Panorering

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Panorering

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Inntresant lesing det der
skal absolutt prøves ut :)
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Når jeg en sjelden gang har gjort teaterjobber har jeg aktivt panorert når skuespillerne har beveget seg på scenen.

På vanlige band panorerer jeg korister litt til den siden de står, stereokilder på full pan og ellers ikke så mye
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Panorering

Legg inn av Dag Blix »

For oss som kommer fra studiotankegangen er det ganske naturlig å gå løs på panoreringene.
Personlig er bruker jeg panoreringer ganske mye. Dersom det er forsvarlig i rommet. Da mener jeg at
det åpner opp mye i lydbildet og forhindrer forstoppelse og nødvendigheten for å spille så enormt høyt.
Jeg gjør bare prog og hard rock, musikk hvor folk ofte liker å følge med på musikken nøye og setter pris
på å høre bandet slik de er vant til.

Trommene
Overhead panner jeg venstre til ca kl 9-10 og høyre til 2-3, alt etter situasjon.
tam 1/2, kick og skarp er center mens gulvtammen går litt ut til venstre slik at jeg kan la den trykke litt.

gitarene, ofte 2, panorer jeg ofte litt ut til hver side så rider jeg faderne etter hva de spiller. Siden jeg spiller
gitar selv har jeg jo en normal forståelse av hva som skjer. Solo panner jeg rett til midtem, når det er harmoniske løp
i rytmen ala metallica riffing da balanserer jeg dem ut slik at begge kan høres. Alt skal lissom følge musikken spør du meg.
Dette med å bruke flere mikrofoner på et gitarkabinett syns ikke jeg er noen spesielt god ide, men det funker sikkert
for de som liker det. Skal du bruke 2 mikker på en monokilde så må du nestetn panoerere helt ut og bruke faderne til å balansere
hvor den ender i lydbildet. At forskjellige mikrofoner gir forskjellig frekvensrespons gjør ikke nok til at den vil høres separat i venstre og høyre, den vil da ende i midten med når man balanserer mikkene. Det er jo en veldig fyldig måte å panorere på da og
hvis først tilgjengelig kan det gi en snedig effekt. Samt litt ekstra krydra bleeds og utfasinger, ikke nødvendigvis bare negativt det da.

Synter må nesten komme i stereo og panoreres helt ut for å få med eventuelle klanger som ligger i programmet valgt på synten.
vil man åpne opp i midten av lydbildet er det jo ingenting galt i å tippe balansen med faderne i en retning, I prog gjør jeg det mye
og har da masse frekvensmessig plass igjen til vokalen.

Vokalen og kor. Jeg panorerer kor littegranne ut fra midten for å ikke forstoppe lydbildet. For MEG er det en prioritet at publikum
skjønner hva vokalisten synger, er det for mange kilder som blander seg inn blir taletydelighetetn for vanskelig.

Så dette er min enkle tankegang med panorering som åpner plass for de enkelte kildene til å bli hørt i det horisontale planet.

I det vertikale planet bruker jeg EQ til å tvinge kildene opp og ned, nå snakker jeg i forhold til han ene karen som står i det magiske punktet midt i salen. Publikumsgåere på konsertene jeg skrur på kan alltid flytte seg fritt på gulvet og velge den lyttinen de ønsker.
Vokalen får en del 2,5kh, 8-11khz og litt av det aller høyeste, da hever den seg opp til og kanskje over midten av lydbildet vertikalt.
Det er ikke alltid anleggene står så bra til og er bra nok for alt dette, men når de er de syns jeg det er gøy. Man kan ikke bare gjøre EQ på hver kilde for å få dem best mulig individuelt, man må tenke på hvilke konsekvenser det får når man faktisk kjører opp alle kildene samtidig. Som min kollega her sier, skrur du en storfet basstromme så kan den være så krevende for amper og høyttalere at du kveler resten av lydbildet.

I dybdeplanet liker jeg også å plassere når jeg har mulighet. Dette krever jo at musikerne holder hovedsakelig gitarene ved et fornuftig lydnivå. Ellers blir det veldig vanskelig.

Skarpen skrur jeg ofte en slik diskant på at den ikke skjærer gjennom og legger seg "over" eller fremfor vokalen. Den komprimeres og gates slik at den er under kontroll og kan manipuleres.

klanger pannes helt ut og skrelles med eq, det er ikke mye nyttig med lavfrekvent romklang for eksempel, på med filter og ned med shelvingen på LF

Disse tingene er jo ikke så enorm tydlig for en uinteressert publiukumsgåer men jeg har fått spontane gode tilbakemeldiger fra publikum på denne metoden, det er fordi de liker at det trykker samtidig som at det ikke er så høyt at det blir slitsomt.
Sist jeg gjore dette var på gamla for radio tangos støttekonsert, da skrudde jeg taliban airways og gjore noe av det jeg skriver om her. Det ble fortsatt høyt pga en syk trommis, men folk var happy hvertfall.

dette temaet er det ingen fasit på og det er sikkert like mange meninger som det er folk som skrur, men slik gjør jeg det.

Så poenget mitt er, noen ganger kan panoering være et flott verktøy, men er det ikke forhold for det så ødelegger det bare for mange lyttere.




er det noen som har erfaring med panning av kvartetter eller lignende på scene?
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
toraabe

Re: Panorering

Legg inn av toraabe »

Er veldig enig i det du skriver.

Og for å renske opp i bass og mid bass så er det bare å ha lavkutt på stort sett alt utenom synther / basstromme / basgitar. OH kutter jeg ofte på 7-800 Hz samt samme på HH slik at man slipper utfasing av trommene via disse mikkene når man har nærmikking av resten av trommene. Ofte på basstromme hvis den har hull foran så har jeg god erfaring av å fylle den endel opp med filt / annet som demper den ordentig. Da slipper man mye gate og man får ordentlig kick akustisk istedet for å ratte masse med gate. Lukka bastromme mikker jeg alltid ved klubba. Får bra kicklyd og attack.
Kor panner jeg fra klokka 9 til klokka 3 spørs på plassering og hva de gjør på scena.
Har jeg to mikker på skarpa ( en over og under ) pannes disse til kl 11 og 1 spørs på egeskapene på mikseren.
Noen ganger ut til kl 10 og kl 2.

Pleier å mikke opp med standard sm 58 hvis annet ikke er tilstede.
HAr jeg mulighet spaderer jeg helst en Sennheiser MD441U på hovedvokal.
Den låter knall og du får ordentlig crispy lyd når du kalibrerer den på rett måte.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Panorering

Legg inn av Dag Blix »

toraabe skrev:Er veldig enig i det du skriver.

Og for å renske opp i bass og mid bass så er det bare å ha lavkutt på stort sett alt utenom synther / basstromme / basgitar. OH kutter jeg ofte på 7-800 Hz samt samme på HH slik at man slipper utfasing av trommene via disse mikkene når man har nærmikking av resten av trommene. Ofte på basstromme hvis den har hull foran så har jeg god erfaring av å fylle den endel opp med filt / annet som demper den ordentig. Da slipper man mye gate og man får ordentlig kick akustisk istedet for å ratte masse med gate. Lukka bastromme mikker jeg alltid ved klubba. Får bra kicklyd og attack.
Kor panner jeg fra klokka 9 til klokka 3 spørs på plassering og hva de gjør på scena.
Har jeg to mikker på skarpa ( en over og under ) pannes disse til kl 11 og 1 spørs på egeskapene på mikseren.
Noen ganger ut til kl 10 og kl 2

det med å panne ut skarpmikrofonene var ny for meg. Hvorfor liker du det? Jeg pleier alltid å komponere en "hel" skarp av de to mikkene og ha dem rett i senter.
Jeg skreller overskarpen med høypassfiltret, litt mid rundt 4-800hz tror jeg og så tar jeg av de høyeste frekvensene for å kunne da snike inn en voldsomt skrellet og nazicomprimert underskarp slik at det tilsammen høres ut som en akustisk'ish skarp med litt omph. Det er ikke alltid jeg får helt til å da snike den "bak" i lydbildet men jeg prøver å ikke blande den inn i vokalen, er det derfor du panorer? for å gi plass i midten til vokal?

gøy å høre hva folk gjør.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
toraabe

Re: Panorering

Legg inn av toraabe »

Dag Blix skrev:
toraabe skrev:Er veldig enig i det du skriver.

