Telt

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Telt

Legg inn av Ole Hansen »

Mats skrev:Hadde lyd for Tante Gørilds Hobbyorkester i et lite telt her for en liten stund siden. De skulle spille til dans for en gjeng med 70-åringer, og gamlingene skulle selvfølgelig ha så lav lyd at de kunne prate med hverandre uten problemer. Det var lett å få til i grunn, spesielt med Totto Hansen på trommer. :lol:
Men da var det jo ikke teltet som var problemet. Med sånne ønsker er det stort sett CD plater som gjelder. Det problemet hadde jo vært sånn cirka akkurat like stort i et lite rom. Vi driver jo ikke med trylling heller. Er jo bare lydfolk.
Har bare gjort en teltjobb i år så kan jo ikke skryte på meg mye erfaring. Det var et langt smalt telt med ca 600 personer. Satte opp delayhøytalere, noe som var en nødvendighet. Var ikke noe minus å ha med PCM96 på den jobben. Funket veldig bra. Sliter mer i disse dager med lyd i Sarons Dal hallen med sine ca 4 sekunders etterklang.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Telt

Legg inn av Joachim »

Ole Hansen skrev:
Mats skrev:Hadde lyd for Tante Gørilds Hobbyorkester i et lite telt her for en liten stund siden. De skulle spille til dans for en gjeng med 70-åringer, og gamlingene skulle selvfølgelig ha så lav lyd at de kunne prate med hverandre uten problemer. Det var lett å få til i grunn, spesielt med Totto Hansen på trommer. :lol:
Men da var det jo ikke teltet som var problemet. Med sånne ønsker er det stort sett CD plater som gjelder. Det problemet hadde jo vært sånn cirka akkurat like stort i et lite rom. Vi driver jo ikke med trylling heller. Er jo bare lydfolk.
Har bare gjort en teltjobb i år så kan jo ikke skryte på meg mye erfaring. Det var et langt smalt telt med ca 600 personer. Satte opp delayhøytalere, noe som var en nødvendighet. Var ikke noe minus å ha med PCM96 på den jobben. Funket veldig bra. Sliter mer i disse dager med lyd i Sarons Dal hallen med sine ca 4 sekunders etterklang.
For noe tøys og mene at folk skal bytte ut liveband med CD, vil du bli arbeidsledig?
Problemet blir ikke det samme i ett vanlig rom med mindre veggene er kledd med teltduk da vil du oppnå noe det samme.
Tenk på overflatenes akustiske egenskaper i form av refleksjon/absorbsjon. Tenk deg ytterpunkter som betong-teltduk-treverk. Ser du forskjellen?
Hva har PCM 96 med akustikk og gjøre? Og 4 sekunders etterklang er da ikke unormalt i en hall. Get used to it!

Nei nå må vi få inn en akustiker her på forumet.!
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Telt

Legg inn av Espen Hammer »

Molton bak scene, tak og sidene.. seriøse mengder. også kanskje i enden om man har behov for det. vinkle PA på en måte at man slipper mye tidlig refleksjoner. ellers så taper man litt sub da.. menne.. er jo ikke værre enn og ta med seg mere sub det.. får jo aldri nok Sub :) .. eller så må jeg si at mange haller og klubber er værre en de fleste telt jeg har jobbet i.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Telt

Legg inn av Rune Skramstad »

Formen på teltet har også en god del å si på akustikken, og vinkelen på taket kan ofte ødelegge en god del.
"Firkantede" telt har stort sett vært ganske enkle så lenge jeg har hatt med direktive kasser og brukt litt tid på plassering, runde telt derimot har vært klin umulige om man skal spille høyt uten å ha dempet ned de verste refleksjonene. Har vært i noen telt der skarptromme og cymbaler har vært nøyaktig like høyt i volum i andre enden (ved mikseren) som ved hodet til trommisen, men så å si ikke tilstede i midten (hos publikum), da blir det mye løping for å balansere miksen riktig for publikum:)
Sikkert andre enn meg som har hatt ønsker om å implementere håndkler og gaffatape på cymbaler, skjære til sitteunderlag og feste med monteringslim på skarpen, samt bygge opp trommisen med tjukk skumgummi med hønsenetting ramme oppå (som i ekkofritt) i stedet for riser med trommeteppe. Molton bak og på sidene av scenen er glimrende ja, men et sammenrullet 6x3m sceneteppe over hver gulvmonitor er heller ikke å forakte i de "slemmeste" teltene når man ikke har tilgang til in-ear;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Telt

