendigheter. Det var Taliban Airways, Tombstone
og Nebula btw.

HUGO!
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Svar