Cello-oppmikking

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Pål Moddi Knutsen
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 02 mar 2008, 21:25

Cello-oppmikking

Legg inn av Pål Moddi Knutsen »

Hei alle sammen! Trenger litt hjelp fra noen som garantert vet mer om musikkteknikk enn jeg gjør.

Jeg jobber mye med en cellist som spiller på et gammelt, ærverdig instrument med uendelig sjel og fantastisk lyd. I det siste har lydbildet i det vi fremfører blitt mer og mer bråkete, og vi begynner å innse at en vanlig sigarmikrofon på stativ fremfor smilehullene til celloen ikke fungerer helt lenger. Cellolyden skal være den bærende bunnen i lydbildet a la bassgitar i rockeband, og vi leter etter en løsning som kan gi instrumentet hennes den sausen det fortjener live. Har snoket litt på nettet og sett på løsninger, og ser at det finnes en hel del av dem, mildt sagt.

På Hornaas i Oslo anbefalte man å bruke en enkel innretning med to mikrofoner som skulle plasseres under strengstolen og kom ut som et ubalansert signal gjennom en preamp med jack-output. Dette virket som en grei løsning, da det ikke innebærer lim, skruer eller annen skummelskap som kan skade cellomagen. Har noen erfaringer med dette? Systemet var av merket Shadow SH 955 NFX og kostet rundt totusenlappen.

Musikk kan høres på http://www.myspace.com/moddimusikk. Håper på en masse kreative, oppmuntrende og lavfrekvente svar uten feedback.

Mvh,
Pål Moddi Knutsen
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Cello-oppmikking

Legg inn av Joachim »

Bah.. Sorry slettet
Mvh
Joachim Venberget
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Cello-oppmikking

Legg inn av Øyvind »

Ikke for å avspore spørsmålet ditt, men har du prøvd å sette en gate på sigarmikrofonen din? Hva slags type sigarmic er det forresten?
Mvh Øyvind Bjørge
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Cello-oppmikking

Legg inn av Espen Hammer »

Har brukt shertler kontakt mic til slik bruk med hell. så du kan jo for eks. prøve en kontakt mic som man klistrer på med "tyggis" (aldri hatt no trøbbel med og ta av etterpå, og lakken har vært utpåvirket) også blander du inn signalet fra en kondis av ett eller annet slaget for og få den "naturlige" lyden.

Noe annet forslag har jeg egentlig ikke.
Lars Klokkerhaug
Newbie
Innlegg: 20
Registrert: 07 jun 2003, 02:00
Sted: Oslo

Re: Cello-oppmikking

Legg inn av Lars Klokkerhaug »

Hei

Jeg tror nok et pick up system er veien å gå, selv om jeg ikke kjenner til det du beskriver. Men et system som låter BRA koster ofte litt mer enn 2000. Verdt å sjekke litt videre / finne ut hvor mye dere har råd til å bruke på det. Dollaren er jo rekordlav for tiden, så ebay kan være verdt et forsøk. Google litt i forkant, så får du nok noen ideer til hva folk bruker der ute.

....og gate på mic på cello synes jeg ikke høres ut som noe jeg vil anbefale, i alle fall ikke hvis cellisten spiller med et snev av dynamikk (noe jeg vil anta at han gjør)
"Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet" (Albert Einstein)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Cello-oppmikking

Legg inn av Helge A. Bentsen »

En av de beste løsningene på markedet er http://stringamp.com/

Eller Dpa 4011 satt fast med skumgummi under strengestolen pekende opp mot halsen.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Cello-oppmikking

Legg inn av Espen Hammer »

DPA funker flott. men har erfart at det kanvære problemer med og få fram instrumentet om det er mye lyd på scenen, og det skal spille relativt høyt ute i PA. men DPA sammen med en kontakt mic. det ville jeg gått for.. da kan man bruke DPA myggen når det "tynt og gjenomsiktig" lydbilde, og mate på med kontakt mic når det er fult trykk.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Cello-oppmikking

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Mygg, scenevolum og strykeinstrumenter er dårlig kombo, men 4011 er ikke akkurat noen liten mygg. Det er en døfet kondis.

http://www.dpamicrophones.com/module.ph ... escription
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Cello-oppmikking

Legg inn av Espen Hammer »

Ah.. sorry.. tenkte 4066 med engang jeg. hehe
toraabe

Re: Cello-oppmikking

Legg inn av toraabe »

Jeg har vært borti to typer.
En med vanlig mikk foran som funker til mindre kraftige events og en som hadde satt på en pickup ( dobbel = på stolen a-la kontrabass som presses inn på stolen. Så gjennom en en bassamp av bedre kvalitet.
Det låt kanon .. Gjennom en Morley pedal ol..
Svar