Legg inn av Ole Hansen »

Joachim skrev:
Ole Hansen skrev:
Mats skrev:Hadde lyd for Tante Gørilds Hobbyorkester i et lite telt her for en liten stund siden. De skulle spille til dans for en gjeng med 70-åringer, og gamlingene skulle selvfølgelig ha så lav lyd at de kunne prate med hverandre uten problemer. Det var lett å få til i grunn, spesielt med Totto Hansen på trommer. :lol:
Men da var det jo ikke teltet som var problemet. Med sånne ønsker er det stort sett CD plater som gjelder. Det problemet hadde jo vært sånn cirka akkurat like stort i et lite rom. Vi driver jo ikke med trylling heller. Er jo bare lydfolk.
Har bare gjort en teltjobb i år så kan jo ikke skryte på meg mye erfaring. Det var et langt smalt telt med ca 600 personer. Satte opp delayhøytalere, noe som var en nødvendighet. Var ikke noe minus å ha med PCM96 på den jobben. Funket veldig bra. Sliter mer i disse dager med lyd i Sarons Dal hallen med sine ca 4 sekunders etterklang.
For noe tøys og mene at folk skal bytte ut liveband med CD, vil du bli arbeidsledig?
Problemet blir ikke det samme i ett vanlig rom med mindre veggene er kledd med teltduk da vil du oppnå noe det samme.
Tenk på overflatenes akustiske egenskaper i form av refleksjon/absorbsjon. Tenk deg ytterpunkter som betong-teltduk-treverk. Ser du forskjellen?
Hva har PCM 96 med akustikk og gjøre? Og 4 sekunders etterklang er da ikke unormalt i en hall. Get used to it!

Nei nå må vi få inn en akustiker her på forumet.!
Ikke bli arbeidsledig men kanskje heller øke stillingen som gravemaskinfører, gå tilbake som industrimekaniker,rørlegger eller platearbeider/sveiser. Kanskje noe helt annet. Arbeidsledig er absolutt ikke målet :) . Lydjobb i et lite telt/rom med en haug 70-åringer som ønsker så lav lyd at de kan snakke sammen uten problemer, og det med etter det jeg kan tyde en hardtslående trommeslager i et liveband. Ser litt håpløst ut for meg. Etter det jeg kan se av Hans sitt innlegg kan det vel tolkes at det ikke ble noen stor suksess heller. Må vel være lov å si at det kanskje finnes alternativer som funker mye bedre til formålet uten å bli arbeidsledig av den grunn. Finnes nok av andre jobber der potensialet for fornøyde kunder er mye større. Synes ikke at det er tøys å si ifra hvis en mener at noe ikke vil funke.
Min erfaring med rom/telt med lite akustikk er at det er da en virkelig har hjelp av gode klanger. Om det er en Lexicon, Bricasti, TC, Yamaha e.l. har vel forsåvidt lite å bety. Unnskyld det er med PCM96:? . Føler vel at måten jeg bruker klangen på er litt avhengig av rommet den brukes i. Men jeg er ingen akustiker, heller ikke vært i nærheten av NISS, ikke jobbet blandt de store gutta heller. Bare opplært på landsbygda. Refererte bare til den ene teltjobben jeg har gjort i år. Etter neste teltjobb hater det jeg kanskje som pesten, men per idag er den jobben jeg gruer meg mest til i Odderøyhallen i Kristiansand. Håper forresten at jeg ikke bare ser forskjellen på betong-teltduk-treverk men også hører den :) .
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Telt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hvilke telt er det dere jobber i? Dette høres jo helt vilt ut, har aldri jobba i så ille telt. Jeg kjenner igjen masse av disse problemene fra forskjellige typer lokaler, ingen av de har vært så ille i et telt som det jeg har opplevd innendørs.
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Telt

