In Ear: Praktisk bruk, miks og triks!

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Snok Dogg
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 20 apr 2007, 01:24
Sted: Bo/Dø

In Ear: Praktisk bruk, miks og triks!

Legg inn av Snok Dogg »

Hei.

Jeg har lest den allerede eksisterende tråden om In Ear, men fant den lite interessant da den dreide seg mest om propper og hverdagsrasisme, som i for seg er to interessante temaer, dog ikke helt hva jeg er ute etter her.

Det er altså først og fremst den praktiske bruken av IEM jeg vil ha tips om: fremgangsmåter, typiske feiltrinn, gode tommelfingerregler, populære myter og vitenskapelige fakta. Historier og personlige erfaringer er selvsagt høyst velkommen.

Selv er jeg en ganske fersk lydmann, som har vært så privilegiert den siste tiden at jeg får reise med et ganske hypet indierock band. Vokalisten i dette bandet bruker IEM (Sennheiser 300). Derfor er jeg som sagt interessert i hva folk med mer erfaring har å dele.

Noen litt mer konkrete spørsmål:
- Forskjellen fra prøve til show virker å være drøyt mye større enn ved bruk av wedge. Hvorfor?
- Hvor langt unna tør man å plassere en 300 sender? Liker å ha den ved FOH, men tør ikke alltid. Har det mye å si at det er mye folk i lokalet?
- Hva er typisk lurt eller ikke lurt å legge i miksen, bortsett fra musikerens egne instr./stemme? Dette er jo selvsagt først og fremst situasjonsbetinget, men kanskje noen har spesielle knep som ikke er selvsagte.

Etc......
Mvh
Endre Njøs.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: In Ear: Praktisk bruk, miks og triks!

Legg inn av lydonen »

Kan ikke uttale meg om alt du spør om, har selv ikke erfart det med at det endrer seg fra prøve til show, men det er vel gitaristene som har skrudd opp som vanlig ;-)
Jeg har ikke svart belte i dette, men her er mine erfaringer:
Når jeg setter miksen bruker jeg å sette på meg propper selv og høre. Stereo-miks gjør alt utrolig mye bedre, så det er viktig. Viktig å sende litt klang i øret, og generelt høre etter hva som gir tonefølge og hva som gir time. men default artistens egen vokal og eget instrument på 0dB, andre vokaler på -6dB og alle andre instrumenter på kanskje -9dB, litt opp med akk-gitar, trekkspill og slikt mens keyboards vanligvis kan dempes ytterligere, da de høres veldig bra vanligvis. Gi alt et lett perspektiv med litt panning og sjekk det totale klangbildet, og juster på master iem eq om nødvendig, litt bilstereokurve liker de fleste.

Ellers har jeg alltid opplevd rekkevidden i 300-systemet som meget god, både backstage og nede i kjelleren på do har artisten kontakt med senderen.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: In Ear: Praktisk bruk, miks og triks!

Legg inn av Per Erik Finstad »

Snok Dogg skrev:

Hva er typisk lurt eller ikke lurt å legge i miksen
Det er veldig lurt å gi musikeren det han vil ha, og ikke det han ikke vil ha. Men du kan foreslå en liten klang på vokal (til vokalistene) eller på trommer (til trommis) så kanskje han/hun blir verdens lykkeligste!
Snakk med musikeren. Hvis han/hun vil ha litt av alt så gi han det. Ingen fare å gi hi-hat og oh i en in-ear miks... Hvis du får den til å feede er du god :lol:

Ellers synes jeg det er fint å bruke headset når jeg setter opp en miks til in-ear, rett og slett fordi det er lettere å høre hva som foregår. Stereo er fint, men ikke absolutt nødvendig etter min mening. Med god balanse bør musikeren bli fornøyd. Ellers kan det være lurt å være litt forsiktig med tapningen så det ikke går noen trommehinner, men nå tror jeg de fleste artister som bruker in-ear starter med veldig lavt nivå til "miksen" er gjort, og deretter skrur opp selv etter behov.

Hvorfor det låter forskjellig fra soundcheck til konsert vet jeg ikke. Kanskje bandet trøkker til litt lite på soundcheck og drar til skikkelig på konserten?????
Live Hurts
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: In Ear: Praktisk bruk, miks og triks!

Legg inn av Rune Skramstad »

Er innimellom lyddesigner for et band som kun spiller på events, og dette bandet er veldig tight når de spiller på wedger. De har over 50 jobber i år og øver i tillegg en gang i uken. Plutselig fant de ut at de skulle prøve seg på IEM, så jeg ble med på en øving, brukte linjalmetoden og stilte aux master på alle sammen etter en test CD. Dermed kunne jeg sette miksen til hver enkelt ved å sette alle auxer i kl 12 posisjon, og deres egne instrumenter i ønsket posisjon (kl 2 på 5 av seks musikere). Alle var superfornøyd på øvinga og de spilte like tight som på wedger. En uke senere skulle vi prøve IEM på konsert, og det ble store kaos tendenser for det virket som flesteparten i bandet nikonsentrerte seg og var helt i sin egen verden. Noe kan skyldes av at en IEM sender gikk i bakken og tok kvelden slik at jeg måtte sette opp monitor for en mann, men tror kanskje det rett og slett var så uvant at de ble litt satt ut.

Bandet har ikke hatt noe ønske om å spille med IEM etter den kaotiske jobben, så da har jeg et spørsmål.
Noen som har tips og triks for å få en smooth overgang til IEM for band som har mye jobber og alltid har spilt på wedger?
The speakers were made more efficient by hornloading.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: In Ear: Praktisk bruk, miks og triks!

Legg inn av Hans A. Moen »

Rune Skramstad skrev: Bandet har ikke hatt noe ønske om å spille med IEM etter den kaotiske jobben, så da har jeg et spørsmål.
Noen som har tips og triks for å få en smooth overgang til IEM for band som har mye jobber og alltid har spilt på wedger?
IEM på et øre og monitor+propp på det andre ;)
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: In Ear: Praktisk bruk, miks og triks!

Legg inn av lydonen »

En gradvis overgang er vel det beste.. Folk som er vante med IEM spiller greit sammen med folk som er på wedge, så begynn med vokalistene, fortsett med trommer, keyboards og slikt (stereo-stereo-stereo, mye kuulere enn mono så kjør for all del stereo) og la til sist også gitarister, bassister og slikt ta del i herligheten. Kjør det gradvis inn over en 8-10 spillejobber.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: In Ear: Praktisk bruk, miks og triks!

Legg inn av Rune Skramstad »

Takk for gode svar:)

Må nok prøve å få den ene vokalisten til å starte som en av de første, for han har mye høyere monitor enn de andre, så høy at de andre nok må ha høyere IEM lyd enn de foretrekker.

Har dere noen gode argumenter jeg kan komme med til bandet?
Tenker da spesielt på om dere kjenner til band som har vært igjennom en tilsvarende prosess. Hadde vært fint å kunne fortelle at feks Bandet XXXX var igjennom en tilvenningsperiode på X konserter og at de nå er kjempefornøyd med IEM.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: In Ear: Praktisk bruk, miks og triks!

Legg inn av Mads Størkersen »

Hans A. Moen skrev:
IEM på et øre og monitor+propp på det andre ;)
Høres ut som at man må ha IEM skrudd sykt høyt for å kompansere...

Jeg ville aldri stått på scenen med IEM i et øre og wedge foran meg.

En ting er å ta ut en propp nå og da om det blir litt ensomt inne i IEM verden, men det kan kjapt rettes på ved å hive opp noen ambient mikrofoner til IEM miksen.
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Svar