Og for å renske opp i bass og mid bass så er det bare å ha lavkutt på stort sett alt utenom synther / basstromme / basgitar. OH kutter jeg ofte på 7-800 Hz samt samme på HH slik at man slipper utfasing av trommene via disse mikkene når man har nærmikking av resten av trommene. Ofte på basstromme hvis den har hull foran så har jeg god erfaring av å fylle den endel opp med filt / annet som demper den ordentig. Da slipper man mye gate og man får ordentlig kick akustisk istedet for å ratte masse med gate. Lukka bastromme mikker jeg alltid ved klubba. Får bra kicklyd og attack.
Kor panner jeg fra klokka 9 til klokka 3 spørs på plassering og hva de gjør på scena.
Har jeg to mikker på skarpa ( en over og under ) pannes disse til kl 11 og 1 spørs på egeskapene på mikseren.
Noen ganger ut til kl 10 og kl 2

det med å panne ut skarpmikrofonene var ny for meg. Hvorfor liker du det? Jeg pleier alltid å komponere en "hel" skarp av de to mikkene og ha dem rett i senter.
Jeg skreller overskarpen med høypassfiltret, litt mid rundt 4-800hz tror jeg og så tar jeg av de høyeste frekvensene for å kunne da snike inn en voldsomt skrellet og nazicomprimert underskarp slik at det tilsammen høres ut som en akustisk'ish skarp med litt omph. Det er ikke alltid jeg får helt til å da snike den "bak" i lydbildet men jeg prøver å ikke blande den inn i vokalen, er det derfor du panorer? for å gi plass i midten til vokal?

gøy å høre hva folk gjør.
Jeg panner skarpa litt ut for å gjøre den større i lydbilde og for å få fram spekteret.
Blir litt a-la en Jeff Lynne produksjon som Tom Petty benytter.
Evt legge på en kort klang på den i tillegg
Skarpa kutter jeg ofte rundt 80-100 HZ
Legger ofte til litt ekstra i toppen hvis den låter matt.
Liker at den kommer litt frem i lydbildet.
Mange skrur skarpa for lavt etter min mening, siden jeg liker at den er " fremme"
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Panorering

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jeg liker at skarptromma høres ut som en skarptromme, bruker aldri kompressor på den live. Blir jo så flatt og livløst når du komprimerer den.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Panorering

Legg inn av Dag Blix »

Jeg bruker alltid compressor på den når det er tilgjengelig, men der har du vel og noen av de prinsippielle forskjellene mellom
oss to som har gått henholdsvis studio og livefordyppningen. Vi studiogutta liker trygge myke omgivelser.

Men uannsett nå det kommer til skaptromma (panorert i midten for min del he he) så bruker jeg litt compressor fordi de aller
færreste trommisene jeg jobber med har kontroll på slagene sine. Det er hardrock jeg tenker på, ikke jazz. Under verset så er
det babyrumpe de sitter og dasker på mens i refrenget så klikker de mongo og slår som om det de hadde en hvithai i skrittet.
Det er altså så ujevnt av jeg får problemer med å styre skarpen i dimensjonene med EQ når det varierer sånn. Tar jeg av de
verste transientene kan jeg forsikre meg at det blir litt trykk i skarpen selv når de sitter og koseslår på den i verset. Hadde den
samme EQ kurven vært apllikert (nytt ord!)
til de sterke slagene ville jeg slitt med miksen rett og slett. But thats just me. Husk at mitt skarptrommeideal er
fra Queen1 av Queen for 37 år siden.....roger taylor med ca 8" skarp ellerno, dyp som fan.

joksamaskin
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
toraabe

Re: Panorering

Legg inn av toraabe »

Til noen band kan det være kult å få skarpa stor som den er i Jeff Lynne's produksjoner. Hør Travelig WIlburys og Handle with Care. Det er slik jeg liker å høre den. Framme i lydbildet.
Er det Reagge så er det piccoloskarpe, stramt skinn og basstromma så død som mulig. Full av filt ( filt til veilbygging ).
To micer Beta 91 inni nesten ved skinnet og en fremme i hullet. Låter knall. Klikk og stille... ;) UTEN gate.
Svar