Legg inn av Mats »

Et telt med folk i kan være helt greit å jobbe med, men et tomt telt er ganske ille. Lyden forandrer seg ofte mer drastisk når folk kommer og går i et telt enn i de fleste lokaler, noe som er naturlig i og med at teltduk ikke demper særlig mye... Så løsningen kan nok være å mate på med molton bak og på sidene av scena.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Telt

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Hvilke telt er det dere jobber i? Dette høres jo helt vilt ut, har aldri jobba i så ille telt. Jeg kjenner igjen masse av disse problemene fra forskjellige typer lokaler, ingen av de har vært så ille i et telt som det jeg har opplevd innendørs.
Telt er en helt annen problematikk og kan ikke sammenliknes, Det er telt som er tema i denne tråden.
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Telt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Joachim skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Hvilke telt er det dere jobber i? Dette høres jo helt vilt ut, har aldri jobba i så ille telt. Jeg kjenner igjen masse av disse problemene fra forskjellige typer lokaler, ingen av de har vært så ille i et telt som det jeg har opplevd innendørs.
Telt er en helt annen problematikk og kan ikke sammenliknes, Det er telt som er tema i denne tråden.
Ja?

Jeg spør igjen: Hvilke telt er det dere jobber i som er så ille? Jeg har ikke vært i nærheten av å ha så mye trøbbel i et telt som det dere beskriver, hvor jeg kan si at problemet skyldes teltduken.
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Telt

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Kan gjerne dele noen erfaringer med dere om telt, siden jeg startet den tråden.
Jeg har jobbet med lyd i telt i mange år, og i veldig forskjellige settinger.
I Juni var den første jobben i et rundt telt, med plass til ca. 600 eller flere. Relativt stor takhøyde. Det var 11 forskjellige band som skulle spille, arr. var i regi av kommunenes kulturkontor. 9 av disse band var Rock/metall av værste headbanging sjanger... Det var ikke lagt opp til at alle disse skulle ha lydprøve, men de ivrigste prøvde litt. Det største problemet var cymbaler og skarp, som var så høyt akkustisk at jeg ikke klarte å oppfatte diskant i vanlig tale etterpå. Prøvde å instruere musikerne til måtehold, men..... Det neste problemet var at de fleste band hadde 2 El-gitarer med myyye vreng og stoore gitaranlegg..... 2 av disse 11 band var litt snillere rock, og da løste mye av problemet seg, men ble langtfra bra nok.
Som avholdsmann har jeg skjelden følt behovet for en drink så stort......

Neste teltjobb var i et mindre telt, med rektangulær form, husker ikke helt, men vil anslå at det var ca. 30 meter langt, 12-15 meter bredt og 2,40 meter høyt før skråtaket begynner. I begge teltene er asfalten gulv....
Musikken her var helt grei countryrock. Det begynte også her med mye cymbaler, skarp og elgitar, men dette var erfarne musikere, så vi fikk ned scenelyden. Lydprøven ble alikevel stort sett søl, og stemningen hos undertegnede var ikke på topp. Når det kom publikum, ca. 150 +, ble det greit nok, men veldig vanskelig å få nok lyd i litt forsiktige korister, og tidligere nevnte tromme og gitarproblemer. Heldigvis var det mye trøkk i hovedvokalisten, hvis ikke hadde det aldri fungert.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Telt

Legg inn av Joachim »

Dette er en høyst intressant tråd pg jeg syns Helge og Co bør legge igjen stinn brakke hatten og ta noen teltjobber,
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Telt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ikke noe stress, jobbe i telt går helt fint det :)
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Telt

Legg inn av lydonen »

Jobba telt i hele dag jeg..Alle var happy men det er jo ingen konsertsal!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar