Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Rune Skramstad skrev:Hei,

helt enig med deg at alpha spiller fint, liker godt M3 toppene og B1 suben, de låter stort sett alltid fint så lenge det ikke blir for mange av dem på et sted. S2 har jeg fortsatt til gode å bli glad i, men det er sikkert gjensidig siden den ikke liker black metal platene mine, i alle fall så virker det som om den ikke gidder å spille av alle basstrommeanslagene.
Tenkte ikke på MTH/MTL systemet fra EV selv om dette systemet burde spille en god del høyere enn alpha siden det er dobbelt eller fire ganger så mange kompresjonsdrivere per kasse. Det jeg tenkte på var MH hornene fra EV, for de burde spille høyt nok selv med ett horn per side, sjekk ut MH4020AC: http://www.electrovoice.com/products/165.html

Hørte et MTH/MTL4 system bestående av fire suber og fire topper, og selv om det er lenge siden så husker jeg at systemet spilte skjorta av alt annet jeg hadde hørt på den tiden. Hadde vært fryktelig moro å høre et slikt system igjen.

Det er ikke uten grunn at AC/DC spilte på dette anlegget i mange år. De hadde en egen spec på dette systemet.

På spektrum hadde de 8 topper og 8 subber på hver siden MH4 og MT4 og har etter sigende fra fagfolk som var der aldri vært spilt høyere, bedre og med mer enn nok trykk hverken før eller siden... Det vil jo si 64 18 tommere og ditto tweeter mid og midbass som sitter i MH4 toppene. Og det burde være mulig å få tak i et slikt system hvis en gidder å være muskelmann når en skal flytte på dette.


Hvilke modifikasjoner har de gjort for å tilpasse Colossus til MTL4 kabinettet? Evt om du har en link?
Husker ikke linken nå men de hadde vistnok bare satt de rett inn i kabinettet uten at jeg er 100 % sikker på om det ble gjort noen modifikasjoner. De bør jo passe inn alle 4 sammen ... Så kanskje lurt å sjekke om det må gjøres noe.. De hadde kassene på propell pa ifjor så hvis de ikke er solgt / kastet så har du muligheten enda til å få tak i de...

Fordelen med colossus elementene er at de er relativt bilige sammenlignet med EV så du sparer masse spenn
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Helge A. Bentsen »

lydmix skrev:Øyafestivalen trenger vel neppe ny PA. Rikelig med M3D, Milo og Mica på sine respektive scener har levert i noen år nå...
Høyttalerne er fine de, men implemnteringen av systemene er ikke bra...
toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Det ble vistok litt feil med svar i eksisterende " post"

Limer inn det som skal være

Hørte et MTH/MTL4 system bestående av fire suber og fire topper, og selv om det er lenge siden så husker jeg at systemet spilte skjorta av alt annet jeg hadde hørt på den tiden. Hadde vært fryktelig moro å høre et slikt system igjen.

Det er ikke uten grunn at AC/DC spilte på dette anlegget i mange år. De hadde en egen spec på dette systemet.

På spektrum hadde de 8 topper og 8 subber på hver siden MH4 og MT4 og har etter sigende fra fagfolk som var der aldri vært spilt høyere, bedre og med mer enn nok trykk hverken før eller siden... Det vil jo si 64 18 tommere og ditto tweeter mid og midbass som sitter i MH4 toppene. Og det burde være mulig å få tak i et slikt system hvis en gidder å være muskelmann når en skal flytte på dette.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Hans A. Moen »

toraabe skrev:Det ble vistok litt feil med svar i eksisterende " post"

Limer inn det som skal være

Hørte et MTH/MTL4 system bestående av fire suber og fire topper, og selv om det er lenge siden så husker jeg at systemet spilte skjorta av alt annet jeg hadde hørt på den tiden. Hadde vært fryktelig moro å høre et slikt system igjen.

Det er ikke uten grunn at AC/DC spilte på dette anlegget i mange år. De hadde en egen spec på dette systemet.

På spektrum hadde de 8 topper og 8 subber på hver siden MH4 og MT4 og har etter sigende fra fagfolk som var der aldri vært spilt høyere, bedre og med mer enn nok trykk hverken før eller siden... Det vil jo si 64 18 tommere og ditto tweeter mid og midbass som sitter i MH4 toppene. Og det burde være mulig å få tak i et slikt system hvis en gidder å være muskelmann når en skal flytte på dette.
64 18"tommere.. Rog Mogales Rubic Horn hadde riktig nok tatt like stor plass men kunne spillt minst like høyt med 32 18" og en oktav dypere.. Halvparten av antall amps. Hmmmmmm.... ;)
toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Hans A. Moen skrev:
toraabe skrev:Det ble vistok litt feil med svar i eksisterende " post"

Limer inn det som skal være

Hørte et MTH/MTL4 system bestående av fire suber og fire topper, og selv om det er lenge siden så husker jeg at systemet spilte skjorta av alt annet jeg hadde hørt på den tiden. Hadde vært fryktelig moro å høre et slikt system igjen.

Det er ikke uten grunn at AC/DC spilte på dette anlegget i mange år. De hadde en egen spec på dette systemet.

På spektrum hadde de 8 topper og 8 subber på hver siden MH4 og MT4 og har etter sigende fra fagfolk som var der aldri vært spilt høyere, bedre og med mer enn nok trykk hverken før eller siden... Det vil jo si 64 18 tommere og ditto tweeter mid og midbass som sitter i MH4 toppene. Og det burde være mulig å få tak i et slikt system hvis en gidder å være muskelmann når en skal flytte på dette.
64 18"tommere.. Rog Mogales Rubic Horn hadde riktig nok tatt like stor plass men kunne spillt minst like høyt med 32 18" og en oktav dypere.. Halvparten av antall amps. Hmmmmmm.... ;)

Sikkert ;)

Men husk at MT2 / MT4 spiller godt ned på 30 tallet med bra trøkk de også ,,,
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Hans A. Moen »

Group Delay (GD) forklart VELDIG forenklet.

GD henger sammen med frekvensrespons i forhold til tid.

Et dårlig eksempel på Group Delay:
Du har et større oppsett med topper og bunner hvor bunnene har 24 timer delay. Om du spiller av et skarpslag forventer du å høre SNAPP! men isteden for du SMECK med en gang og må vente til i morgen for å få THUMP.

I høyttalerdesign finner du selvfølgelig ikke så lang delay, heller i området 0-30ms. GD er viktig i høyttalersammenheng da det er hørbart ned til 1-4ms, avhengig av hvilken frekvens det avviker på. En høyttaler kan ha fysisk GD, lengden på en hornkasse f.eks. Dette er en konstant GD. Så har vi vel også mekanisk og elektrisk GD. Sammen blir det fort komplisert. Men det er viktig da det typisk er den andre årsaken til grøtete lyd etter uegnede lokaler.

Hvorfor GD-plottet til Rog Mogales Rubic Horn er så imponerende er at det jevnt over har LAV GD i det interessante frekvensregisteret OG at det ikke skifter like brått som en bassrefleks eller bandpass-kasse. Med andre ord: Rubic Horn spiller overlegent stramt og presist i bassområdet og har høyere direktivitet en hva som er vanlig.
toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Hvorfor er det da ikke flere som bruker Rubic Horn når de da er så bra?
Har selv hørt noen steder der det blir brukt scoop kasser og det skyver godt kan man si ;)

Det hade jo vært vanvitig kult å satt opp en 30 40 rubic horn på en festival ;)
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Hans A. Moen »

toraabe skrev:Hvorfor er det da ikke flere som bruker Rubic Horn når de da er så bra?
Har selv hørt noen steder der det blir brukt scoop kasser og det skyver godt kan man si ;)

Det hade jo vært vanvitig kult å satt opp en 30 40 rubic horn på en festival ;)
Det kan ha noe med at Rog Mogale lagde disse kassene for 1-2 måned(er) siden, og det er høyst usikkert om planene vil bli gjort Public.

Hadde jeg hatt lastebil hadde jeg bygget rubic horn :D
toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Hans A. Moen skrev:
toraabe skrev:Hvorfor er det da ikke flere som bruker Rubic Horn når de da er så bra?
Har selv hørt noen steder der det blir brukt scoop kasser og det skyver godt kan man si ;)

Det hade jo vært vanvitig kult å satt opp en 30 40 rubic horn på en festival ;)
Det kan ha noe med at Rog Mogale lagde disse kassene for 1-2 måned(er) siden, og det er høyst usikkert om planene vil bli gjort Public.

Hadde jeg hatt lastebil hadde jeg bygget rubic horn :D
At Rubic hornene er helt nye er jo sant.

Hva med " normale " scoop horn ?
Noen som gjerne bruker de fremfor noe anet ?
toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Rune Skramstad skrev:Hei,

helt enig med deg at alpha spiller fint, liker godt M3 toppene og B1 suben, de låter stort sett alltid fint så lenge det ikke blir for mange av dem på et sted. S2 har jeg fortsatt til gode å bli glad i, men det er sikkert gjensidig siden den ikke liker black metal platene mine, i alle fall så virker det som om den ikke gidder å spille av alle basstrommeanslagene.
Tenkte ikke på MTH/MTL systemet fra EV selv om dette systemet burde spille en god del høyere enn alpha siden det er dobbelt eller fire ganger så mange kompresjonsdrivere per kasse. Det jeg tenkte på var MH hornene fra EV, for de burde spille høyt nok selv med ett horn per side, sjekk ut MH4020AC: http://www.electrovoice.com/products/165.html

Hørte et MTH/MTL4 system bestående av fire suber og fire topper, og selv om det er lenge siden så husker jeg at systemet spilte skjorta av alt annet jeg hadde hørt på den tiden. Hadde vært fryktelig moro å høre et slikt system igjen.

Hvilke modifikasjoner har de gjort for å tilpasse Colossus til MTL4 kabinettet? Evt om du har en link?

Jeg sjekka med fane sine sider og har beregnet ut at Colossus 18B600N går rett inn pga den lille magnetstørrelsen.
Den andre blir litt stor.

Siden de originale elementene ikke er på mer enn på 1600 w eller 3200 w peak så får man med disse elementene 2400X4 på peak .. så det erlitt mere ;)
toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Helge A. Bentsen skrev:
lydmix skrev:Øyafestivalen trenger vel neppe ny PA. Rikelig med M3D, Milo og Mica på sine respektive scener har levert i noen år nå...
Høyttalerne er fine de, men implemnteringen av systemene er ikke bra...
Er vel noe av det samme som gikk på quart06 på hovedscena.
PÅ Depeche Mode konserten der gikk det i maks og man hørte at anlegget komprimerte så det kunne ha vært litt mere i toppen.
Subbene klarte jobben, men synes at anlegget "knelte" litt fra mid og opp og det begynte å låte hardt og udefinertfra ca 3 Khz og opp.Så det kunne gjerne ha vært spekka litt mere. De klarte maks 104 db ved miks. Er ok det, men man bør kunne klare maks opp til 110dB ved FOH slik at man slipper å presse anlegget maks når man spiller basstung musikk som samtidig er svært transient med mye dymamikk.
Svar