Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Mats »

Spør du meg så er det så utrolig mange ting som spiller inn at det å skylde på pickupene blir litt lettvint. Bassist, kabel, pups, amp, mixer, kompressor, PA, akkustikk og ikke minst tekniker!
Alle/de fleste bassgitarer i dag har mikker som er fullt brukbare. At bassen låter udefinert og rumlete skyldes nok ikke bare pickupene.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Frode Trondahl »

Det som ofte drukner er mye av tonen i bass.

Har merket meg at man som oftest ved å dra av 3-6dB rund 250-300Hz og legge til det samme i rundt 800Hz området, så hører man ofte godt hva bassisten spiller.
Tar meg selv i å bruke denne løsningen ofte, synes basslyden åpner seg nokså mye da.

Og nei, jeg basskutter aldri bassen.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av lydonen »

Her er det ikke mye å legge til.. MEN: Å skru mye basslyd på stripa bør i 9 av 10 tilfeller være unødvendig. Men aktiv eq på basser er fy-fy..sliter du med definisjonen så sjekk om ikke bassfar har laget seg en hengekøye. den låter flott i ampen men er krise for PA'n.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Mats »

Hengekøya er den sikreste veien til ullen bass ja.. :lol: Er ofte derfor jeg ender opp med å booste akkurat disse frekvensene også. Merker alltid at problemet er større når bassisten vil tappe signalet fra amp'en i stedet for å ha DI foran.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Joachim »

En ting jeg aldri har forsått er hvorfor folk på død og liv skal "kutte" alle de på laveste filterne på master 31b grafisk når de likevel har Hipass og gjerne variabel sådan i disse moderne tider.. Dette er sånn jeg har erfarert og forstått faseteori bare å lage seg problemer og gjerne sånne problemer som er nevnt i tråden da dette lager komplikasjoner i miksen langt og lenger opp enn tallet de nederste faderene er benevnt med, dog noe avhengig av type EQ men likevel. :D
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Rune Skramstad »

Særdeles fryktelig veldig enig med Joachim her, de aller fleste seriøse anlegg har high pass filter i prosessorsettingen til subene, så å dra ned feks alt under førti på FOH EQen skaper som regel bare ekstra problemer. Er jo noen ytterst få grafiske EQer som ikke kødder til fasen (et par eksempler er Rane DEQ60 og Audient ASP231 i følge EQ shootouten fra en annen tråd), men de står nokså sjelden i FOH rackene jeg har knottet på.
Parametriske EQer skaper mindre trøbbel enn grafiske EQer i forhold til fase siden det er færre filtre, men har vel kun møtt et par andre teknikere som liker å bruke slike til FOH. Noen som har testet ut Rane PEQ55, Symetrix 551E eller en annen snerten parametrisk sak?
Har testet litt med aktivt delefilter og to striper på bassen for moro skyld. Området opp til 150-300Hz gikk gjennom DI og videre oppover med mikrofon, brukte da Klark DI og Sennheiser 904. Tesultatet ble fet dypbass og lett gjenkjennelig kabinettlyd.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Joachim »

Bra svart Rune. Godt det er andre som har skjønt det. Jeg tviler faktisk på kompetansen til den gjennomsnittlige teknikeren på området like mye som jeg lurer på hørselen under 200hz+/- og følelsen dems i mellomgulvet.
Anbefaler alle som har tilgang til Smaart e.l. og koble opp og måle pre/post EQ og se hva som faktisk skjer med fasen.
Når en tenker på helheten her og alt annet som påvirker fasen, så sier det seg selv at dette er helt høl i huggu og holde på med hvis man eier ett snev av interesse for at systemet skal ha en fair sjangs til å oppføre seg optimalt.

Har selv god erfaring med BSS Varicurve da jeg har eid en sånn i en årrekke. Aner ikke hvor mange ganger jeg har kunnet lage en liten dip hvor en på grafisk ville måtte bruke flere filter mer drastisk for å oppnå det samme.
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jeg kjører med en Meyer CP10 hver gang jeg har muligheten til det, den er genial i kombinasjon med en dn360. Da kan du gjøre all eq'ing med cp10'en som du må gjøre, uten å føkke opp lyden som en 360 gjør, men heller bruke 360'en som tonekontroll for å farge pa-lyden, noe den gjør veldig fint. DN360 er fargefilter for lyd, ikke eq.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Rune Skramstad »

Artig tankegang Helge, ikke rart lyddesign blir regnet som kunst:)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Svar